• Anonym (weird)

Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?

Har läst flera gånger om hur barn misstänks misshandlas hemma och där både polis och socialen kopplats in. Polisen gör utredning som påvisar att det inte skett nån misshandel men socialen ger sig inte utan fortsätter hävda att det sker/skett och i vissa fall omhändertagit barn med den motiveringen. Anser sig socialen sitta över polisens arbete eller vad tusan pysslar de med?

Liknande scenario är att socialen anklagar en förälder för missbruk och när denna föräldern under en lång tid uppvisat genom tester att det inte finns något missbruk så fortsätter socialen hävda det och placerar barn. 

Det sista har jag själv bevittnat via en närstående som fick göra drogtester under 6 månader via en klinik socialen själva skickade henne till, rapporter skickades till socialen om att det INTE fanns några droger eller ens spår i urin och blodprov, ändå beslutade socialen om ett akut omhändertagande på grund av grovt missbruk Skrikandes och i förvaltningsdomstolen trodde de på socialen fastän både kliniken intygade med närvaro och papper på att det inte finns missbruk.

Nån socionom som kan förklara hur tusan ni tänker eller varför ni ens gör såhär?? Ni underminerar ju er själva totalt!

• Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?
  • Anonym (weird)
    Kjell2 skrev 2015-10-21 13:24:39 följande:

Polisen utreder om något brott har skett och om det går att bevisa och få en fällande dom.

Soc utreder om det i framtiden kommer var en bra miljö för t ex ett barn.

Förenklat: polisen vad som har hänt. soc vad som kommer hända

Så om polisen kommer fram till att INGET har hänt så tolkar socialen det som att det ändå kommer hända? Trots bevis på att det handlat t ex om rent påhitt från anmälaren?

Går ju att vända på det med, socialen får anmälan om sexuellt utnyttjande samt polisen. Polisen får med hjälp av sjukvården fram bevis på att det verkligen skett med dokumenterade skador på barnet. Socialen anser att absolut inget har hänt utan det är fritt fram för förövaren att ha fortsatt umgänge under fängelsstraff och tiden efter. S

Finns egentligen hur många exempel som helst på när socialen sätter sig över andra instansers beslut. Även sjukvårdens. Där de anser att en förälder inte behöver nån specifik medicin.
  • Anonym (weird)

Och om det visar sig att anmälaren bara hittat på för att jävlas? Är det då fog för både utredning och omhändertagande av barn?

Nån som har nått svar på min undring ang bevisat ickemissbruk och där socialen ändå hävdar det??

• Anonym (weird)
    Kjell2 skrev 2015-10-21 13:55:41 följande:

Har du läst domen från förvaltningrätten och kammarrätten? Vad ger domstolen för skäl för omhändertagandet?

Självklart har jag läst. De har enbart utgått från socialens påståenden om allvarliga missbruksproblem och att hemmet då är en direkt olämplig miljö. Hennes advokat är rosenrasande över att de totalt ignorerat klinikens drogtester men säger med att det är inte ovanligt längre.
  • Anonym (weird)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-21 14:20:46 följande:

Du skriver allvarliga missbruksproblem vilket jag tolkar som det finns ett missbruk.

Om någon blir anmäld från olika håll för att missbruka så måste dessa uppfattat personen som påverkad, en person uppfattas som drogad är inte lämplig som förälder.

Hon tar knappt alvedon och urinprov samt blodprover har under 6 månader visat och bevisat att det inte finns något bruk eller missbruk av vare sig mediciner, alkohol eller narkotika. Personal från kliniken var närvarande själva och vittnade om det samt visade upp dokument som styrkte detta. Och trots det påstår socialen att hon har ett allvarligt missbruk, ej specifierat! Hemmet är klanderfritt, förskolan har inget negativt att säga, familj och kontaktnät stort. Familjebehandlingen hade inget att anmärka på ang anknytning eller att se barnets behov. Mao har socialen bestämt sig för att det är så och tyvärr har förvaltningsrätten köpt deras skit rakt av!
  • Anonym (weird)
    Kjell2 skrev 2015-10-21 14:40:19 följande:

Hur gick det i kammarrätten?

De väntar på svar ang det. Överklagan alltså.
  • Anonym (weird)
    Kjell2 skrev 2015-10-21 14:58:08 följande:

Ok, så inte avgjort ännu.

Nej inte helt men hur stor är chansen att de ändrar förvaltningsrättens utslag? Har googlat lite och tycker det är skrämmande att se hur många som förlorat även där. Att de enbart tar socialens ord som bevis och rent ut sagt blundar för legitima bevis.
  • Anonym (weird)
    Kjell2 skrev 2015-10-21 15:05:58 följande:

Advokaten kan göra den bästa bedömning på den sannolikheten

Och han bedömde det som att chansen till vinst i förvaltningsrätten var hög på grund av det starka bevisläget de hade. Han sa t o m att chansen var 99,9% på grund av testerna och övriga intyg. Men så blev det ju inte. Bevisläget nu är ju precis som innan.
  • Anonym (weird)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-21 15:19:20 följande:

Du skriver att det finns familjebehandlare detta är något som bara familjer med någon form av problem med föräldraförmåga får så det är ju tydligen så att denna person redan innan anmälan om missbruk haft kontakt med socialtjänsten har inte den frivilliga vården fungerat så återstå endast LVU. Det räcker inte med god anknytning och se ett barns behov om det finns farhågor att något skadar ett barns hälsa och utveckling.

Det var faktiskt hon själv som föreslog den insatsen för att få ytterligare bevis på att det inte var nån fara för barnet och de hade inga hållbara skäl till att neka heller. Och som sagt, de såg absolut ingen fara på något sätt gällande barnet. Vilket även utredarna fick ta del av. Det fanns alltså familjebehandling under en viss tid. Den insatsen avslutades. På familjebehandlingens begäran.
  • Anonym (weird)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-21 15:36:30 följande:

Så socialtjänsten hade alltså slagit upp denna familjs namn i telefonkatalogen och påstått att det förekom allvarligt missbruk, föräldern begärde då familjebehandling och drogtester, när tester visade negativt och familjebehandlaren gav enbart positiv respons så omhändertogs barnet med LVU och placerades utanför hemmet.

Det måste ju vara så att någon/några anmält denna förälder för att socialtjänsten skulle kunna få kännedom om att person A överhuvudtaget har barn och bor på orten, socialtjänsten har ju inte några register över bosatta i kommunen och vet vilka som har barn.

Ja självklart ligger det en anmälan bakom, har aldrig påstått något annat. Vi vet även vem det är som anmält. En ex flickvän till barnets pappa. Han håller inte med om något i anmälan och har även han intygat till socialen att han inte hyser någon oro för barnets vård och han säger med att det inte finns något missbruk.
  • Anonym (weird)
    Anonym (Usch! - missbrukare) skrev 2015-10-21 15:43:39 följande:

Missbrukare ska inte ha hand om barn.

Om hon varit missbrukare tidigare och drogfri i endast 6 månader så är risken för återfall ännu jättestor. 6 månader är ingenting. Klart som tusan att soc ska fortsätta utreda. Inget barn ska behöva leva med en missbrukare.

Hon har aldrig varit missbrukare. Så varför ska de ens fortsätta en utredning när allt är motbevisat?
  • Anonym (weird)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-21 16:25:40 följande:

Varför bor inte barnet med sin pappa under utredningstiden istället för att vara placerat?

För att socialen anser att det är bättre för barnet att vara placerat. Han har inte ens blivit tillfrågad vare sig före eller efter omhändertagandet. Även han är en skötsam person utan missbruk eller på annat sätt olämpligt.

Något mer du vill ifrågasätta?
  • Anonym (weird)
    Anonym (Jmm) skrev 2015-10-21 15:55:35 följande:

"2:a smällen är lättare än 1:a"

Dom resonerar väl så att det som inträffat inte går att reparera, iaf inte inom överskådlig framtid. Har man knarkat hemma med barnen så kanske man får ta smällen också!

Som sagt, folk har försökt förklara. Polisen utreder brott. Soc utreder om miljön är olämplig, behöver inte ligga ett brott i grunden för omhändertagande.

Vem har knarkat hemma med barn?
  • Anonym (weird)
    Anonym (suck) skrev 2015-10-21 16:53:07 följande:

Ingen rök utan eld.....

Vet du att det faktiskt är ren bullshit ibland.
  • Anonym (weird)
    Anonym (Njae) skrev 2015-10-21 17:13:55 följande:

Så du menar ts att här är en helt fungerande familj utan några bekymmer alls i hela världen, och soc är folk som sitter och bara väljer ut olika anmälningar där de ska jävlas med folk? De pekar och bestämmer vilka familjer som ska förlora sina barn eller inte. Soc är alltså människo-hatande monster. Ursäkta mig ts, men DET är bullshit.

För knappt ett år sen tänkte jag lika naivt.
  • Anonym (weird)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-21 17:30:06 följande:

Pappan har alltså inte varit delaktig i vården av barnet eftersom han inte tillfrågats om att bli boendeförälder då är det väl inte direkt konstigt att hans utlåtande om den andra förälderns goda föräldraförmåga inte väger tungt när socialen utredde missförhållanden.

Han hade vh. Och socialen är faktiskt skyldiga att kolla med anhöriga först om inget extremt hinder gör dem direkt olämpliga. Nej det enda ordet som väger nånting är socialens och de har inte presenterat ett enda bevis på missbruk, misshandel, olämplighet eller något annat. De hänvisar enbart till djup oro ( ingen vet för vad de menar) och att mamman har grava missbruksproblem ( motbevisat). Läs mina tidigare inlägg!
  • Anonym (weird)
    Kjell2 skrev 2015-10-21 17:37:07 följande:

Kan du lägga ut domen efter du tagit bort namn?

Jag ska fråga henne om det är ok. Blir inget utan hennes medgivande. Och hoppas ett nej respekteras om hon inte vill.
  • Anonym (weird)
    Anonym (Njae) skrev 2015-10-21 17:42:41 följande:

Nej jag är inte naiv. Jag är förskollärare och har under mina 20 år haft mycket kontakt med soc i flera olika kommuner. Aldrig aldrig vill de skada barnen. De agerar alltid utifrån barnens bästa. Jag har stått och gråtit i smyg på personaltoan för att jag precis fått ett samtal från soc om att de skulle komma om en halvtimme och hämta ett barn, för att det inte gick längre. Jag grät för att det var en så tragisk situation, men aldrig har jag behövt ifrågasätta beslutet. Jag har dessutom själv blivit anmäld till soc för hur jag var mot mitt eget barn. Anonymt såklart, men vet exakt vem det var. Och efter att jag varit inne på samtal, ville de ringa mitt ex för att kolla så att det jag sagt om hur jag var mot barnet stämde. När de sedan gjort det, lade de ner hela utredningen. Mitt ex (var inte den som gjorde anmälan) kunde bekräfta hur jag var som mamma.

Om det inte finns något att anmärka på, är det ingen som vill något illa.

Jag misstror inte dina upplevelser av socialen men menar du då att de aldrig gör fel? Bara för att dina erfarenheter är annorlunda så sker det ju alltför ofta ganska grava misstag från socialens sida. De gör för lite eller för mycket.
  • Anonym (weird)
    Anonym (Soc2) skrev 2015-10-21 17:57:16 följande:

Som "soc" skrev så krävs bevis som håller i tingsrätten för att en polisutredning ska gå till åtal.

Vi har andra lagar att följa. Jag har tex ett syskonpar på min tjänst som båda intygar att de blivit slagna av sina föräldrar medan föräldrarna hävdar att det aldrig hänt eftersom de blev friade i tingsrätten. Dessa tonåringar är omhändertagna enligt LVU sedan tre år tillbaka. Tycker du att de skulle bott kvar hos sina föräldrar och bli fortsatt utsatta TS???

Nej har väl aldrig påstått att barn ska stanna i ett hem där våld eller missbruk faktiskt förekommer!

Men när eran myndighet inte på något sätt kan bevisa våld eller missbruk utan har direkt motbevisats men fortsätter hävda att det finns och dessutom LVU:ar ett barn som inte på något sätt sagt att hen blir slagen så är det allvarliga fel på både utredarna, lagarna och rättssystemet som köper skiten!
Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?