• Anonym (Njae)

Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?

Så du menar ts att här är en helt fungerande familj utan några bekymmer alls i hela världen, och soc är folk som sitter och bara väljer ut olika anmälningar där de ska jävlas med folk? De pekar och bestämmer vilka familjer som ska förlora sina barn eller inte. Soc är alltså människo-hatande monster. Ursäkta mig ts, men DET är bullshit.

• Anonym (Njae)
    Anonym (weird) skrev 2015-10-21 17:34:16 följande:

För knappt ett år sen tänkte jag lika naivt.

Nej jag är inte naiv. Jag är förskollärare och har under mina 20 år haft mycket kontakt med soc i flera olika kommuner. Aldrig aldrig vill de skada barnen. De agerar alltid utifrån barnens bästa. Jag har stått och gråtit i smyg på personaltoan för att jag precis fått ett samtal från soc om att de skulle komma om en halvtimme och hämta ett barn, för att det inte gick längre. Jag grät för att det var en så tragisk situation, men aldrig har jag behövt ifrågasätta beslutet. Jag har dessutom själv blivit anmäld till soc för hur jag var mot mitt eget barn. Anonymt såklart, men vet exakt vem det var. Och efter att jag varit inne på samtal, ville de ringa mitt ex för att kolla så att det jag sagt om hur jag var mot barnet stämde. När de sedan gjort det, lade de ner hela utredningen. Mitt ex (var inte den som gjorde anmälan) kunde bekräfta hur jag var som mamma.

Om det inte finns något att anmärka på, är det ingen som vill något illa.
  • Anonym (Njae)
    Anonym (weird) skrev 2015-10-21 17:59:59 följande:

Jag misstror inte dina upplevelser av socialen men menar du då att de aldrig gör fel? Bara för att dina erfarenheter är annorlunda så sker det ju alltför ofta ganska grava misstag från socialens sida. De gör för lite eller för mycket.

Jag är helt övertygad om att det blir fel ibland. Och tyvärr ger deras misstag katastrofala följder. Men däremot tror jag inte att de struntar i bevisning och gör lite som de själva tycker och känner. Och det var det som du hävdade. Men misstag, ja det sker tyvärr.
  • Anonym (Njae)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:03:46 följande:

Vad gjorde att socialtjänsten informerade dig innan barnet hämtades och varför litar du blint på socialtjänstens bedömning?

Eftersom det var anonymt så vet du inte vem som anmälde men du kan tro. Att soc kollade med ditt ex och inte med barnet/förskolpersonal/grannar osv säger en del om hur noggrann utredning som de gjorde..

Menar du att någon vill illa om det finns något att anmärka på?

I många fall är det barnens egna fel att de behöver placeras.

Pga sekretess kan jag inte kommentera det fallet mer. Men som jag sa så har jag aldrig känt behovet av att ifrågasätta soc beslut.

Vad gäller mitt eget fall startades aldrig någon utredning. I så fall hade de absolut kontaktat flera instanser, vilket de berättade om. Men de sa att om mitt ex lämnade samma uppgifter som jag gjort, skulle de lägga ner och inte gå vidare till utredning efter samtalet.

Vad gäller om någon vill illa, så tror jag att du är tillräckligt intelligent för att kunna bortse från den meningen och förstå att det blev ett skrivfel där. Lite onödigt att kommentera ens men, men. Nej, jag tror inte att soc menar illa. Jag tror att de försöker se till barnets bästa i alla lägen.

Din sista mening är bara ett försök att provocera från din sida så det ger jag inga fler kommentarer på. Ha en bra kväll!
Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?