• Anonym (soc.)

Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?

Vi är inte brottsutredare, utan utreder barns behov av skydd. Barn kan behöva skyddas även om det ej finns fällande dom.

För att bli fälld för brott ska det ställas utan rimligt tvivel att man är skyldig. Barns behov av skydd ska utredas om det kan finnas skäl att tro att barnet kan fara illa. Två lagar och två utgångslägen.

Finns otaliga fall där ett case kan anses polisiärt uppklara. Dvs man VET vem som är gärningsman, men av bevistekniska skäl så väljer åklagaren att inte åtala då det aldrig kan leda till fällande dom. Kolla bara majoriteten av alla kvinnofridsärenden, där ord står mot ord. En person ety barn kan fortfarande behöva skydd från samhälle.

• Anonym (soc.)
    Anonym (--) skrev 2015-10-21 17:48:52 följande:

Det är just sånt bullskit ni inte ska ta err frihet till, om ett brott inte har begåtts och anmälan till polis visar sig vara stor lögn eller missförstånd som i mitt fall så ska ni fan inte ta er rätten att leka åklagare, domare och bödel!

Om man inte blir fälld för ett uppenbart brott för att den aldrig har ägt rum så låter det inget annat än makabert att ni ger er rätten att ställa er över utredare och HITTA PÅ egna "synder" ni anser vara brott och sen straffa hela familjen för era fantasier.

I ett rättssamhälle är man oskyldig till motsatsen bevisas, ni gör det hela till ett jävla skämt när ni bortser från riktiga utredare och låter era åsikter stå över dom.

Det handlar inte om att ta sig friheter utan om att följa lagen så som den är utformad. Den dagen det krävs en fällande dom för att utreda om ett barn far illa kommer vi att sluta. Enkelt.
  • Anonym (soc.)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 17:58:04 följande:

Så du menar att det i otaliga fall finns poliser som informerar er om vem som är skyldig till vad och att åklagare och domare vet att det är så men att de har för lite bevis för att personen ska bli dömd i domstol? I så fall är systemet mer ruttet än vad jag har trott men det förvånar mig inte. Eller hittar du på att det är så? Många soctanter älskar den känsla av makt som de kan få av att veta att familjers öde ligger i deras händer...

Nej det handlar inte om att polisen informerar om vem som är skyldig utan om att polisen inte utreder vidare då de anser brotter uppklarat. Det som blir det officiella beskedet är att utredningen läggs ned i brist på bevis . Finns egentligen ingen fakta jag kan ge dig i tråden som du inte kommer att kunna vrida till som bevis på socialtjänstens ondska, det inser jag.
  • Anonym (soc.)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:00:03 följande:

Jag vet tonåringar som jävlats med sina föräldrar för att de inte har velat följa familjens regler och där tonåringarna har hävdat att föräldrarna slår dem. I de fallen borde barnen placeras på slutna anstalter eftersom de är farliga för gemene man.

Om man ljuger för att slippa bo hemma och istället flytta in till en helt främmande familj och bo där år eftrr år, så kan man nog utgå ifrån att unge hade betydligy bättre skäl än ' vill inte följa regler"
  • Anonym (soc.)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:16:37 följande:

HUR kan du då påstå att socialtjänstens personal kan VETA vem som har gjort vad mot vem och att det bekräftas av polisen att det är så?

Soc kan ALDRIG påstå att en människa som är friad från en anklagelse är skyldig. Att ett ärende inte går till åtal kan bero på många saker men i 99 % av fallen så VET INTE ens polisen till 100 % vem som har gjort vad!

Att du inbillar dig att jag har åsikter om socialtjänsten får stå för dig. Det var dina PÅSTÅENDEN om att folk är SKYLDIGA trots att bevis saknas eller att de har blivit firade, som jag vände mig emot.

Jag sa att polisen anser det polisiärt uppklarat och att bristen på fällande dom pp intet sätt hänger ihop med om man fortsätter utreda eller ej. En utredning kan även stängas trots fällande dom då barnets skydd anses säkerställt ändå. Det du behöver förstå är att det är två separata samhällsfunktioner.
  • Anonym (soc.)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:38:26 följande:

Nej. Så länge ingen är dömd kan man inte vara säker på att det stämmer.

Och då är de väl jättebra att uttedningen gällande barns välfärd fortsätter. Precis på samma sätt som vi inte kickar ut en kvinna från skyddat boende för att mannen inte blev fälld eller för att det aldrig gick till åtal. Kvinnan (eller) ety barn kan oberoende av dom vara i behov av insatser eller skydd.
Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?