• Anonym (Väldigt orolig)

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

Hej!

Jag är än mer orolig inför vart Sverige är på väg efter att ha läst eninsiktsfull artikel i Dagens Industri.

Vi har valt fram vår regering, varför leder då vår regering oss och våra barn till ruinens kant helt utan konsekvenstänk. Det är detta som oroar mig, ingen tar tag i situationen, ingen vill räkna ut siffrorna, ingen vill som vanligt ta tag i den stora elefanten i rummet, varför? Vad är de så rädda för? Är alternativet bättre?

Innan ni avfärdar min oro och andras varningar som rasistiskt eller SD så var vänliga och läs artikeln jag hänvisar till innan ni dömmer mig: www.di.se/artiklar/2015/10/14/henrik-mitelman-sprickor-i-den-svenska-fasaden/&offer_type=email

Jag fick fylla i en mailadress för att kunna läsa artikel, absolut läsvärt!!!

• Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...
  • Anonym (Alarmism)
    smellsroses skrev 2015-10-15 19:05:51 följande:
    Och var tror du att de pengarna kommer ifrån? Svenska folkets skattepengar kanske?

Vad får folk att betala in pengar - jo, genom jobb. 

Artikeln handlar inte om att kommunerna ska få in mer pengar från regeringen, och då kommer alla problem att lösa sig, utan snarare att den ekonomiska tillväxten kommer att minska i och med flyktingströmmen. 

Kort fattat:

Fler flyktingar --> mer bidrag --> mer behov av sjukvård och skola --> ännu mer pengar som måste tas från staten --> mindre BNP/person --> utländska investerar drar sig undan --> sämre välfärd --> höjd skatt --> ännu sämre tillväxt --> sämre för både dig och mig
    Så vad ska vi göra tycker du? Ska vi skicka hem alla som fått uppehållstillstånd till kriget igen? Är pengar viktigare än människoliv för dig?

• enånittitre
    Anonym (Alarmism) skrev 2015-10-15 19:12:20 följande:
    Så vad ska vi göra tycker du? Ska vi skicka hem alla som fått uppehållstillstånd till kriget igen? Är pengar viktigare än människoliv för dig?
    De finns ingen anledning att dela ut permanenta uppehållstillstånd, kriget i Syrien kommer inte pågå i all evighet!
    När konflikten är slut är det ytterst viktigt att landet får tillbaks sina invånare igen så att landet kan byggas upp. Utan utbildad arbetskraft som kan få fart på hjulen finns det risk att Syrien blir ytterligare en permanent konflikthärd likt Afghanistan, Irak eller Somalia.

• Anonym (SD-lover)

Därför röstar man självklart på SD!

• Butterscotch
    Gert skrev 2015-10-15 18:31:49 följande:

En minoritet av folket röstade dit dem och många av deras väljare är så oinsatta i politik att de inte förstår vad deras röstar får för konsekvenser. Dock är några av deras väljare insatta och de har gått över till SD.

Du är rolig du, som försöker få det att låta som om SD:s väljare är mer insatta än andra att statistiken talar emot dig vet du säkert, men de som tar fram den kanske inte heller är smarta nog att rösta på SD?
  • Balanserad

De sim påstår att massinvandringen är ett moraliskt problem och inte ett ekonomiskt problem kan ingenting vare sig om makroekonomi eller grundläggande matematik. Däremot är det väldigt lätt att säga att "vi" har råd. Fast "vi" är "någon annan".

När statsskulden skenar, kommunalskatten är 40%, massarbetslösheten härjar och vi har utbredda subsamhällen pga misslyckad integration är det inte lika kul längre. Det enda jag vet är att ingenting kommer bli som det är. Jag är gammal nog att ha mitt på det torra. Känner dock stor oro för barn och framtida barnbarn.

• smellsroses
    Butterscotch skrev 2015-10-15 19:55:42 följande:
    Du är rolig du, som försöker få det att låta som om SD:s väljare är mer insatta än andra att statistiken talar emot dig vet du säkert, men de som tar fram den kanske inte heller är smarta nog att rösta på SD?
    Skulle vara väldigt kul att få se denna statistik! (du som är smartare nog än att rösta på SD har väl inga problem med att ta fram detta?)

Så nyfiken, jag hade nämligen fått för mig att exempelvis de med lägst utbildning röster vänster, och att de som främst röstar på SD bor i invandrartäta förorter, men jag kanske fått allt om bakfoten? Upplys mig!
  • Anonym (****)
    smellsroses skrev 2015-10-15 20:15:10 följande:
    Skulle vara väldigt kul att få se denna statistik! (du som är smartare nog än att rösta på SD har väl inga problem med att ta fram detta?)

Så nyfiken, jag hade nämligen fått för mig att exempelvis de med lägst utbildning röster vänster, och att de som främst röstar på SD bor i invandrartäta förorter, men jag kanske fått allt om bakfoten? Upplys mig!
    Så de som röstar SD bor främst i invandratäta förorter, men de är välutbildade?

Jag får inte ihop det. Jag trodde att de som bor i invandratäta förorter är de som tjänar minst och har lägst utbildning. Men det är alltså tvärtom. Där ser man.
  • smellsroses
    Anonym (****) skrev 2015-10-15 20:28:41 följande:
    Så de som röstar SD bor främst i invandratäta förorter, men de är välutbildade?

Jag får inte ihop det. Jag trodde att de som bor i invandratäta förorter är de som tjänar minst och har lägst utbildning. Men det är alltså tvärtom. Där ser man.
    Har jag sagt att SD-väljare är välutbildade? Jag efterfrågar statistik!

Mina förutfattade meningar gällde att SD-väljare bor i invandrartäta områden samt att vänsteranhängare tjänar lite. 
  • Balanserad

www.svt.se/nyheter/val2014/har-ar-sd-s-nya-valjare

Att SD-väljare finns i invandrartäta förorter får någon annan visa källa till. De är väldigt starka i Sjöbo och Vellinge som är synnerligen välmående kommuner. Jag skulle vilja se en åldersfördelning på SD väljare. Jag tror, utan att ha fakta att luta mig emot, att SD växer stort bland pensionärer. De ställer sin låga pension och brister i äldrevården mot kostnaden för invandringen. Jag säger varken bu eller bä. Det enda jag är helt säker på är att inga pengar ramlar från himlen och det är väldigt lätt att räkna hem framtida intäkter (invandrare som arbetar och genererar skatteintäkter). Alla som någonsin har hanterat en budget fattar att det går inte att lägga ut x antal miljarder utan att det får effekt någon annanstans.

• Anonym (Nexus)
    Anonym (Alarmism) skrev 2015-10-15 17:47:48 följande:

(...) Vi kommer klara detta, om bara tillräckligt många svenskar tar sitt ansvar och inhyser minst en flykting i sina hem tills dess att dessa får bostad. Givetvis mot ersättning om man nu önskar det. (...)

Jag känner faktiskt inte att jag har något sådant ansvar. Tycker du det skulle vara rätt att tvinga sådana som mig att ta emot människor i så fall? Kanske under parollen att jag är rasist som inte är beredd att göra det?
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...