• Anonym (Väldigt orolig)

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

Hej!

Jag är än mer orolig inför vart Sverige är på väg efter att ha läst eninsiktsfull artikel i Dagens Industri.

Vi har valt fram vår regering, varför leder då vår regering oss och våra barn till ruinens kant helt utan konsekvenstänk. Det är detta som oroar mig, ingen tar tag i situationen, ingen vill räkna ut siffrorna, ingen vill som vanligt ta tag i den stora elefanten i rummet, varför? Vad är de så rädda för? Är alternativet bättre?

Innan ni avfärdar min oro och andras varningar som rasistiskt eller SD så var vänliga och läs artikeln jag hänvisar till innan ni dömmer mig: www.di.se/artiklar/2015/10/14/henrik-mitelman-sprickor-i-den-svenska-fasaden/&offer_type=email

Jag fick fylla i en mailadress för att kunna läsa artikel, absolut läsvärt!!!

• Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...
  • Dasking
    Balanserad skrev 2015-10-15 20:35:08 följande:

www.svt.se/nyheter/val2014/har-ar-sd-s-nya-valjare

Att SD-väljare finns i invandrartäta förorter får någon annan visa källa till. De är väldigt starka i Sjöbo och Vellinge som är synnerligen välmående kommuner. Jag skulle vilja se en åldersfördelning på SD väljare. Jag tror, utan att ha fakta att luta mig emot, att SD växer stort bland pensionärer. De ställer sin låga pension och brister i äldrevården mot kostnaden för invandringen. Jag säger varken bu eller bä. Det enda jag är helt säker på är att inga pengar ramlar från himlen och det är väldigt lätt att räkna hem framtida intäkter (invandrare som arbetar och genererar skatteintäkter). Alla som någonsin har hanterat en budget fattar att det går inte att lägga ut x antal miljarder utan att det får effekt någon annanstans.

Ett väldigt "balanserat" inlägg tycker jag. Vi ska ju öppna våra hjärtan och det tror jag faktiskt att många svenskar både gör och vill göra, men risken är mycket stor att vi får tråkigheter om inte hjärtan fortsätter att öppnas även för den del av den befintliga svenska befolkningen som faktiskt redan vänder på slantarna. Eller för de som bor i glesbygd och stor del av samhällsservicen som åtnjuts i tätorterna är nedlagd på grund av kostnadsskäl.

Det är liksom lite uppbullat för att vissa mindre roliga missnöjespartier växer.
  • Anonym (Tina)

Vi svenskar är i minoritet inom tio år med nuvarande takt. Då är hela Sverige ett Malmö, Södertälje el Botkyrka. Tror ngn på allvar att vi kommer ha det bra då?

• smellsroses
    Anonym (Alarmism) skrev 2015-10-15 19:12:20 följande:
    Så vad ska vi göra tycker du? Ska vi skicka hem alla som fått uppehållstillstånd till kriget igen? Är pengar viktigare än människoliv för dig?
    Faktum är att ju starkare Sverige är ekonomisk - ju mer kan vi hjälpa till på internationell nivå. 

Bejaka möjligheten att flyktingströmmen fortsätter i samma takt och det går sämre och sämre för Sverige ekonomiskt. Våra bistånd dras in - vilket redan är verklighet - och våra förutsättningar blir ännu sämre att ta emot de som kommer hit. Då blir ju varken flyktingarna i sina "hemländer" (eller i närheten av hemländerna) hjälpta, och inte heller de som kommer hit får det speciellt mycket bättre. Med mer ekonomiskt och social instabilitet får även genomsnittliga Svensson det sämre. 

Slutsats nr 1: Alla får det sämre med nuvarande flyktingpolitik
    Slutsats nr 2: Ta vi emot färre flyktingar kan vi hjälpa fler
  • Anonym (Alarmism)
    Anonym (Nexus) skrev 2015-10-15 21:03:19 följande:
    Jag känner faktiskt inte att jag har något sådant ansvar. Tycker du det skulle vara rätt att tvinga sådana som mig att ta emot människor i så fall? Kanske under parollen att jag är rasist som inte är beredd att göra det?
    Kanske ingen heller kommer känna något ansvar för dig om det blir krig mellan t.ex. Ryssland och Sverige och du tvingas fly. Frågan är om du skulle tycka att de som avvisade dig i det land du flydde till är rasister..

Anonym (Alarmism) skrev 2015-10-15 18:08:49 följande:

Jag läser inte rasistiska artiklar, vare sig de förekommer i Dagens Industri eller på Avpixlat..

Hur var denna artikel rasistisk, förklara?
  • Anonym (Nexus)
    Anonym (Alarmism) skrev 2015-10-15 22:08:09 följande:

Kanske ingen heller kommer känna något ansvar för dig om det blir krig mellan t.ex. Ryssland och Sverige och du tvingas fly. Frågan är om du skulle tycka att de som avvisade dig i det land du flydde till är rasister..

Varför skulle det vara rasistiskt om ett land skulle avvisa mig om jag behövde fly?

Och att var och en får klara sig bäst det går om det blir krig är väl ganska självklart?

Nåväl, min fråga var om du tycker att det skulle vara ok att tvinga mig att ta ansvar om jag inte frivilligt gör det.
  • Rutgers
    Balanserad skrev 2015-10-15 20:35:08 följande:

Alla som någonsin har hanterat en budget fattar att det går inte att lägga ut x antal miljarder utan att det får effekt någon annanstans.

Finns gott om sådana projekt. Särskilt inom staten/EU.

• Anonym (Alarmism)
    Anonym (Nexus) skrev 2015-10-15 23:19:31 följande:
    Varför skulle det vara rasistiskt om ett land skulle avvisa mig om jag behövde fly?

Och att var och en får klara sig bäst det går om det blir krig är väl ganska självklart?

Nåväl, min fråga var om du tycker att det skulle vara ok att tvinga mig att ta ansvar om jag inte frivilligt gör det.
    Självklart ska ingen kunna tvinga dig. Men förvänta dig då inte heller att någon hjälper dig ifall Sverige hamnar i krig.

Anonym (Alarmism) skrev 2015-10-15 23:54:07 följande:

Självklart ska ingen kunna tvinga dig. Men förvänta dig då inte heller att någon hjälper dig ifall Sverige hamnar i krig.

Va, jag trodde i min enfald att arabländerna skulle ta emot oss så som vi tar emot dem.
  • Anonym (Nexus)
    Anonym (Alarmism) skrev 2015-10-15 23:54:07 följande:

Hur gör du den kopplingen? Är det större sannolikhet att någon kommer att hjälpa den som tagit ansvar (som du sa) om Sverige hamnar i krig? Vem skulle i så fall få reda på att jag inte tagit ansvar?
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...