• Anonym (Väldigt orolig)

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

Hej!

Jag är än mer orolig inför vart Sverige är på väg efter att ha läst eninsiktsfull artikel i Dagens Industri.

Vi har valt fram vår regering, varför leder då vår regering oss och våra barn till ruinens kant helt utan konsekvenstänk. Det är detta som oroar mig, ingen tar tag i situationen, ingen vill räkna ut siffrorna, ingen vill som vanligt ta tag i den stora elefanten i rummet, varför? Vad är de så rädda för? Är alternativet bättre?

Innan ni avfärdar min oro och andras varningar som rasistiskt eller SD så var vänliga och läs artikeln jag hänvisar till innan ni dömmer mig: www.di.se/artiklar/2015/10/14/henrik-mitelman-sprickor-i-den-svenska-fasaden/&offer_type=email

Jag fick fylla i en mailadress för att kunna läsa artikel, absolut läsvärt!!!

• Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 15:42:58 följande:
    ...jätteintressant............påbörjade....spännande
    Jepp. För när de har läst svenska på grundskolenivå och gymnasienivå och har validerat sina avslutande kurser är de behöriga att hoppa rakt in i sin oavslutade högskoleutbildning och ta svensk examen. Om man är studievan kan det gå fort undan!
  • tobbe01
    Anonym (****) skrev 2015-10-17 15:47:56 följande:
    Så det går alltså till så, att läkare som inte kan söva folk gör det i alla fall?

Har aldrig hört talas om det, faktiskt. Men det är väl en skröna (som mycket annat, kanske uppsnappat i Gerts taxi) som vissa i Sverige gärna sprider.
    What? Nej vi får verkligen hoppas att narkosläkaren har en utbildning som håller svensk standard. Jag känner mig trygg med att alla som kommer till vårt land och påstår sig vara läkare kollas upp rejält. Inga problem.
  • tobbe01
    nihka skrev 2015-10-17 15:55:11 följande:
    Jepp. För när de har läst svenska på grundskolenivå och gymnasienivå och har validerat sina avslutande kurser är de behöriga att hoppa rakt in i sin oavslutade högskoleutbildning och ta svensk examen. Om man är studievan kan det gå fort undan!
    Härligt!
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 15:52:24 följande:
    Ja då är vi överens? Absolut INGA "läkare" kör taxi utan de som påstår det är sådana som endera ljuger om sin utbildning eller inte klarade de helt befogade och nödvändiga proven.
    Nu har ju jag inte pratat om taxi, men visst finns det läkare som kör taxi. Det räcker med att man inte klarar språket. Proven är ju på svenska. Då kör man taxi en stund till och pluggar svenska på komvux och tar proven igen. Eller så väntar man på besked om legitimation. Det kan ta tid, uppemot ett år men det försöker man ändra på. Läs mer här:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-langre-vantetid-fa-utlandsk-lakarlegitimation-validerad
  • tobbe01
    nihka skrev 2015-10-17 16:01:56 följande:
    Nu har ju jag inte pratat om taxi, men visst finns det läkare som kör taxi. Det räcker med att man inte klarar språket. Proven är ju på svenska. Då kör man taxi en stund till och pluggar svenska på komvux och tar proven igen. Eller så väntar man på besked om legitimation. Det kan ta tid, uppemot ett år men det försöker man ändra på. Läs mer här:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-langre-vantetid-fa-utlandsk-lakarlegitimation-validerad
    Huvudsaken är att man kan bevisa sina läkarkunskaper och att de räcker till för svensk standard! Tar det ett år så är väl det en tid då man kan lära sig svenska genom att jobba med annat och kanske hinner man med lite SFI om man är ambitiös?
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 15:41:48 följande:
    Absolut har du rätt. Tvåspråkiga läkare behövs och innan de läkare som kommer hit hunnit lära sig svenska så kan de ta hand om sina landsmän MEN när lilla "rasistiska" jag eller ngn av mina anhöriga ska opereras så vill jag säkerställa att det är en godkänd legitimerad (med svenska mått) läkare som söver och som håller i kniven. Jag är lite försiktig av mig..................
    Socialstyrelsen är ändå försiktigare av sig för de beslutar inte bara om den läkaren du träffar utan samtliga.
  • tobbe01

Men herregud nu är jag återigen inne i en tröstlös diskussion med denna "nikha". Jag lägger ner för vi kommer ALDRIG att komma ngn vart utan bara tjafsa fram och tillbaka. Ajöken.

• nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 16:08:07 följande:
    Huvudsaken är att man kan bevisa sina läkarkunskaper och att de räcker till för svensk standard! Tar det ett år så är väl det en tid då man kan lära sig svenska genom att jobba med annat och kanske hinner man med lite SFI om man är ambitiös?
    Nä. SFI är för nybörjare.

Eller kör taxi i kombo med språkstudier på gymnasienivå.
  • micromat
    Anonym (****) skrev 2015-10-17 15:47:56 följande:

Så det går alltså till så, att läkare som inte kan söva folk gör det i alla fall?

Har aldrig hört talas om det, faktiskt. Men det är väl en skröna (som mycket annat, kanske uppsnappat i Gerts taxi) som vissa i Sverige gärna sprider.

Det är knappast konstigt att man kollar upp vilka kunskaper utländska läkare har när dom kommer till sverige. Vill dom jobba som läkare här måste utländska läkare ha samma kunskap som våra svenska läkare. Det händer förövrigt ganska ofta att det blir fel med narkoser och annat under operationer, feldiagnostiseringar är också vanligt. Jag ser det som en självklarhet att utländska läkare får valideras och lära sig språket innan dom börjar arbeta inom svensk sjukvård.

Det för att sjukvården ska ligga på en och samma nivå och dels för att patienter, kollegor osv ska kunna förstå vad läkaren säger.

Sen är det bra med tvåspråkiga läkare. Men klarar läkarna inte kunskapsproven eller klarar av att lära sig godkänd svenska så ska dom inte heller jobba inom sjukvården tills dom klarar av kraven.

Det gäller egentligen alla yrken där man ska uttrycka sig i tal och skrift på svenska.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 16:10:39 följande:

Men herregud nu är jag återigen inne i en tröstlös diskussion med denna "nikha". Jag lägger ner för vi kommer ALDRIG att komma ngn vart utan bara tjafsa fram och tillbaka. Ajöken.

För varje gång lär du dig något nytt. Denna gång att det finns läkare som kör taxi och att Socialstyrelsen inte tillåter att en utländsk rörmokare söver dig inför en operation. Hejsidåsi!
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...