• Anonym (Väldigt orolig)

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

Hej!

Jag är än mer orolig inför vart Sverige är på väg efter att ha läst eninsiktsfull artikel i Dagens Industri.

Vi har valt fram vår regering, varför leder då vår regering oss och våra barn till ruinens kant helt utan konsekvenstänk. Det är detta som oroar mig, ingen tar tag i situationen, ingen vill räkna ut siffrorna, ingen vill som vanligt ta tag i den stora elefanten i rummet, varför? Vad är de så rädda för? Är alternativet bättre?

Innan ni avfärdar min oro och andras varningar som rasistiskt eller SD så var vänliga och läs artikeln jag hänvisar till innan ni dömmer mig: www.di.se/artiklar/2015/10/14/henrik-mitelman-sprickor-i-den-svenska-fasaden/&offer_type=email

Jag fick fylla i en mailadress för att kunna läsa artikel, absolut läsvärt!!!

• Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...
  • Anonym (ny regering)
    Drottningen70 skrev 2015-10-18 19:03:11 följande:
    Vad är din teori om varför det finns många människor inom vård och omsorg som pratar dålig svenska då? Att arbetsgivaren valt bort kvalificerad arbetskraft med bra svenska eller?
    Läs vad tråden ska handla om Sverige kan stå inför en ekonomisk kollaps. Håll dig till ämnet eller kanske du ska starta en ny tråd som handlar om hemtjänsten?. 

Vi har haft hemtjänst rätt länge och det har alltid varit tufft med personal handlar om ekonomin som allt annat. Men att säga att någons mamma blir utan personal med högre språkkunskaper  är ren nonsens. Att ens nämna att tjänster skulle stå tomma om man höjde språkkraven är dessutom ren lögn. Snart står kanske folk på kö till att arbeta inom hemtjänsten för det är kris finns inga jobb?, pengarna är slut, då är det riktigt illa och hur sa vi då kunna hjälpa andra?.

Migrationsverket ska ha 157 miljarder fram till 2015, och det kommer säkerligen öka, då 150000 invandrare/flyktingar väntas 2015. Medans bla Landstinget ska skära ner 1 miljard.

Om du läser vad eller ser på tv. så har kommuner röda siffror, kommuner kryper på knäna, kommuner håller på att kollapsa. Alla blir drabbade lovar att det finns många svenskar som är redo att jobba till hemtjänsten om dem får förfrågan. 

Får vi balans i ekonomin och kommuner med samhället så kan resurser läggas där de behövs men nu finns inte den möjligheten då det är nära en ekonomisk kollaps. Därför har skattebetalarna tröttnat att en stor del av deras pengar går till den generösa flyktingpolitik medans samhället håller på att falla isär, pengarna behöver fördelas olika sektorer.Regeringen har skapat en ohållbar situation.

För utbildning har vi snart inte råd med, om inte studenter/vuxna vill studera utan ersättning.

Ska ni fortsätta att skiva om hemtjänsten öppna en ny tråd tycker jag, och det är bra, men hemtjänsten hör inte hit. Vissa här inne kan tramsa runt och skriva löpmeter om allt till alla som vill strama åt Sveriges generösa flykting politik. Och jag väjer att avstå dessa meningslösa diskussioner. Kanske kikar in på din nya tråd om du öppnar, prova du kanske får mycket respons?. Tyvärr tänker jag inte svara på frågor om hemtjänsten mer i denna tråd, ha förståelse för det.
  • Drottningen70
    Anonym (ny regering) skrev 2015-10-18 19:55:39 följande:

Läs vad tråden ska handla om Sverige kan stå inför en ekonomisk kollaps. Håll dig till ämnet eller kanske du ska starta en ny tråd som handlar om hemtjänsten?. 

Vi har haft hemtjänst rätt länge och det har alltid varit tufft med personal handlar om ekonomin som allt annat. Men att säga att någons mamma blir utan personal med högre språkkunskaper  är ren nonsens. Att ens nämna att tjänster skulle stå tomma om man höjde språkkraven är dessutom ren lögn. Snart står kanske folk på kö till att arbeta inom hemtjänsten för det är kris finns inga jobb?, pengarna är slut, då är det riktigt illa och hur sa vi då kunna hjälpa andra?.

Migrationsverket ska ha 157 miljarder fram till 2015, och det kommer säkerligen öka, då 150000 invandrare/flyktingar väntas 2015. Medans bla Landstinget ska skära ner 1 miljard.

Om du läser vad eller ser på tv. så har kommuner röda siffror, kommuner kryper på knäna, kommuner håller på att kollapsa. Alla blir drabbade lovar att det finns många svenskar som är redo att jobba till hemtjänsten om dem får förfrågan. 

Får vi balans i ekonomin och kommuner med samhället så kan resurser läggas där de behövs men nu finns inte den möjligheten då det är nära en ekonomisk kollaps. Därför har skattebetalarna tröttnat att en stor del av deras pengar går till den generösa flyktingpolitik medans samhället håller på att falla isär, pengarna behöver fördelas olika sektorer.Regeringen har skapat en ohållbar situation.

För utbildning har vi snart inte råd med, om inte studenter/vuxna vill studera utan ersättning.

Ska ni fortsätta att skiva om hemtjänsten öppna en ny tråd tycker jag, och det är bra, men hemtjänsten hör inte hit. Vissa här inne kan tramsa runt och skriva löpmeter om allt till alla som vill strama åt Sveriges generösa flykting politik. Och jag väjer att avstå dessa meningslösa diskussioner. Kanske kikar in på din nya tråd om du öppnar, prova du kanske får mycket respons?. Tyvärr tänker jag inte svara på frågor om hemtjänsten mer i denna tråd, ha förståelse för det.

Eftersom du själv ger dig in i argumentationen om hemtjänst så får du nog finna dig i att den fortsätter. Varför tror du att det anställs en himla massa folk med bristande språkkunskaper om platserna kunnat fyllas med svensktalande.

Att tala om hur det varit förr i hemtjänsten håller inte eftersom vi nu tillskillnad mot förut står inför en kraftigt åldrande befolkning, som pga bättte sjukvård lever allt längre och dessutom bor hemma allt längre. Dessutom föder vi färre barn, trots att lite av nedgången ändå blir lite mindre katastrofal pga att vi länge haft en jämförelsevis stor invandring och att utomeuropeiska människor föder fler barn. Dessutom står vi inför massiva pensionsavgångar. Japp, sverige kan stå inför en stor kris de kommande årtiondena, men inte av de skäl som många tror. Vi behöver mer invandrare och stora satsningar på integration jobb och bostäder. Thats it.

Over and out!
    G
  • Anonym (herregud)
    Drottningen70 skrev 2015-10-18 19:54:46 följande:
    Och om du vill att dessa personer ska bort från arbetsmarknaden så antar jag att DIN lösning är att vi har ett system som gör att var och en får vårda sina gamla och sjuka i hemmet istället, för utan dessa människor så kollapsar nämligen systemet. Sen om 20 år när vi efter att ha innrättat lebensbornprojekt där vi med tvång avlat fram svensktalande arier så kan vi bygga upp systemet igen. ( under förutsättning att dessa ungdomar tillskillnad frpn dagens VILL jobba inom vården förståss)

Att vårda dina anhöriga hemma kan du iof göra redan idag.

Eller så är vi jävligt tacksamma att dessa mönniskor med språkbrister och allt idag faktisk gör att vården funkar och ger arbetsgivaren möjlighet att anställa fler av dem och att de på arbetstid några timmar i veckan får/ska läsa svenska med fokus på vårdsvenska. Jag gissar att du väljer lebensbornalternativet.....

Nej, dom kan städa toaletter i hus dom nu bemannar, på den nivån så duger dom.

Systemet kollapsar OM vi fyller den med mer inkompetens utan att satsa på kvalitet.

Svensktalande arier, jupps, det är omkring det man kan vänta sig från sektmedlemmar, jag är mer på spåret att man ska utbilda och locka tonåringar till yrket med förmåner, lite trist att det saknas pengar till det och dagens tonåringar får fint stå och vänta i år på studentlägenheter i och med Migrationsverket anser att vår framtid är piss värt.

Vården fungerar, hhmm var och enligt vem?

• KillBill
    Anonym (ny regering) skrev 2015-10-18 19:55:39 följande:
    Varför svarar du inte på mina frågor i inlägg #118?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • micromat
    Drottningen70 skrev 2015-10-18 19:07:51 följande:

Sanningen är jätteenkel och det är att det är skitsvårt för arbetsgivaren att rekrytera till tjänsterna och den krasss verkligheten ÄR att tjänsterna skulle stå tomma om man höjde språkkraven. Arbetsgivare vill också ha folk som pratar bra svenska . jag lovar dig att det inte är en konspiration gentemot de svenska vårdtagarna.

Tänk här anställer cheferna folk som kan göra sig förstådda på svenska både i tal och skrift. Det är dessutom oftast flertalet sökande till varje tjänst och även om man vill jobba som semestervikarie måste man kunna göra sig förstådd på svenska. Det borde inte ens vara ett krav utan ett minimum när man jobbar med människor, att man ska förstå dom.

Är det så att tjänsterna skulle stå tomma om språkkraven höjdes har samhället idag alldeles för låga krav.
  • nihka
    Studentpappa skrev 2015-10-18 19:43:20 följande:
    Det går väl utmärkt att utöka omfattningen av RUT? Några 3-400:-/h för städ i framtiden är knappast aktuellt, iofs bra för oss med pengar.
    Nej, RUT liknar inte och kommer inte att likna på något sätt arbetsförhållandena för hjon som reglerades av legostadgan där bl a rätten att aga ingick:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Legostadgan
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-10-18 21:15:03 följande:

Nej, RUT liknar inte och kommer inte att likna på något sätt arbetsförhållandena för hjon som reglerades av legostadgan där bl a rätten att aga ingick:

sv.wikipedia.org/wiki/Legostadgan

Är du Saga i serien bron? Allt man skriver är inte seriöst menat det förstår du säkert.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • nihka
    Studentpappa skrev 2015-10-18 21:48:12 följande:
    Är du Saga i serien bron? Allt man skriver är inte seriöst menat det förstår du säkert.
    Använd inte felaktiga och missvisande begrepp när du diskuterar. Det är så felaktigheter och fördomar byggs upp och sprids.

Se även inlägg 116.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-10-18 22:08:47 följande:

Använd inte felaktiga och missvisande begrepp när du diskuterar. Det är så felaktigheter och fördomar byggs upp och sprids.

Se även inlägg 116.

Nej givetvis inte, ska passa mig noga för ironi hädanefter. Det var tur drottningen upplyste mig om verkligheten, jag som missat den helt.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • nihka
    Studentpappa skrev 2015-10-18 22:20:06 följande:
    Nej givetvis inte, ska passa mig noga för ironi hädanefter. Det var tur drottningen upplyste mig om verkligheten, jag som missat den helt.
    Det var inte dig jag syftade på om du trodde det, men det finns en del människor här som har en ganska annorlunda bild av verkligheten för att de läst de mest vansinniga felaktigheter och fördomar och tagit dem för sanning.
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...