• xibaty9187

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D

• Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?
  • greta2
    JTA skrev 2015-10-14 10:27:38 följande:

Jag känner igen ditt resonemang, det är i mångt och mycket som mitt eget. Jag föredrar att kalla mig progressiv, jag gillar vad vi åstadkommit i Sverige under de senaste hundra åren. Vi har kommit långt vad gäller trygghet, jämlikhet, jämställdhet, frihet, tolerans och allt annat vi kan kalla progressiva värden. Det betyder inte att vi är perfekta, men vi har haft en bra utveckling på gång. Faktum är att vi i mångt skulle kunna kalla oss världens bästa samhälle, någonsin. Kolla WVS culture map för en jämförelse mellan vår kultur och andra länders kulturer.

www.businessinsider.com/inglehart-welzel-culture-map-2014-7

Men folkvandring från underutvecklade klanbaserade starkt patriarkala samhällen kommer att slå sönder vårt samhälle. Att integrera lågutbildade personer utan efterfrågad yrkeskunskap i ett postindustriellt samhälle är ett riktigt hårt problem. Vårt track record är också ynkligt - vi satsar mest på integrationsprojekt inom OECD men är sämst på att få invandrare i jobb. Det har inte funkat bra på de senaste decennierna och en massiv ökning av trycket kommer inte att få det att funka bättre. Inte utan en mycket stor förändring av vårt samhälle mot en libertariansk laissez-faire-modell där alla får klara sig bäst de kan. Räkna med tilltagande segregering, utanförskap och subsamhällen i våra förorter, och större sociala klyftor, försämrad eller försvunnen välfärd och därmed framväxten av en underklass som lever i fattigdom. Inte den typ av fattigdom som innebär att man inte varje år har råd att köpa den nya iPhone-versionen, utan riktig, absolut fattigdom.

Det är förstås ett dilemma: Antingen svälja SDs socialkonservatism och historia och rösta på dem och hoppas att de blir så stora att övriga partier måste agera, eller hålla sig till sin övertygelse och låta allt som har varit bra med Sverige gå förlorat.

För mig blev valet att rösta på SD

Mycket, mycket bra skrivet. Håller med om allt!
  • JTA
    mjölkallergiker skrev 2015-10-14 18:23:02 följande:
    Så tänker jag också och röstar därför inte på SD utan har som mål att öppet prata om mina åsikter inom det parti jag tillhör.
    Hur går det då? Vad för respons får du?
  • mjölkallergiker
    JTA skrev 2015-10-14 18:35:23 följande:
    Hur går det då? Vad för respons får du?
    Det är väldigt olika. Ibland möts man av förvåning och ibland möts man av det fobiska tänkande som jag skrev om tidigare. Så fort man förknippas med något SD har sagt så får man panik. Uttrycket "svära i kyrkan" sammanfattar det hela bra. Jag har dock upplevt på sistone att det börjar mjukas upp mer och mer. Och jag tror heller inte att detta kommer ändras över en natt, även om den situation som nu uppstått skulle kunna lugnas om det gjort det. 

Jag tror att de flesta människorna i grund och botten, oavsett ideologi, ser att det som sker idag/har skett under en tid är helt ohållbart om sverige ska stå starkt och enat. Jag tror att det som är problemet är att de andra partierna har haft så hårdför retorik mot SD och deras åsikter så att de har trängt sig in i ett hörn som de har svårt att komma ut ifrån. Det skulle liksom se ut som ett fruktansvärt pinsamt nederlag. 

Jag tycker att diskussioner som hålls på en intellektuell nivå på detta sättet är helt fantastiskt! Det är så synd att det ska vara svårt att göra detsamma i Sveriges Riksdag. Det hela blir väldigt märkligt när övriga 7 partier inte bjuder med SD till samtal om t.ex. flyktingkrisen. Det är på något sätt ovärdigt. Även om man inte håller med så ska vi väll kunna samtala med varandra och sluta kasta skit på andra. Det är den dära SD-fobin igen.
  • Flash Gordon
    mjölkallergiker skrev 2015-10-14 18:23:02 följande:
    Så tänker jag också och röstar därför inte på SD utan har som mål att öppet prata om mina åsikter inom det parti jag tillhör.

Tills den dag du inser att du inte får gehör för dina åsikter så du börjar fundera på att rösta på något annat.
  • mjölkallergiker
    Flash Gordon skrev 2015-10-14 20:27:27 följande:

Tills den dag du inser att du inte får gehör för dina åsikter så du börjar fundera på att rösta på något annat.
    Så må hända :D Den som lever får se hehe.

Nej men det vet man ju aldrig. Förhoppningsvis så börjar övriga partier snarast tänka rätt :)
  • JTA
    mjölkallergiker skrev 2015-10-14 20:06:36 följande:
    Det är väldigt olika. Ibland möts man av förvåning och ibland möts man av det fobiska tänkande som jag skrev om tidigare. Så fort man förknippas med något SD har sagt så får man panik. Uttrycket "svära i kyrkan" sammanfattar det hela bra. Jag har dock upplevt på sistone att det börjar mjukas upp mer och mer. Och jag tror heller inte att detta kommer ändras över en natt, även om den situation som nu uppstått skulle kunna lugnas om det gjort det. 

Jag tror att de flesta människorna i grund och botten, oavsett ideologi, ser att det som sker idag/har skett under en tid är helt ohållbart om sverige ska stå starkt och enat. Jag tror att det som är problemet är att de andra partierna har haft så hårdför retorik mot SD och deras åsikter så att de har trängt sig in i ett hörn som de har svårt att komma ut ifrån. Det skulle liksom se ut som ett fruktansvärt pinsamt nederlag. 

Jag tycker att diskussioner som hålls på en intellektuell nivå på detta sättet är helt fantastiskt! Det är så synd att det ska vara svårt att göra detsamma i Sveriges Riksdag. Det hela blir väldigt märkligt när övriga 7 partier inte bjuder med SD till samtal om t.ex. flyktingkrisen. Det är på något sätt ovärdigt. Även om man inte håller med så ska vi väll kunna samtala med varandra och sluta kasta skit på andra. Det är den dära SD-fobin igen.
    Nåja, diskussionerna på Familjeliv kan ju knappast överlag betecknas som intellektuella...

Om "partiet" du pratar om är sossarna så finns där säkert en hel del socialkonservativa människor. Jag kan tänka mig att till och med fler än du tror håller med dig. Har man som vår statsminister kallat SD för neofascister blir det förstås svårt att ta ett första steg till närmande. Man har precis som du säger målat in sig i ett hörn. Historien kommer förhoppningsvis att döma dessa omdömes- och ansvarslösa kretiner till politiker. Som många av oss lagt sin röst på.

Så länge sparar jag pengar och förbereder mig. Det här är inte en intellektuell tankelek. Jag har en familj att ta hand om.
  • xibaty9187
    En grön ruta skrev 2015-10-14 03:05:37 följande:
    Jag håller med om alla dessa problem (trots att jag inte kallar mig feminist).

Jag skulle dock vilja veta till vilken grad du själv drabbas av det s k patriarkatet?
    26 år!

Jämförelsevis lite i Sverige, kanske beroende på att jag troligtvis har mild autism. Folk hakar mera upp sig på att jag är en konstig människa än på att jag är kvinna ;) Men jag kan nämna att jag har nästan missat en anställning en gång eftersom högsta chefen hade bestämt att inte anställa kvinnor (verifierat från bägge förmännen). Jag har varit med om det klassiska tafsandet på krogen och hemmafester. Personer som vägrar fatta ett nej, någon som tog tag i min arm och vägrade släppa vid ett tillfälle. På somrarna älskar jag att åka till nakenstränder, och jag fick ryta ifrån fem, sex gånger innan äcklen där lämnade mig ifred. Ganska roligt dock att de trodde att de kunde glo och runka helt ogenerat, de blev helt chockade då jag kom fram till dem och vrålade åt dem så hela stranden hörde! :D

Detta är givetvis enskilda mäns beteende, men det är samhället som ger bilden av att det är ett okay beteende. Många tycker till exempel att jag får skylla mig själv att folk glor och runkar på nakenstränderna, jag åker ju dit frivilligt och fattar jag inte bättre?

Mina feministiska övertygelser kommer inte så mycket av saker jag själv råkat ut för. Saker som de ovan skrämmer mig inte, jag är stor till växten och har tränat krav maga. Det som gör mig rasande är att det finns kvinnor som faktiskt blir rädda - som faktiskt tvingas begränsa mina liv på grund av den där procenten gränslösa äckel. Ännu mer förbannad kan jag bli på kvinnohatare på nätet, som försöker övertyga sig själva och alla andra om att alla män egentligen är sådana här. Att det är något biologiskt snarare än ett patetiskt, äckligt, valt beteende.

Och - tyvärr - jag har också fått ofrivilliga fördomar från detta. Nästan samtliga av de personer som jag råkat ut för har varit utlänningar. Detta inverkar inte på min invandringsåsikt, eftersom jag mycket väl vet att inte ens en av hundra är sådana här gränslösa idioter. 

Jag har också en benägenhet att resa på egen hand och tyvärr - efter några av mina resor kan jag säga att jag inte vill ha för många turkar och sydliga italienare i Sverige. Dessa resor blev delvis förstörda på grund av män som oavbrutet skulle prata med mig, drog i mitt hår, tog tag i mig, ställde korkade frågor och så vidare och så vidare. Detta låter givetvis som bagateller, men med omkring hundra av dessa bagateller om dagen - och det är ingen överdrift - var det nog för att jag var redo att döda någon dagen då jag flög hem. Missförstå mig inte, jag vet rent intellektuellt att detta inte har ett piss med hudfärg att göra. Det har att göra med kultur och uppfostran, och jag vill ha en kultur som säger, att du ska lämna främmande kvinnor i fred när de helt uppenbart inte vill tala med dig. Jag vill att Sverige ska hjälpa, men jag är inte redo att inskränka ens en millimeter av min personliga frihet i utbyte.

Detta är fördomar från min sida, men det är faktiskt fördomar som har uppstått någonstans. Så jag ska vara ärlig, det finns vissa kulturer som uppfostrar fler personer än andra som jag finner frånstötande och obehagliga. Jag ser dock fortfarande inte detta som rasism, eftersom det inte har med hudfärg att göra (folk i Rom är t ex rätt bleka) utan med personliga negativa erfarenheter av en annorlunda kultur. 

Jag är väl medveten om att detta kan ses som ett gränsfall till rasism, men det är så jag känner det. Och som sagt, det finns en anledning bakom - jag har inte bara bestämt mig för att alla personer med mörk hy är äckel.
  • xibaty9187

Btw!

Sex sidor in i en diskussion om invandring och feminism och tonen är fortfarande lugn, samlad och analyserande! Hjärta Hjärta Hjärta {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower}

• AnnaSthlm

Det enda du kan göra är att välja vilken sakfråga som är viktigare för dig just nu. Vad du tycker skadar Sverige mest/ minst.

Jag är också feminist och avskyr vårdnadsbidrag och dylikt. Dock var KD de enda som inte förespråkade öppna gränser, så min röst gick till dem. Framöver kommer jag att rösta på det parti som har strängast migrationspolitik eftersom det som pågår nu är varken hållbart eller rätt. Jag tror att betydligt fler än SD kommer att vakna ur rädda världen drömmen innan nästa val.

• JTA
    xibaty9187 skrev 2015-10-14 22:04:20 följande:
    Jag har också en benägenhet att resa på egen hand och tyvärr - efter några av mina resor kan jag säga att jag inte vill ha för många turkar och sydliga italienare i Sverige. Dessa resor blev delvis förstörda på grund av män som oavbrutet skulle prata med mig, drog i mitt hår, tog tag i mig, ställde korkade frågor och så vidare och så vidare. Detta låter givetvis som bagateller, men med omkring hundra av dessa bagateller om dagen - och det är ingen överdrift - var det nog för att jag var redo att döda någon dagen då jag flög hem. Missförstå mig inte, jag vet rent intellektuellt att detta inte har ett piss med hudfärg att göra. Det har att göra med kultur och uppfostran, och jag vill ha en kultur som säger, att du ska lämna främmande kvinnor i fred när de helt uppenbart inte vill tala med dig. Jag vill att Sverige ska hjälpa, men jag är inte redo att inskränka ens en millimeter av min personliga frihet i utbyte.

Detta är fördomar från min sida
    Läs på lite om statistik: Om du haft några hundra sådana erfarenheter är din upplevelse sannolikt statistiskt signifikant. Dvs du har inte fördomar.
  • mjölkallergiker
    xibaty9187 skrev 2015-10-14 22:10:10 följande:

Btw!

Sex sidor in i en diskussion om invandring och feminism och tonen är fortfarande lugn, samlad och analyserande! Hjärta Hjärta Hjärta {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower}

Jag är också förvånad :D och glad
  • mjölkallergiker
    JTA skrev 2015-10-14 21:04:17 följande:
    Nåja, diskussionerna på Familjeliv kan ju knappast överlag betecknas som intellektuella...

Om "partiet" du pratar om är sossarna så finns där säkert en hel del socialkonservativa människor. Jag kan tänka mig att till och med fler än du tror håller med dig. Har man som vår statsminister kallat SD för neofascister blir det förstås svårt att ta ett första steg till närmande. Man har precis som du säger målat in sig i ett hörn. Historien kommer förhoppningsvis att döma dessa omdömes- och ansvarslösa kretiner till politiker. Som många av oss lagt sin röst på.

Så länge sparar jag pengar och förbereder mig. Det här är inte en intellektuell tankelek. Jag har en familj att ta hand om.
    Den är intellektuell om man jämför med andra forum/trådar där invandring diskuteras. Ibland blir man mörkrädd.
  • En grön ruta
    xibaty9187 skrev 2015-10-14 22:10:10 följande:

Btw!

Sex sidor in i en diskussion om invandring och feminism och tonen är fortfarande lugn, samlad och analyserande!      

Kram!
  • xibaty9187
    JTA skrev 2015-10-14 23:10:08 följande:
    Läs på lite om statistik: Om du haft några hundra sådana erfarenheter är din upplevelse sannolikt statistiskt signifikant. Dvs du har inte fördomar.
    Det stämmer såklart, men jag uttryckte mig nog dumt. Det jag menar är att dessa händelser har gett mig fördomar mot just turkar och syditalienare, detta trots att jag vet att de flesta av dem är helt vanliga människor. Men den där muren av trakasserier - som det faktiskt var - har färgat min åsikt om män från dessa kulturer. Jag kan ändå inte se detta som rasism från min sida - ingen är så änglalik att en sådan upplevelse inte sätter spår.
  • JTA
    xibaty9187 skrev 2015-10-17 16:28:01 följande:
    Det stämmer såklart, men jag uttryckte mig nog dumt. Det jag menar är att dessa händelser har gett mig fördomar mot just turkar och syditalienare, detta trots att jag vet att de flesta av dem är helt vanliga människor. Men den där muren av trakasserier - som det faktiskt var - har färgat min åsikt om män från dessa kulturer. Jag kan ändå inte se detta som rasism från min sida - ingen är så änglalik att en sådan upplevelse inte sätter spår.
    Nej, du har inte fördomar. Din upplevelse visar att män från dessa folkgrupper är starkt överrepresenterade i trakasserierna mot dig. Om du har haft flera hundra sådana upplevelser är den upplevelsen antagligen statistiskt säkerställd. På samma sätt som att man med tester kommer fram till att ett läkemedel är verksamt mot en viss åkomma. Det är då ingen "fördom" att medicinen botar sjukdomen. Det är fakta, med en grad av statistisk osäkerhet som vi kan tåla.

Återigen, du har inte fördomar mot dessa män. Du har fakta.
  • Digestive

Både Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna för en feministisk politik på området. Sverigedemokraterna för en liberal- särartsfeminism och Kristdemokraterna liberalfeminism.

Mycket möjligt att dessa typer av feminism inte passar just dig, trådstartaren, men nämner det så att du inte missar vad de faktiskt gör på det feministiska området. Inget av dessa två partier skyltar särskilt mycket med sitt feministiska arbete så ganska många har missat vart de faktiskt står och gör på området.

Stödjer för tillfället Kristdemokraterna men deras ställning i abortfrågor svider även i mina ögon, det finns dock inget perfekt parti bland de etablerade. Tyvärr.

För att förtydliga de feministiska ideologierna här:

Särartsfeminism = Anser att könsrollerna härstammar främst ur biologin och vill därmed att samhället ska formas rättvist (inte jämställt) utifrån dem.

Liberalfeminism = Emot statligt tvång (i det feministiska arbetet) så som kvotering, öronmärkt föräldraledighet och så vidare och anser att folket ska bestämma över det feministiska arbetet (medan staten breder väg för folkets vilja och hjälper till).

• Digestive
    xibaty9187 skrev 2015-10-12 18:46:24 följande:

Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D

Missade att citera! Bara så du inte missar överstående.
  • greta2

Jag tror att det går så lugnt till i tråden dvs få rasistpåhopp mm, är för att du säger att du egentligen tillhör "de goda". Du är feminist, emot SD och KD, således PK.

Problemet är att jag att jag inte tror att partierna kommer fixa det här! De 7 partier som får delta dvs alla utom SD. Det som fram för allt behövs, är att minska volymerna. Detta helt enkelt för att vi klarar inte av att hantera alla nyanlända som kommer nu vare sig ekonomiskt, bostadsmässigt eller integrationsmässigt.

De skulle kunna driva igenom många nödvändiga förändringar om de bjöd in SD, men det kommer de inte göra för de är monster, de onda.

Senaste prognosen är nu 190 000 nyanlända i år. Antalet kommer inte heller avta inom överskådlig tid. Volymerna beror på att gränskontrollen runt EU yttre gräns inte fungerar och på att det finns många på flykt i världen som vill till Europa. Vår signalpolitik lockar till sig människor. Det är lockande att komma hit.

Jag funderar på att flytta utomlands med familjen. Maken och jag har internationellt gångbara jobb så det skulle antagligen fungera. Barnen har dock många år kvar i skolan och de trivs där de är. Vi får flytta då vi måste, inte innan.

Nedan är jag ingen expert på nu men jag funderar på det.

Många har dyra, högt belånade lägenheter. Vad händer om ekonomin rasar som följd av ædetta? Kommer skatterna höjas mycket och det bli dyrt att leva här? Marginalerna rasar och vi får en 40 % -ig försämring av våra displonibla inkomster. Lägenheterna faller i värde och många kan få banken "efter sig" då de inte längre har täckning för sina lån i sin bostadsrätt/villa. De kan inte säljas utan att göra en förlust. Om pengarna fattas i stadskassan så finns mindre pengar till skola, sjukvård, äldrevård, polis. Folk blir arbetslösa. Socialbidragen/ arbetslöshetskassan sänks kraftigt. Vad blir konsekvensen av detta? Folk får inte vård, polisen hinner inte med den ökande kriminaliteten.

Är detta ett Sverige som vi vill ha?

Man måste diskutera problemen som finns och som kan komma. Man kan inte gömma sig i sin kommunismbubbla där alla är lika värda och man inte skall vara rasist. Man måste vara realist oavsett hur mycket humanist man vill vara.

Slutligen: (hittat i ett annat forum och snor nu :)

Du sitter i en båt med plats för 100 personer. Du har 200 i båten och den läcker in lite vatten. Du har 1000 människor i vattnet runt båten som också vill komma i den.

Vad gör du?

Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?