Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

xibaty9187 skrev 2015-10-12 18:46:24 följande:
    Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D
    Du får helt enkelt prioritera vilken fråga som är viktigast för dig.

Invandringen eller feminismen?

Ett typ av val vi alla får göra eftersom det knappast finns ett parti som stämmer till 100'% med vad vi vill.

Det är bara det att just din intresse-konflikt har lite mer ... ideologisk sprängkraft(?) ... i sig?

Personligen ser jag det som att dagens invandringssituation överskuggar det mesta i Sverige så handlar det om 50/50 föräldraledighet eller att få invandringen under kontroll så får nog 50/50 FL vänta ett tag.
  • Flash Gordon
    JTA skrev 2015-10-14 10:38:52 följande:
    Sist ett tips till alla svenskar och andra som vill klara framtiden:

Börja spara pengar till sjukförsäkringen, pensionen och ungarnas privatskola. Börja NU.

Förmodligen ett gott råd.

Tragiskt nog.
  • Flash Gordon
    Kjell2 skrev 2015-10-13 21:13:25 följande:
    Så vad ska vi göra? Visa på problemen och säga "Stoppa invandringen" är lätt men hur går det till i praktiken? 

Det är inte svårare än politikerna vill göra det till.

Det finns redan mekanismer som i praktiken skulle kunna stoppa inflödet. Nu. Om politikerna vill.

Vad jag vet är inte Dublinförordningen formellt uppsagd. 

Inre gränskontroller är ett annat regelverk som finns att använda.

Men att ta beslutet att verkligen efterleva Dublinförordningen och verkligen inleda ett seriöst inre gränskontrollsförfarande. Det kräver politiskt mod.
  • Flash Gordon
    xibaty9187 skrev 2015-10-13 22:27:21 följande:
    Ett exempel på mitt problem med SD är deras argument "vi vill hjälpa på plats." So far so good, det är en av mina åsikter också, eftersom jag personligen tror att vi kan hjälpa långt mera på plats än här. Men så kollar vi i SD:s budget, och där drar de ned biståndet istället...
    Fast det där är ju bara halva bilden, om ens det.

Det går att läsa vilka program SD vill dra in på och det är ganska rimliga indragningar om du frågar mig. Bland annat direkta budgetstöd (som vi ändå inte har kontroll på) och div program i medelrika länder och i Östeuropa.

De räknar dessutom med att spara på den sk biståndsramen genom att kunna minska de avräkningar som görs därifrån för att hantera bland annat invandring i Sverige.

Istället fokuserar de biståndet till det mer akuta. Till mer av den typ som du talar om i ditt inlägg.

Jag har inte studerat deras biståndspolitik innan men nu när jag gjort det ser jag inga jättekonstigheter i den.

Sedan kan man alltid tycka att rika länder alltid kan ge ytterligare en krona till, men någonstans går gränsen.
  • Flash Gordon
    mjölkallergiker skrev 2015-10-14 16:25:08 följande:
    Men vad är tanken med ett rösta på SD?
    ...
    Majoriteten i S vill inte ha minskad invandring.

Poängen torde ju vara att de som idag är S och vill minska invandringen, om nu S inte vill minska invandringen, kan rösta på SD.

Det måste ju ända vara "tanken". Att partier tycker olika så man kan välja det parti man tycker är de som tycker bäst.

Om det sedan gör S till ett 15%-parti och SD till ett 35%-parti, må så vara då.
  • Flash Gordon
    mjölkallergiker skrev 2015-10-14 18:23:02 följande:
    Så tänker jag också och röstar därför inte på SD utan har som mål att öppet prata om mina åsikter inom det parti jag tillhör.

Tills den dag du inser att du inte får gehör för dina åsikter så du börjar fundera på att rösta på något annat.
Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?