• xibaty9187

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D

• Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?
  • mjölkallergiker

Till att börja med, du kan räkna med att denna tråden kommer spåra ut :D

Till ämnet.

Jag befinner mig i en likvärdig situation. Jag sympatiserar med Vänsterpartiet, vilket jag inte gör hemlighet av. Jag tycker att deras grundläggande ideologi stämmer väl överens med mina tankar kring hur jag vill att samhället ska vara och se ut. Men jag tycker, precis som du, att de flesta partierna (även SD och KD) har tappat all trovärdighet i invandringsfrågan. Jag tycker att invandringen kraftigt måste begränsas även om jag helt är med på vilken svår situation som de som flyr hit befinner sig i. Inte på grund av att jag har något emot att det kommer hit syrier utan därför att vårt samhälle inte är förberett/rustat för att göra det. Vi hade kanske klarat det om vi hade rätt grundförutsättningar men det har Sverige inte idag. Vi har en välfärd som sätts åt sidan, skola som inte fungerar, enorm bostadsbrist för att nämna några saker. 

En kort sammanfattning av mina tankar men jag känner precis som du att jag inte passar in i något "politiskt fack". 

• xibaty9187

Du sammanfattar mina tankar precis! Det är nästan ord för ord detta som gör att jag vill begränsa invandringen! Och det känns ganska hopplöst när vi har läger "Vi ska ta emot alla annars är vi bortskämda rasister!" och läger "Alla som kommer hit är miljonärer och lycksökare och vi måste skydda våra kvinnor mot dem för kvinnor är för dumma för att begripa sitt eget bästa!" Pick your poison ;D

Jag röstade faktiskt på FI senast själv. Jag vill absolut inte se dem komma till makten fullt ut eftersom vissa delar av deras politik får mig att dunka huvudet i datorbordet (Vi behöver inget försvar?! Okay!) men jag hade gärna sett dem i riksdagen! Om inte annat för att jag hoppas att de kanske hade kunnat röra till saker och ting lite. Annars håller jag med om att vänsterpartiet (och kanske centern) känns som de vettigaste partierna just nu. Men det kanske är för att de i huvudsak verkar neutrala i invandringsfrågan?

Om det blir fart i tråden kommer den väl definitivt att spåra ur, men det märks ju tydligt att det bara finns två eller tre riktigt korkade gnällhattar och fyra eller fem personer som kammar igenom trådarna efter något att bli förolämpade över. Jag hoppas att man kan få bort det värsta av dem genom att helt enkelt strunta i dem, för de flesta är ju som fyraåringar som gapar vid godisavdelningen... "Du svarar inte på mina inlägg! Du har inget att svara, va? Vaaa?!" Det hade varit riktigt kul om de inte hade blivit så tjatiga efter ett tag!

• Fjonken

Jag tycker det är bra att även människor som är vänster äntligen börjar säga vad de tycker om invandringen. 

• xibaty9187

Många "vänstermänniskor" säger vad de tänker om invandringen. Jag tror personligen att den skrikande "rasist!"-massan överröstar helt vanliga människor som befinner sig mitt emellan. Precis som den skrikande "Vänsterfacister!"-massan har gjort det svårt och känsligt att diskutera ämnet...

• Gert

Det finns även SD-politiker som är feminister.

Give ´em Hell!
  • Kjell2
    xibaty9187 skrev 2015-10-12 18:46:24 följande:

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D

Hur skulle det i praktiken gå till? Vad ska vi göra med alla som redan är här?
  • mjölkallergiker

Jag tror att de flesta människorna ser att invandringen idag är ohållbar. Sverige hade andra förutsättningar när vi tog emot många människor på t.ex. 50/60-talet från bland annat Jugoslavien. Runt en halv miljon människor kom då. Svensk industri blomstrade och man bokstavligt talat skrek efter arbetskraft. Och man gjorde något åt bostadsbristen. Socialdemokraterna byggde 100 000 lägenheter/år med en kraftfull och ansvarsfull politik. Idag är situationen en helt annan. Vi har inte så att vi kan ge tak över huvudet till de som redan bor här. Oavsett deras etniska ursprung. Studentboenden fattas, hus fattas, lägenheter fattas. Ja som jag nämnde tidigare, Sverige är inte kapabelt att med dagens strukturella problem ta emot 10 000 asylsökanden/vecka. Det går helt enkelt inte, oavsett hur stort hjärta man har och man vet vad dessa människorna utsätts för så måste vi också använda hjärnan. 

• Kjell2

Problemformuleringen är inte någon nyhet. Det är lösningen jag är nyfiken på. Hur ska vi stoppa invandring, asylsökande och hur hantera de som redan är här?

• styggavargen
    Kjell2 skrev 2015-10-13 18:23:25 följande:
    Hur skulle det i praktiken gå till? Vad ska vi göra med alla som redan är här?
    Man kan exempelvis börja följa lagen och det regelverk som har med legala skäl till asyl.
    Tittar man på migrationsverkets hemsida så förefaller det som så att exempelvis Syrianer inte är direkt överrepresenterade som flyktingar. Snarare verkar det vara ganska många som inte har asylskäl

Sen har vi givetvis kvotflyktingar eller kvotinvandring. När kvoten är full så är den full. När korgen är full så är den full.

Vi hade exempelvis drygt 6000 invandrare i Sverige som hade fått avslag i alla instanser och ändå var kvar. eller är kvar. En del av dessa har varit här i mer än ett år efter deras avslag. Innan flyktingkrisen började.
    Inte deras fel. Detta är för att vi har myndigheter som är slappa att verkställa och följa lagen och regelverket.

Jag vet inte var Sverige har sin gräns eller var den går i förmåga att hjälpa alla. En del hävda här och nu. De som leder landet anser att de har koll på läget!

Sen tycker jag att en prioritering av barn och kvinnor samt barnfamiljer är prio ett. Men jag kan ha tolkat det fel och fattat det fel att de flesta som kommer är ensamkommande män.

Men som kort svar. Det finns något som heter avvisning för att de inte uppfyller de kriterier som krävs. 

Sen vet vi faktiskt inte riktigt hur många som kommer till Sverige. Vi vet bara de som registrerar sig. Vi vet inte om eller hur stort mörkertal som finnes. För det står ingen vid gränserna och kollar detta.

Värsta av allt
    Regeringen ger inga svar och hänvisar bort ansvaret till alla möjliga myndigheter och kommuner och duckar flitigt i frågan.
    De andra partierna börjar prata så smått.

Men det är ett jäkla slapphänt system och inte ens myndigheter klarar av om 400 romer har ockuperat privat mark i Malmö eller intagit någons sommarstuga. Då hänvisar alla till att det är ägarens problem.. Dock får inte ägaren göra nåt som går utanför lagen. Det vill säga... Inte ett jävla dugg.
  • Inséa
    xibaty9187 skrev 2015-10-12 18:46:24 följande:

Du är nog verkligen inte ensam med ditt dilemma i dagens läge.

Tyvärr kanske du får "offra" en mandatperiod på just SD så att övriga regeringen "Får upp ögonen" och såsikten Mindre invandring legitimeras istället för som hittills rasiststämplats och på alla sätt och vis smutskastats och nedvärderats. Därmed skulle fler partier kunna öppet föra en politik mot nedskärningar av invandringen och kanske slutligen börja hinna fokusera på de som vi redan har innanför landsgränserna. 

Tyvärr är det nog mycket svårt att vända på den kommande kollapsen som Sverige står inför pga. regeringens naiva invandringspolitik i nuläget. Snöbollen har blivit en lavin och ingen kommer att vilja ta vid efter Löfvén.

Men om vi nu ska gå in på feministfrågan: Dagens regering vill finansiera den "lilla klick" av den stora massan av folk i nöd med enligt deras beräkning är 500:- per dag/person, (med undantag för ensamkommande flyktingbarn 2000:- per dag/person). 70% av de som kommer till Sverige, och övriga Europa som flyktingar är män. Barn och kvinnor lämnas kvar i flykringlägren i närområdet.
    Just nu finansieras "vill vill hjälpa till"-kalaset med pengar från biståndet, dvs. de pengar som skulle ha gått till de som är kvar i närområdet, (med finansieringskostnad: 25:- per dag/person, för mat, boende och skola). 

Kan inte heller tycka att dagens regering är speciellt för kvinnans rätt hos en växande grupp medborgare som ju enligt samma regering ska integreras i svenska samhället. 

Läs gärna Göteborgspostens Joakim Lamottes krönika nedan: (Döm inte hunden efter (icke)håret på denna snubbe bara!)Flört

http://www.gp.se/nyheter/kronika/1.2860459-lamotte-att-inte-tala-om-slojan-ar-ett-svek-mot-kvinnan?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget-5423d5d5df4a5&utm_content=m.gp.se

Så man kan alltid vända på myntet, frågar är var du hittar att din röst till slut faller.  
Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?