• xibaty9187

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D

• Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?
  • JTA
    Tom Araya skrev 2015-10-14 10:56:55 följande:
    Välja mellan pest och kolera?!
    En röst på SD innebär inte att fascism införs på stubben. Men en fortsatt invandringspolitik av dagens snitt innebär med säkerhet ett i grunden förändrat Sverige. Om det inte redan är försent. Som sagt, börja spara för en ny sitation.
  • mjölkallergiker
    JTA skrev 2015-10-14 12:21:27 följande:
    Men vad skall du göra då? Skall du bara vänta på att politikerna ändrar sig om invandringspolitiken? 
    Självklart inte! Jag tror att det bästa sättet att förändra på är inom partiet. Om medlemmarna i alla övriga partier håller tyst så spelar det ingen roll vad SD tycker. Om vi tar S som exempel så kan Stefan Löfven aldrig uttala sig på ett sätt som inte har stöd bland medlemmarna. Då skulle han bli väldigt kortlivad som partiledare. 
  • Flash Gordon
    xibaty9187 skrev 2015-10-12 18:46:24 följande:
    Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D
    Du får helt enkelt prioritera vilken fråga som är viktigast för dig.

Invandringen eller feminismen?

Ett typ av val vi alla får göra eftersom det knappast finns ett parti som stämmer till 100'% med vad vi vill.

Det är bara det att just din intresse-konflikt har lite mer ... ideologisk sprängkraft(?) ... i sig?

Personligen ser jag det som att dagens invandringssituation överskuggar det mesta i Sverige så handlar det om 50/50 föräldraledighet eller att få invandringen under kontroll så får nog 50/50 FL vänta ett tag.
  • Flash Gordon
    JTA skrev 2015-10-14 10:38:52 följande:
    Sist ett tips till alla svenskar och andra som vill klara framtiden:

Börja spara pengar till sjukförsäkringen, pensionen och ungarnas privatskola. Börja NU.

Förmodligen ett gott råd.

Tragiskt nog.
  • Flash Gordon
    Kjell2 skrev 2015-10-13 21:13:25 följande:
    Så vad ska vi göra? Visa på problemen och säga "Stoppa invandringen" är lätt men hur går det till i praktiken? 

Det är inte svårare än politikerna vill göra det till.

Det finns redan mekanismer som i praktiken skulle kunna stoppa inflödet. Nu. Om politikerna vill.

Vad jag vet är inte Dublinförordningen formellt uppsagd. 

Inre gränskontroller är ett annat regelverk som finns att använda.

Men att ta beslutet att verkligen efterleva Dublinförordningen och verkligen inleda ett seriöst inre gränskontrollsförfarande. Det kräver politiskt mod.
  • Flash Gordon
    xibaty9187 skrev 2015-10-13 22:27:21 följande:
    Ett exempel på mitt problem med SD är deras argument "vi vill hjälpa på plats." So far so good, det är en av mina åsikter också, eftersom jag personligen tror att vi kan hjälpa långt mera på plats än här. Men så kollar vi i SD:s budget, och där drar de ned biståndet istället...
    Fast det där är ju bara halva bilden, om ens det.

Det går att läsa vilka program SD vill dra in på och det är ganska rimliga indragningar om du frågar mig. Bland annat direkta budgetstöd (som vi ändå inte har kontroll på) och div program i medelrika länder och i Östeuropa.

De räknar dessutom med att spara på den sk biståndsramen genom att kunna minska de avräkningar som görs därifrån för att hantera bland annat invandring i Sverige.

Istället fokuserar de biståndet till det mer akuta. Till mer av den typ som du talar om i ditt inlägg.

Jag har inte studerat deras biståndspolitik innan men nu när jag gjort det ser jag inga jättekonstigheter i den.

Sedan kan man alltid tycka att rika länder alltid kan ge ytterligare en krona till, men någonstans går gränsen.
  • JTA
    mjölkallergiker skrev 2015-10-14 14:08:12 följande:
    Självklart inte! Jag tror att det bästa sättet att förändra på är inom partiet. Om medlemmarna i alla övriga partier håller tyst så spelar det ingen roll vad SD tycker. Om vi tar S som exempel så kan Stefan Löfven aldrig uttala sig på ett sätt som inte har stöd bland medlemmarna. Då skulle han bli väldigt kortlivad som partiledare.
    En del skulle nog kalla detta för naivt. Du har säkert hört talas om partipiska. SOM-institutets årliga undersökningar har länge visat att en stor del av svenskarna tycker att vi tar emot för många flyktingar. Observera att detta är innan den senaste invandringsvågen som väl bäst kallas för folkvandring. Vad svenskarna tycker i den här frågan har sedan länge aktivt bekrigats av politiker och media i oskön förening.

Om du skall få något resultat av att arbeta "inom partiet" så får du nog jobba hårt.
  • mjölkallergiker
    JTA skrev 2015-10-14 16:01:29 följande:
    En del skulle nog kalla detta för naivt. Du har säkert hört talas om partipiska. SOM-institutets årliga undersökningar har länge visat att en stor del av svenskarna tycker att vi tar emot för många flyktingar. Observera att detta är innan den senaste invandringsvågen som väl bäst kallas för folkvandring. Vad svenskarna tycker i den här frågan har sedan länge aktivt bekrigats av politiker och media i oskön förening.

Om du skall få något resultat av att arbeta "inom partiet" så får du nog jobba hårt.
    Men vad är tanken med ett rösta på SD? Att partiet automatiskt på så sätt ska tänka om? Ett parti kan aldrig göra tvärtemot vad deras medlemmar vill. Majoriteten i S vill inte ha minskad invandring. Är då din tanke att om tillräckligt många röstar på SD att S-röstarna till slut blir i underläge och tvingas till att tänka om för sin egna överlevnad? Det kommer sannolikt inte att hända. Ett parti tar alla beslut demokratiskt på sin stämma. Om inte ledamöterna vill ha igenom ett beslut så blir det inget. Det är alldeles för naivt att tro att 200 representanter på en kongress ändrar sin åsikt för att SD säger en sak och på grund av det får väljare. Det vore populistiskt och ett parti som Socialdemokraterna drivs inte av populism. 

Oavsett vilken väg att gå som är rätt eller fel så tycker jag att SD har alldeles för stora strukturella problem i sitt parti för att för mig anses vara seriöst. De har problem med sitt ungdomsförbund, de har problem med massor av sina politiska ombud ute i landet som gång på gång uttalar sig ytterst tveksamt. För att nämnda några saker. Dessutom sympatiserar jag inte med deras övriga politiska agenda.
  • Flash Gordon
    mjölkallergiker skrev 2015-10-14 16:25:08 följande:
    Men vad är tanken med ett rösta på SD?
    ...
    Majoriteten i S vill inte ha minskad invandring.

Poängen torde ju vara att de som idag är S och vill minska invandringen, om nu S inte vill minska invandringen, kan rösta på SD.

Det måste ju ända vara "tanken". Att partier tycker olika så man kan välja det parti man tycker är de som tycker bäst.

Om det sedan gör S till ett 15%-parti och SD till ett 35%-parti, må så vara då.
  • mjölkallergiker
    Flash Gordon skrev 2015-10-14 18:12:13 följande:

Poängen torde ju vara att de som idag är S och vill minska invandringen, om nu S inte vill minska invandringen, kan rösta på SD.

Det måste ju ända vara "tanken". Att partier tycker olika så man kan välja det parti man tycker är de som tycker bäst.

Om det sedan gör S till ett 15%-parti och SD till ett 35%-parti, må så vara då.
    Så tänker jag också och röstar därför inte på SD utan har som mål att öppet prata om mina åsikter inom det parti jag tillhör.
Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?