• xibaty9187

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D

• Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?
  • greta2

Jag måste säga att jag tycker att det finns hopp om livet då människor som röstar på V och FI "förstår" detta. Jag röstar höger men det spelar inte någon roll vad ni röstar på, bara man kan diskutera denna fråga sakligt och använda sitt sunda förnuft. För nuvarande invandrarsituation håller inte. Vad ska alla bo, vad ska alla jobba med? Vi har problem i förorterna redan idag som behöver lösas. Det går inte att blunda och hoppas på det bästa. Nästan alla partier blundar för detta men folk förstår. Vi står inte så totalt ifrån varandra vi vanliga människor. Då kan man kanske på sikt komma fram till en lösning. Förhoppningsvis.

• greta2

Hur gör övriga länder i Norden? Kan vi ta efter dem?

Det största problemet är ju helt enkelt att vi inte kan ta emot så många på en gång och jag tror inte att de som kommer är de mest "behövande" heller.

• mjölkallergiker
    greta2 skrev 2015-10-13 22:17:46 följande:

Hur gör övriga länder i Norden? Kan vi ta efter dem?

Det största problemet är ju helt enkelt att vi inte kan ta emot så många på en gång och jag tror inte att de som kommer är de mest "behövande" heller.

Ja det vore intressant att se hur andra länder på ett humant sätt lyckats hålla flyktingmottagandet under kontrollerade former. 
  • greta2

Hjärtat vill hjälpa alla som behöver men hur många är möjligt att hjälpa i praktiken. Vilka gränser sätter verkligheten upp? Vad kan vi ge, vad vill/ kan vi offra? Om inte vi sätter upp gränser så kommer det finnas männiksor som vill ha allt. Även våra demokratiska, tillkämpad rättigheter. När man inte ens har koll på vem som kommer.

Man kan inte få allt, inte med något i livet. Livet är en kompromiss.

• xibaty9187
    En grön ruta skrev 2015-10-13 21:05:52 följande:

Jag upplever dig som en typisk "inte sverigedemokrat, men..."-person.

Bra att du röstade på FI, dock.

Ja, en: Paula Bieler.
    Det vore jätteintressant att höra din motivering för detta! Jag har aldrig hört det in real life och är supernyfiken på vad som ger det intrycket ;) Skriv gärna ett inlägg om du orkar!

Jag anser dock mig själv vara emot SD. Jag håller med på en och annan punkt i deras partiprogram, men deras sätt att debattera, deras konstanta falska siffror och deras järnrörsvevande politiker får mig att tycka att de är ett gäng clowner... Låt oss säga så här: Hade deras politik varit som deras hemsida hade jag varit 50% på deras sida. Nu är de ju i mina ögon antifeministiska och deras motioner visar att de inte har några planer på att hålla sig till partiprogrammet, vilket gör att jag aldrig kommer att lägga en röst på dem. Men likt förbaskat så tycker jag att dagens invandringspolitik måste ses över och begränsat. Vart ska jag lägga min röst liksom...? 

Ett exempel på mitt problem med SD är deras argument "vi vill hjälpa på plats." So far so good, det är en av mina åsikter också, eftersom jag personligen tror att vi kan hjälpa långt mera på plats än här. Men så kollar vi i SD:s budget, och där drar de ned biståndet istället...

Anledningen till att jag vill hjälpa på plats är just detta, att vi förmodligen skulle rädda långt fler liv på det sättet, bland dem fler kvinnor och barn. Och ja, jag vet att det varken finns bostäder eller jobb "på plats." Men här har vi problemet - det finns inga jobb eller bostäder här heller... 

Jag kan absolut inte argumentera på högre nivåer här, jag är ingen expert, men i mina ögon vore det bättre att skapa folk ett drägligt liv nära hemlandet - på platser dit även svaga och fattiga kan ta sig, och i mera utvecklade läger som vaktas och skyddas av till exempel FN-soldater. Detta för att skydda människor från krigsförbrytelser.

Jag är dock mer än öppen för motargument, för den som anser att det jag skriver ovan är fullkomlig bullshit ;) skriv tydligt och trevligt och jag ska försöka svara på samma sätt!
  • styggavargen
    Kjell2 skrev 2015-10-13 22:01:48 följande:
    Men vad ska man rösta på och hur föreslår det partiet att problemet ska lösas. Mig veterligt föreslår t ex inget parti asylbeslut inom 24 timmar t ex.
    Nä det kanske inte finns något parti som föreslår detta. Man kanske ska bilda ett 24 timmars parti haha. (lite skämt)

Vad man ska rösta på.
    Här tror jag att det är viktigt att alla och en var tar in så mycket information man bara kan. Försöker hänga med.
    Det viktigaste är nog att inte rösta på ett parti för att någon annan säger att man skall eller liknande. 
    Ifrågasätt politiken och ifrågasätt informationen. Skapa en egen uppfattning på den information man inhämtat och akta sig för levererad information,

Invandringen eller flyktingfrågan har flyttats upp på toppen just nu. Men det finns andra frågor också som är viktiga. Samtidigt vill man också se att unga får jobb och bostad.
    Så de kan bilda familj och helst skaffa massor med bebisar som en dag kan torka mig i baken på hemmet när man sitter där och gaggar om att det var bättre förr.

Fast först ska man hinna med att bli ilsken gubbe med käpp och jaga ungarna på moped för att de låter för mycket. Givetvis med käppen i högsta hugg.Skrattande

Känns som att vilket parti man än skulle rösta på idag, så finns det bra saker och givetvis de saker man inte vill.

I flyktingfrågan känns det ändå som att regeringen inte vågar ta ansvar och bara fäktar ifrån sig på alla andra myndigheter och kommuner. Det behövs raka svar på raka frågor. Samt direktiv och verktyg till de som regeringen kastar ansvar på.

Vi kan inte har en Tsunami till... Inte en regering till som bara hukade och kastade ansvar på alla andra.
  • mjölkallergiker
    greta2 skrev 2015-10-13 22:24:35 följande:

Hjärtat vill hjälpa alla som behöver men hur många är möjligt att hjälpa i praktiken. Vilka gränser sätter verkligheten upp? Vad kan vi ge, vad vill/ kan vi offra? Om inte vi sätter upp gränser så kommer det finnas männiksor som vill ha allt. Även våra demokratiska, tillkämpad rättigheter. När man inte ens har koll på vem som kommer.

Man kan inte få allt, inte med något i livet. Livet är en kompromiss.

Jag tror att det viktigaste är att återupprätta gränserna så att man får kontroll på exakt hur många och vem som anländer till Sverige. Och för att göra allting snabbt och effektivt kanske man skulle haft en samordnad hantering vid våra gränser? Vet inte om det är bra men t.ex. migrationsverket, polis osv samlade vid gränsen. Men jag tror att A och O nu är att återupprätta gränskontrollerna, vilket tyvärr inte verkar hända enligt regeringen. 
  • greta2

I första hand upprätta gränskontroller.

I andra hand minska antalet som beviljas asyl. Tut i första hand och Put efter ex 5 år om personen fått jobb, bosta mm. Många syrier vill gärna åka tillbaka om det blir bättre i Syrien sa en person som träffar många nyanlända.

• Kjell2
    greta2 skrev 2015-10-13 23:12:55 följande:

I första hand upprätta gränskontroller.

I andra hand minska antalet som beviljas asyl. Tut i första hand och Put efter ex 5 år om personen fått jobb, bosta mm. Många syrier vill gärna åka tillbaka om det blir bättre i Syrien sa en person som träffar många nyanlända.

Hur funkar det med Schengeavtalet och gränskontroll?

Vilka asylregler ska vi ändra?
  • En grön ruta
    xibaty9187 skrev 2015-10-13 22:27:21 följande:

Det vore jätteintressant att höra din motivering för detta! Jag har aldrig hört det in real life och är supernyfiken på vad som ger det intrycket ;) Skriv gärna ett inlägg om du orkar!

Genom att du klagade på att vissa anser att andra hyser rasistiska åsikter - du sade det på ett typiskt SD-sätt, men du är ju samtidigt inte sverigedemokrat - därav min insinuation att du är en s k "inte sverigedemokrat, men..."-person.

Skulle du kunna förklara litet mera djupgående varför du är feminist? Tack.
Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?