• xibaty9187

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D

• Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?
  • Kjell2
    styggavargen skrev 2015-10-13 20:48:30 följande:
    Snabbutreda om det finns skäl för att stanna. Max 24 timmar och sen ut. Så får de överklaga beslutet från en Svensk Ambassad eller likvärdig inrättning.

Sålla sten hårt.

Men då får Fjant regeringen sluta ducka i frågan och dela ut direktiv i frågan till berörda myndigheter.

Men som det ser ut nu med regeringen så har de mer eller mindre grävt ner sig i ett skyttevärn och satt stålhjälmen om röven och håller både för öron och ögon. De verkar köra med metoden. Blundar man tillräckligt länge så kanske problemet försvinner med ett poff ur häxgrytan.

Skit samma. Vi vanliga får stå vid sidan av och se på. Så får var och en ta ett beslut vid nästa val.

Sen för dem som tycker att det är konstigt eller märkligt att ett parti växer så det knakar. Får väl helt enkelt koppla in växellådan och smörja in kugghjulen med laxermedel och få mekaniken att snurra runt. Inte ens småbarn tycker detta är överkurs.
    Om vi förutsätter att vi får en rättsäker process med 24 timmarsutredning, vilket jag är skeptiskt till, så kommer ändå, om vi jämför med tidigare år, knappt hälften få asyl. Vilket fortfarande är väldigt många. Metoden snabbar bara på processen, ungefär lika stor andel kommer få asyl, så grundproblemet med med många nya kommer finnas kvar.
  • Kjell2
    xibaty9187 skrev 2015-10-14 02:34:07 följande:
    Puuh. Gigantisk fråga med otroligt komplexa svar!

Personligen vill jag inte se en stoppad invandring utan en minskad. Men det främsta jag vill se är att regeringen lugnar ned sig lite tills vi faktiskt har boende, pengar och plats till de vi tar in. När folk köper biljett tillbaka till eländet istället för att stanna säger det väl att vi inte gör något vidare jobb...

Och om det nu faktiskt är så som påstås, att vi klarar av invandringen utan problem. Kanske skulle alla som är oroliga för utvecklingen få detta på pränt? Förklara exakt var pengarna kommer ifrån, vilka boende de asylsökande ska bo i och vilka jobb de ska ta? Att bemöta alla som är oroliga med floskler och "Det kommer bli bra" är ju helt uppenbart inte nog!
    Men om vi inte stoppar/minskar på något sätt, kommer problemet fortsätta. hur ska vi minska?

Regeringen lugna ner sig? Visst, de kan förklara finasiering, boende mm men grundprobelmet kommer kvarstå.

• Tom Araya
    xibaty9187 skrev 2015-10-14 02:35:58 följande:
    Där håller jag fullständigt med :P och jag skulle gissa att det är just där vi hittar svaret på frågan varifrån alla SD-väljare kommer helt plötsligt... Väldigt skönt att veta att det inte bara är jag som undrar dock, haha ;)
    Min teori också, dock kommer Tommy-boy aldrig rösta på SD, det finns bara inte på världskartan.
  • JTA
    Tom Araya skrev 2015-10-14 08:42:33 följande:
    Min teori också, dock kommer Tommy-boy aldrig rösta på SD, det finns bara inte på världskartan.
    Inte ens om det är enda möjligheten att rädda Sverige från att förvandlas till någonting vi inte alls vill ha?

Inte för att jag tror att SD har kapacitet att leda Sverige, men om tillräckligt många röstar på dem måste övriga partier börja agera i rätt riktning. En röst på SD är en misstroenderöst.
  • JTA
    xibaty9187 skrev 2015-10-12 18:46:24 följande:
    Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD ....
    Jag känner igen ditt resonemang, det är i mångt och mycket som mitt eget. Jag föredrar att kalla mig progressiv, jag gillar vad vi åstadkommit i Sverige under de senaste hundra åren. Vi har kommit långt vad gäller trygghet, jämlikhet, jämställdhet, frihet, tolerans och allt annat vi kan kalla progressiva värden. Det betyder inte att vi är perfekta, men vi har haft en bra utveckling på gång. Faktum är att vi i mångt skulle kunna kalla oss världens bästa samhälle, någonsin. Kolla WVS culture map för en jämförelse mellan vår kultur och andra länders kulturer.

www.businessinsider.com/inglehart-welzel-culture-map-2014-7

Men folkvandring från underutvecklade klanbaserade starkt patriarkala samhällen kommer att slå sönder vårt samhälle. Att integrera lågutbildade personer utan efterfrågad yrkeskunskap i ett postindustriellt samhälle är ett riktigt hårt problem. Vårt track record är också ynkligt - vi satsar mest på integrationsprojekt inom OECD men är sämst på att få invandrare i jobb. Det har inte funkat bra på de senaste decennierna och en massiv ökning av trycket kommer inte att få det att funka bättre. Inte utan en mycket stor förändring av vårt samhälle mot en libertariansk laissez-faire-modell där alla får klara sig bäst de kan. Räkna med tilltagande segregering, utanförskap och subsamhällen i våra förorter, och större sociala klyftor, försämrad eller försvunnen välfärd och därmed framväxten av en underklass som lever i fattigdom. Inte den typ av fattigdom som innebär att man inte varje år har råd att köpa den nya iPhone-versionen, utan riktig, absolut fattigdom.

Det är förstås ett dilemma: Antingen svälja SDs socialkonservatism och historia och rösta på dem och hoppas att de blir så stora att övriga partier måste agera, eller hålla sig till sin övertygelse och låta allt som har varit bra med Sverige gå förlorat.

För mig blev valet att rösta på SD
  • JTA

Sist ett tips till alla svenskar och andra som vill klara framtiden:

Börja spara pengar till sjukförsäkringen, pensionen och ungarnas privatskola. Börja NU.

• mjölkallergiker

Jag tror också att många av de som röstar på SD gör det därför att de är missnöjda med övriga partiers agerande. Och det är också därför många inte bryr sig om de strukturella problem partiet har. Jag anser att samtliga partier är skyldiga till SDs framfart. Och jag anser också att de övriga partierna har lösningen i sina händer och lätt kan avväpna SD. Genom att ta många av de problemställningar som SD gör och sen göra trovärdig politik av det så är det liksom klart. Problemet idag är att resterande partier i riksdagen har en extremt fobisk inställning till att sammankopplas med SD. Om något annat parti skulle tycka som SD i en fråga så är det som om man hamnar i chocktillstånd. Samtidigt ser folket att många av de problembeskrivningar som SD gör stämmer faktiskt. Inte konstigt att väljarna tappar förtroendet. Med det sagt skulle jag aldrig rösta på SD. Partiet har så många strukturella problem och många medlemmar som faktiskt har rasistiska åsikter och sitter och hatar/hetsar anonymt på internet och begår brott. Det går inte att komma ifrån. 

Jag hade önskat att man i svensk politik slutade kalla problembeskrivningarna som SD gör för rasistiska. Så länge man gör det kan övriga partier aldrig ta till sig av den kritik samhället ger de. 

• Tom Araya
    JTA skrev 2015-10-14 10:09:20 följande:
    Inte ens om det är enda möjligheten att rädda Sverige från att förvandlas till någonting vi inte alls vill ha?
    Välja mellan pest och kolera?!
    JTA skrev 2015-10-14 10:09:20 följande:
    Inte för att jag tror att SD har kapacitet att leda Sverige, men om tillräckligt många röstar på dem måste övriga partier börja agera i rätt riktning. En röst på SD är en misstroenderöst.
    Ungefär så tänker jag med.

• Dominant

Med tanke på att rådande invandringspolitik för tillbaka jämställdheten flera årtionden så gör du klokast i att rösta på ett parti som vill begränsa oaktat anledning. 

Se bara hur trevligt det är som svensk kvinna i ett område som Rinkeby. När kvinnors nätverk manifesterade där så tvingades de bort och det skanderades "Hora, hora, hora". Hur tror du jämställdheten kommer att se ut om (eller när) ett islamistiskt parti får inflytande i Sverige? Med nuvarande nivåer så kommer svenskar vara i minoritet i hela landet, det är bara en tidsfråga.

• JTA
    mjölkallergiker skrev 2015-10-14 10:47:55 följande:
    Jag tror också att många av de som röstar på SD gör det därför att de är missnöjda med övriga partiers agerande. Och det är också därför många inte bryr sig om de strukturella problem partiet har. Jag anser att samtliga partier är skyldiga till SDs framfart. Och jag anser också att de övriga partierna har lösningen i sina händer och lätt kan avväpna SD. Genom att ta många av de problemställningar som SD gör och sen göra trovärdig politik av det så är det liksom klart. Problemet idag är att resterande partier i riksdagen har en extremt fobisk inställning till att sammankopplas med SD. Om något annat parti skulle tycka som SD i en fråga så är det som om man hamnar i chocktillstånd. Samtidigt ser folket att många av de problembeskrivningar som SD gör stämmer faktiskt. Inte konstigt att väljarna tappar förtroendet. Med det sagt skulle jag aldrig rösta på SD. Partiet har så många strukturella problem och många medlemmar som faktiskt har rasistiska åsikter och sitter och hatar/hetsar anonymt på internet och begår brott. Det går inte att komma ifrån. 

Jag hade önskat att man i svensk politik slutade kalla problembeskrivningarna som SD gör för rasistiska. Så länge man gör det kan övriga partier aldrig ta till sig av den kritik samhället ger de. 
    Men vad skall du göra då? Skall du bara vänta på att politikerna ändrar sig om invandringspolitiken? 
Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?