xibaty9187 skrev 2015-10-12 18:46:24 följande:
Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD ....
Jag känner igen ditt resonemang, det är i mångt och mycket som mitt eget. Jag föredrar att kalla mig progressiv, jag gillar vad vi åstadkommit i Sverige under de senaste hundra åren. Vi har kommit långt vad gäller trygghet, jämlikhet, jämställdhet, frihet, tolerans och allt annat vi kan kalla progressiva värden. Det betyder inte att vi är perfekta, men vi har haft en bra utveckling på gång. Faktum är att vi i mångt skulle kunna kalla oss världens bästa samhälle, någonsin. Kolla WVS culture map för en jämförelse mellan vår kultur och andra länders kulturer.
www.businessinsider.com/inglehart-welzel-culture-map-2014-7
Men folkvandring från underutvecklade klanbaserade starkt patriarkala samhällen kommer att slå sönder vårt samhälle. Att integrera lågutbildade personer utan efterfrågad yrkeskunskap i ett postindustriellt samhälle är ett riktigt hårt problem. Vårt track record är också ynkligt - vi satsar mest på integrationsprojekt inom OECD men är sämst på att få invandrare i jobb. Det har inte funkat bra på de senaste decennierna och en massiv ökning av trycket kommer inte att få det att funka bättre. Inte utan en mycket stor förändring av vårt samhälle mot en libertariansk laissez-faire-modell där alla får klara sig bäst de kan. Räkna med tilltagande segregering, utanförskap och subsamhällen i våra förorter, och större sociala klyftor, försämrad eller försvunnen välfärd och därmed framväxten av en underklass som lever i fattigdom. Inte den typ av fattigdom som innebär att man inte varje år har råd att köpa den nya iPhone-versionen, utan riktig, absolut fattigdom.
Det är förstås ett dilemma: Antingen svälja SDs socialkonservatism och historia och rösta på dem och hoppas att de blir så stora att övriga partier måste agera, eller hålla sig till sin övertygelse och låta allt som har varit bra med Sverige gå förlorat.
För mig blev valet att rösta på SD