• xibaty9187

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D

• Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?
  • Kjell2
    styggavargen skrev 2015-10-13 20:36:33 följande:
    Man kan exempelvis börja följa lagen och det regelverk som har med legala skäl till asyl.
    Tittar man på migrationsverkets hemsida så förefaller det som så att exempelvis Syrianer inte är direkt överrepresenterade som flyktingar. Snarare verkar det vara ganska många som inte har asylskäl

Sen har vi givetvis kvotflyktingar eller kvotinvandring. När kvoten är full så är den full. När korgen är full så är den full.

Vi hade exempelvis drygt 6000 invandrare i Sverige som hade fått avslag i alla instanser och ändå var kvar. eller är kvar. En del av dessa har varit här i mer än ett år efter deras avslag. Innan flyktingkrisen började.
    Inte deras fel. Detta är för att vi har myndigheter som är slappa att verkställa och följa lagen och regelverket.

Jag vet inte var Sverige har sin gräns eller var den går i förmåga att hjälpa alla. En del hävda här och nu. De som leder landet anser att de har koll på läget!

Sen tycker jag att en prioritering av barn och kvinnor samt barnfamiljer är prio ett. Men jag kan ha tolkat det fel och fattat det fel att de flesta som kommer är ensamkommande män.

Men som kort svar. Det finns något som heter avvisning för att de inte uppfyller de kriterier som krävs. 

Sen vet vi faktiskt inte riktigt hur många som kommer till Sverige. Vi vet bara de som registrerar sig. Vi vet inte om eller hur stort mörkertal som finnes. För det står ingen vid gränserna och kollar detta.

Värsta av allt
    Regeringen ger inga svar och hänvisar bort ansvaret till alla möjliga myndigheter och kommuner och duckar flitigt i frågan.
    De andra partierna börjar prata så smått.

Men det är ett jäkla slapphänt system och inte ens myndigheter klarar av om 400 romer har ockuperat privat mark i Malmö eller intagit någons sommarstuga. Då hänvisar alla till att det är ägarens problem.. Dock får inte ägaren göra nåt som går utanför lagen. Det vill säga... Inte ett jävla dugg.
    Men kommer inte de som anländer idag och som inte har asylrätt att utvisas? En stor del av de som kommer blir säkert utvisade.2014 fick mindre än hälften av asylsökande uppehållstillsånd. 
  • styggavargen
    Kjell2 skrev 2015-10-13 20:33:01 följande:

Problemformuleringen är inte någon nyhet. Det är lösningen jag är nyfiken på. Hur ska vi stoppa invandring, asylsökande och hur hantera de som redan är här?

Snabbutreda om det finns skäl för att stanna. Max 24 timmar och sen ut. Så får de överklaga beslutet från en Svensk Ambassad eller likvärdig inrättning.

Sålla sten hårt.

Men då får Fjant regeringen sluta ducka i frågan och dela ut direktiv i frågan till berörda myndigheter.

Men som det ser ut nu med regeringen så har de mer eller mindre grävt ner sig i ett skyttevärn och satt stålhjälmen om röven och håller både för öron och ögon. De verkar köra med metoden. Blundar man tillräckligt länge så kanske problemet försvinner med ett poff ur häxgrytan.

Skit samma. Vi vanliga får stå vid sidan av och se på. Så får var och en ta ett beslut vid nästa val.

Sen för dem som tycker att det är konstigt eller märkligt att ett parti växer så det knakar. Får väl helt enkelt koppla in växellådan och smörja in kugghjulen med laxermedel och få mekaniken att snurra runt. Inte ens småbarn tycker detta är överkurs.
  • Inséa
    Kjell2 skrev 2015-10-13 20:44:17 följande:
    Men kommer inte de som anländer idag och som inte har asylrätt att utvisas? En stor del av de som kommer blir säkert utvisade.2014 fick mindre än hälften av asylsökande uppehållstillsånd. 
    Det var 2014 det.
    Många av dagens flyktingar kommer tyvärr hit med falska ID-handlingar eller utan några alls och hävdar att de är från Syrien. Nyheten om Sveriges permanenta uppehållstillstånd för människor från Syrien samt vårat väl utvecklade välfärdssystem har liksom spridit sig då man har mobiltelefoner och FB världen runt numera.
    Migrationsverket går på Regeringens order: Hellre fria än fälla.

• En grön ruta

Jag upplever dig som en typisk "inte sverigedemokrat, men..."-person.

Bra att du röstade på FI, dock.

Gert skrev 2015-10-13 17:43:22 följande:

Det finns även SD-politiker som är feminister.

Ja, en: Paula Bieler.
  • Kjell2
    styggavargen skrev 2015-10-13 20:48:30 följande:
    Snabbutreda om det finns skäl för att stanna. Max 24 timmar och sen ut. Så får de överklaga beslutet från en Svensk Ambassad eller likvärdig inrättning.

Sålla sten hårt.

Men då får Fjant regeringen sluta ducka i frågan och dela ut direktiv i frågan till berörda myndigheter.

Men som det ser ut nu med regeringen så har de mer eller mindre grävt ner sig i ett skyttevärn och satt stålhjälmen om röven och håller både för öron och ögon. De verkar köra med metoden. Blundar man tillräckligt länge så kanske problemet försvinner med ett poff ur häxgrytan.

Skit samma. Vi vanliga får stå vid sidan av och se på. Så får var och en ta ett beslut vid nästa val.

Sen för dem som tycker att det är konstigt eller märkligt att ett parti växer så det knakar. Får väl helt enkelt koppla in växellådan och smörja in kugghjulen med laxermedel och få mekaniken att snurra runt. Inte ens småbarn tycker detta är överkurs.
    Men hur tusan ska man kunna på ett hyfsat rättsäkert sätt snabbutreda på 24-timmar om någon har asylrätt eller inte? Speciellt som någon skrev att det finns en del falska identiter och papper i omlopp.
  • styggavargen
    Kjell2 skrev 2015-10-13 20:44:17 följande:
    Man utreder inte och innan krisen så utredde man och verkställde knappt. De som lämnade frivilligt var OK. Sen har vi haft en del uppmärksammade mediala jippon under många år. 

Vi har 6000 (drygt) innan krisen som fått utvisningsbeslut och alla instanser för överklagan avklarade. Men de har inte blivit avisade med tvång. Därför ingen gör något eller tar det sista beslutet om UT. Välkommen tillbaka när det föreligger verkliga skäl.

Man jobbar för högtryck att placera ut. Så det finns ingen tid till att utreda.
    Det kommer ta sin lilla tid att göra detta sen. Rent teoretiskt med antalet idag och de som kommer idag. Kan vänta på ett besked om tre år. Såvida de inte är från Syrien. Då finns automatiken där.

Men jag hävdar att Syrier inte är en majoritet av de som kommer.

Nä det borde vara besked direkt vid gränsen. Redan inom 24 timmar. Sen är det avvisning som gäller om det inte föreligger asylskäl. Fattigdom är inte asylskäl och inte ens svält. Det är UNHCR som ska sköta den biten i deras områden.

För hundra svenska kronor så blir det nästan 100 matpaket i andra länder. I Sverige är det inte ens till EN persons måltid för en dag. Förutom då skolbarn där lunchen max får kosta 8-12 kr.

Sen behöver man inte vara mattegeni att bara de åtta miljarder vi dragit in från UNHC för den inhemska problemet, får man ganska mycket för i andra länder. Men istället stoppar vi en massa pengar i Bert Karlssons djupa fickor och hans gelikar. Någonstans måste allt stanna upp och tänka till. Vad i helskotta håller vi på med.
    För jag tror inte att B Karlsson tog sin vinst på 88 miljoner och knallade ut till någon röda korset volontär och tryckte ner dom slantarna i någon skrammel bössa.
    Undras om han ens skänkte en enda penny till galan. Hela Sverige skramlar.. Tror du?
  • Kjell2
    Inséa skrev 2015-10-13 20:57:06 följande:
    Det var 2014 det.
    Många av dagens flyktingar kommer tyvärr hit med falska ID-handlingar eller utan några alls och hävdar att de är från Syrien. Nyheten om Sveriges permanenta uppehållstillstånd för människor från Syrien samt vårat väl utvecklade välfärdssystem har liksom spridit sig då man har mobiltelefoner och FB världen runt numera.
    Migrationsverket går på Regeringens order: Hellre fria än fälla.
    Så vad ska vi göra? Visa på problemen och säga "Stoppa invandringen" är lätt men hur går det till i praktiken? 
  • styggavargen
    Kjell2 skrev 2015-10-13 21:11:03 följande:
    Men hur tusan ska man kunna på ett hyfsat rättsäkert sätt snabbutreda på 24-timmar om någon har asylrätt eller inte? Speciellt som någon skrev att det finns en del falska identiter och papper i omlopp.
    Har fullt förtroende för att både Tull och Polis kan känna igen de falska papper som är i omlopp. Annars kanske de missar i början och lär sig väldigt snabbt att känna igen detta. Så ja kanske en del slipper igenom och det händer nu också.

Sen får de överklaga från sitt hemland. Så finns rättssäkerheten där också.

Det går om man vill.

Men vi är kanske inte där än. Vi verkar ha förmågan att ta emot fler. Så länge det finns mark och tält. Finns det förmåga tydligen. Vi är inte direkt trångbodda i Sverige.

Sen får folk kalla mig för vad dem vill. Är jag inte rädd för. Men barn, kvinnor och kompletta barnfamiljer ska hit först. Framförallt barn och kvinnor får ta värsta smällen i krig. 

Sen behöver Regeringen och då främst statsministern en spark i röva och någon som tar de i örat och ser till att de slutar gömma sig och snackar runt. De kan inte ens svara JA eller NEJ på en enkel fråga. Jävla svammel och kärring politiker. Men det får väljarna ta om några år, vid ett val och avkunna deras hanterande.

Men åsikt kan vi ha. Det spelar ingen roll egentligen vilka förslag som kommer. Vi löser inte problemet. Vi få stå och titta på.
  • styggavargen
    Kjell2 skrev 2015-10-13 21:13:25 följande:
    Så vad ska vi göra? Visa på problemen och säga "Stoppa invandringen" är lätt men hur går det till i praktiken? 
    Kjell2 Mycket bra fråga.

Du och jag kan diskutera. Kanske inte gör någon större skillnad.

Så får du och jag och alla andra ha en åsikt. 

Du och jag och alla andra har en röst var till nästa val. Den får vi helt enkelt använda och se till att använda utifrån vad vi tror på.
  • Kjell2
    styggavargen skrev 2015-10-13 21:46:00 följande:

Kjell2 Mycket bra fråga.

Du och jag kan diskutera. Kanske inte gör någon större skillnad.

Så får du och jag och alla andra ha en åsikt. 

Du och jag och alla andra har en röst var till nästa val. Den får vi helt enkelt använda och se till att använda utifrån vad vi tror på.

Men vad ska man rösta på och hur föreslår det partiet att problemet ska lösas. Mig veterligt föreslår t ex inget parti asylbeslut inom 24 timmar t ex.
Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?