Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

xibaty9187 skrev 2015-10-12 18:46:24 följande:

Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D

Hur skulle det i praktiken gå till? Vad ska vi göra med alla som redan är här?
  • Kjell2

Problemformuleringen är inte någon nyhet. Det är lösningen jag är nyfiken på. Hur ska vi stoppa invandring, asylsökande och hur hantera de som redan är här?

• Kjell2
    styggavargen skrev 2015-10-13 20:36:33 följande:
    Man kan exempelvis börja följa lagen och det regelverk som har med legala skäl till asyl.
    Tittar man på migrationsverkets hemsida så förefaller det som så att exempelvis Syrianer inte är direkt överrepresenterade som flyktingar. Snarare verkar det vara ganska många som inte har asylskäl

Sen har vi givetvis kvotflyktingar eller kvotinvandring. När kvoten är full så är den full. När korgen är full så är den full.

Vi hade exempelvis drygt 6000 invandrare i Sverige som hade fått avslag i alla instanser och ändå var kvar. eller är kvar. En del av dessa har varit här i mer än ett år efter deras avslag. Innan flyktingkrisen började.
    Inte deras fel. Detta är för att vi har myndigheter som är slappa att verkställa och följa lagen och regelverket.

Jag vet inte var Sverige har sin gräns eller var den går i förmåga att hjälpa alla. En del hävda här och nu. De som leder landet anser att de har koll på läget!

Sen tycker jag att en prioritering av barn och kvinnor samt barnfamiljer är prio ett. Men jag kan ha tolkat det fel och fattat det fel att de flesta som kommer är ensamkommande män.

Men som kort svar. Det finns något som heter avvisning för att de inte uppfyller de kriterier som krävs. 

Sen vet vi faktiskt inte riktigt hur många som kommer till Sverige. Vi vet bara de som registrerar sig. Vi vet inte om eller hur stort mörkertal som finnes. För det står ingen vid gränserna och kollar detta.

Värsta av allt
    Regeringen ger inga svar och hänvisar bort ansvaret till alla möjliga myndigheter och kommuner och duckar flitigt i frågan.
    De andra partierna börjar prata så smått.

Men det är ett jäkla slapphänt system och inte ens myndigheter klarar av om 400 romer har ockuperat privat mark i Malmö eller intagit någons sommarstuga. Då hänvisar alla till att det är ägarens problem.. Dock får inte ägaren göra nåt som går utanför lagen. Det vill säga... Inte ett jävla dugg.
    Men kommer inte de som anländer idag och som inte har asylrätt att utvisas? En stor del av de som kommer blir säkert utvisade.2014 fick mindre än hälften av asylsökande uppehållstillsånd. 
  • Kjell2
    styggavargen skrev 2015-10-13 20:48:30 följande:
    Snabbutreda om det finns skäl för att stanna. Max 24 timmar och sen ut. Så får de överklaga beslutet från en Svensk Ambassad eller likvärdig inrättning.

Sålla sten hårt.

Men då får Fjant regeringen sluta ducka i frågan och dela ut direktiv i frågan till berörda myndigheter.

Men som det ser ut nu med regeringen så har de mer eller mindre grävt ner sig i ett skyttevärn och satt stålhjälmen om röven och håller både för öron och ögon. De verkar köra med metoden. Blundar man tillräckligt länge så kanske problemet försvinner med ett poff ur häxgrytan.

Skit samma. Vi vanliga får stå vid sidan av och se på. Så får var och en ta ett beslut vid nästa val.

Sen för dem som tycker att det är konstigt eller märkligt att ett parti växer så det knakar. Får väl helt enkelt koppla in växellådan och smörja in kugghjulen med laxermedel och få mekaniken att snurra runt. Inte ens småbarn tycker detta är överkurs.
    Men hur tusan ska man kunna på ett hyfsat rättsäkert sätt snabbutreda på 24-timmar om någon har asylrätt eller inte? Speciellt som någon skrev att det finns en del falska identiter och papper i omlopp.
  • Kjell2
    Inséa skrev 2015-10-13 20:57:06 följande:
    Det var 2014 det.
    Många av dagens flyktingar kommer tyvärr hit med falska ID-handlingar eller utan några alls och hävdar att de är från Syrien. Nyheten om Sveriges permanenta uppehållstillstånd för människor från Syrien samt vårat väl utvecklade välfärdssystem har liksom spridit sig då man har mobiltelefoner och FB världen runt numera.
    Migrationsverket går på Regeringens order: Hellre fria än fälla.
    Så vad ska vi göra? Visa på problemen och säga "Stoppa invandringen" är lätt men hur går det till i praktiken? 
  • Kjell2
    styggavargen skrev 2015-10-13 21:46:00 följande:

Kjell2 Mycket bra fråga.

Du och jag kan diskutera. Kanske inte gör någon större skillnad.

Så får du och jag och alla andra ha en åsikt. 

Du och jag och alla andra har en röst var till nästa val. Den får vi helt enkelt använda och se till att använda utifrån vad vi tror på.

Men vad ska man rösta på och hur föreslår det partiet att problemet ska lösas. Mig veterligt föreslår t ex inget parti asylbeslut inom 24 timmar t ex.
  • Kjell2
    greta2 skrev 2015-10-13 23:12:55 följande:

I första hand upprätta gränskontroller.

I andra hand minska antalet som beviljas asyl. Tut i första hand och Put efter ex 5 år om personen fått jobb, bosta mm. Många syrier vill gärna åka tillbaka om det blir bättre i Syrien sa en person som träffar många nyanlända.

Hur funkar det med Schengeavtalet och gränskontroll?

Vilka asylregler ska vi ändra?
  • Kjell2
    styggavargen skrev 2015-10-13 20:48:30 följande:
    Snabbutreda om det finns skäl för att stanna. Max 24 timmar och sen ut. Så får de överklaga beslutet från en Svensk Ambassad eller likvärdig inrättning.

Sålla sten hårt.

Men då får Fjant regeringen sluta ducka i frågan och dela ut direktiv i frågan till berörda myndigheter.

Men som det ser ut nu med regeringen så har de mer eller mindre grävt ner sig i ett skyttevärn och satt stålhjälmen om röven och håller både för öron och ögon. De verkar köra med metoden. Blundar man tillräckligt länge så kanske problemet försvinner med ett poff ur häxgrytan.

Skit samma. Vi vanliga får stå vid sidan av och se på. Så får var och en ta ett beslut vid nästa val.

Sen för dem som tycker att det är konstigt eller märkligt att ett parti växer så det knakar. Får väl helt enkelt koppla in växellådan och smörja in kugghjulen med laxermedel och få mekaniken att snurra runt. Inte ens småbarn tycker detta är överkurs.
    Om vi förutsätter att vi får en rättsäker process med 24 timmarsutredning, vilket jag är skeptiskt till, så kommer ändå, om vi jämför med tidigare år, knappt hälften få asyl. Vilket fortfarande är väldigt många. Metoden snabbar bara på processen, ungefär lika stor andel kommer få asyl, så grundproblemet med med många nya kommer finnas kvar.
  • Kjell2
    xibaty9187 skrev 2015-10-14 02:34:07 följande:
    Puuh. Gigantisk fråga med otroligt komplexa svar!

Personligen vill jag inte se en stoppad invandring utan en minskad. Men det främsta jag vill se är att regeringen lugnar ned sig lite tills vi faktiskt har boende, pengar och plats till de vi tar in. När folk köper biljett tillbaka till eländet istället för att stanna säger det väl att vi inte gör något vidare jobb...

Och om det nu faktiskt är så som påstås, att vi klarar av invandringen utan problem. Kanske skulle alla som är oroliga för utvecklingen få detta på pränt? Förklara exakt var pengarna kommer ifrån, vilka boende de asylsökande ska bo i och vilka jobb de ska ta? Att bemöta alla som är oroliga med floskler och "Det kommer bli bra" är ju helt uppenbart inte nog!
    Men om vi inte stoppar/minskar på något sätt, kommer problemet fortsätta. hur ska vi minska?

Regeringen lugna ner sig? Visst, de kan förklara finasiering, boende mm men grundprobelmet kommer kvarstå.

Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?