Inlägg från: xibaty9187 |Visa alla inlägg
  • xibaty9187

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

Nervöst att skriva en sådan här tråd utan att vara anonym... men here we go!

Jag räknar mig själv som feminist och befinner mig i en situation som många verkar ha problem med. Nämligen att jag hade velat se en minskning av invandringen till Sverige, men jag skulle aldrig någonsin lägga min röst på SD eller KD eftersom de arbetar emot mina mest grundläggande värderingar såsom rätten till fri abort, vikten av jämställdshetsarbetet, allas lika värde osv... Så med andra ord känner jag mig ganska så bortkommen i den nuvarande politiska debatten.

Jag har några olika anledningar till att vilja minska på invandringen, både personliga och sådana grundade på min personliga "objektiva" analys av samhället.

Känner någon annan igen sig och vill diskutera? Jag svarar gärna på frågor också för den som vill, men kom ihåg den grundläggande regeln i mina trådar please! Inga frågor är för dumma, men alla frågor kan formuleras på ett trevligt sätt även om våra åsikter går isär! Jag kommer alltså varken att bry mig om inlägg av typen "Och du påstår att du är för alla människors rätta värde, tänk om det var du och din familj din jävla rasist!" eller "Hormonstyrda feministfittor förstör Sverige." Formuleringen "Skulle du vilja förklara anledningen till att du vill minska invandringen?" eller "Det hade varit intressant att få veta varför du räknar dig själv som feminist" Svarar jag mer än gärna på!

Fritt fram att diskutera även för de som skiter fullkomligt i mig och mina åsikter! Men kom ihåg - trevlig ton! :D

• Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?
  • xibaty9187

Du sammanfattar mina tankar precis! Det är nästan ord för ord detta som gör att jag vill begränsa invandringen! Och det känns ganska hopplöst när vi har läger "Vi ska ta emot alla annars är vi bortskämda rasister!" och läger "Alla som kommer hit är miljonärer och lycksökare och vi måste skydda våra kvinnor mot dem för kvinnor är för dumma för att begripa sitt eget bästa!" Pick your poison ;D

Jag röstade faktiskt på FI senast själv. Jag vill absolut inte se dem komma till makten fullt ut eftersom vissa delar av deras politik får mig att dunka huvudet i datorbordet (Vi behöver inget försvar?! Okay!) men jag hade gärna sett dem i riksdagen! Om inte annat för att jag hoppas att de kanske hade kunnat röra till saker och ting lite. Annars håller jag med om att vänsterpartiet (och kanske centern) känns som de vettigaste partierna just nu. Men det kanske är för att de i huvudsak verkar neutrala i invandringsfrågan?

Om det blir fart i tråden kommer den väl definitivt att spåra ur, men det märks ju tydligt att det bara finns två eller tre riktigt korkade gnällhattar och fyra eller fem personer som kammar igenom trådarna efter något att bli förolämpade över. Jag hoppas att man kan få bort det värsta av dem genom att helt enkelt strunta i dem, för de flesta är ju som fyraåringar som gapar vid godisavdelningen... "Du svarar inte på mina inlägg! Du har inget att svara, va? Vaaa?!" Det hade varit riktigt kul om de inte hade blivit så tjatiga efter ett tag!

• xibaty9187

Många "vänstermänniskor" säger vad de tänker om invandringen. Jag tror personligen att den skrikande "rasist!"-massan överröstar helt vanliga människor som befinner sig mitt emellan. Precis som den skrikande "Vänsterfacister!"-massan har gjort det svårt och känsligt att diskutera ämnet...

• xibaty9187
    En grön ruta skrev 2015-10-13 21:05:52 följande:

Jag upplever dig som en typisk "inte sverigedemokrat, men..."-person.

Bra att du röstade på FI, dock.

Ja, en: Paula Bieler.
    Det vore jätteintressant att höra din motivering för detta! Jag har aldrig hört det in real life och är supernyfiken på vad som ger det intrycket ;) Skriv gärna ett inlägg om du orkar!

Jag anser dock mig själv vara emot SD. Jag håller med på en och annan punkt i deras partiprogram, men deras sätt att debattera, deras konstanta falska siffror och deras järnrörsvevande politiker får mig att tycka att de är ett gäng clowner... Låt oss säga så här: Hade deras politik varit som deras hemsida hade jag varit 50% på deras sida. Nu är de ju i mina ögon antifeministiska och deras motioner visar att de inte har några planer på att hålla sig till partiprogrammet, vilket gör att jag aldrig kommer att lägga en röst på dem. Men likt förbaskat så tycker jag att dagens invandringspolitik måste ses över och begränsat. Vart ska jag lägga min röst liksom...? 

Ett exempel på mitt problem med SD är deras argument "vi vill hjälpa på plats." So far so good, det är en av mina åsikter också, eftersom jag personligen tror att vi kan hjälpa långt mera på plats än här. Men så kollar vi i SD:s budget, och där drar de ned biståndet istället...

Anledningen till att jag vill hjälpa på plats är just detta, att vi förmodligen skulle rädda långt fler liv på det sättet, bland dem fler kvinnor och barn. Och ja, jag vet att det varken finns bostäder eller jobb "på plats." Men här har vi problemet - det finns inga jobb eller bostäder här heller... 

Jag kan absolut inte argumentera på högre nivåer här, jag är ingen expert, men i mina ögon vore det bättre att skapa folk ett drägligt liv nära hemlandet - på platser dit även svaga och fattiga kan ta sig, och i mera utvecklade läger som vaktas och skyddas av till exempel FN-soldater. Detta för att skydda människor från krigsförbrytelser.

Jag är dock mer än öppen för motargument, för den som anser att det jag skriver ovan är fullkomlig bullshit ;) skriv tydligt och trevligt och jag ska försöka svara på samma sätt!
  • xibaty9187
    En grön ruta skrev 2015-10-13 23:30:08 följande:
    Genom att du klagade på att vissa anser att andra hyser rasistiska åsikter - du sade det på ett typiskt SD-sätt, men du är ju samtidigt inte sverigedemokrat - därav min insinuation att du är en s k "inte sverigedemokrat, men..."-person.

Skulle du kunna förklara litet mera djupgående varför du är feminist? Tack.
    Hm, det vet jag faktiskt inte om jag kan ta till mig personligen eller om det helt enkelt är ett resultat av hur diskussionen har gått de senaste åren :P Jag tror att jag kan säga med hyfsad säkerhet att jag inte är rasist, även om man självklart aldrig ser sådant själv... Tack för att du tog dig tid! :)

Dels så har jag läst en hel del om feminism på universitetet, inte renodlade kurser utan delar av till exempel kurser om psykologi. Jag tror att det är enkelt i grunden - det är lätt att förlöjliga saken tills man väl börjar läsa på och inser att man själv är en del av problemet. Vi har fortfarande problem i samhället med människor som pressas in i könsroller och hånas om de lämnar dem för att leva som sig själva. Vi har problem med att människors arbete och åsikter värderas olika beroende på kön. Vi har problem med religioner som gör skillnad på kön och lägger ansvaret för sexuella övergrepp på kvinnor. Vi har problem med kvinnor som inte känner sig säkra med att resa utomlands själva. Vi har problem med en machokultur som gör att män hellre tar livet av sig än bokar tid hos en psykolog. Vi har helt enkelt så fruktansvärt många problem som feminismen arbetar för att lösa, att jag inte kan kalla mig något annat än feminist. Och detta är bara några exempel - vi har dessutom länder där kvinnor våldtas som del i krigsföringen, vi har män och kvinnor som anser sig ha något att säga till om när det kommer till främmande kvinnors rätt till abort - en fråga som bland annat SD driver - vi har platser i Afrika där det är troligare att en kvinna blir våldtagen än att hon lär sig att läsa. Vi har kulturer som säger att en kvinna som kysser någon på fyllan är en hora... Jag skulle kunna fortsätta i all evighet men jag väljer att avbryta där för att inte tråka ut folk ;) Kort sagt, jag brinner för dessa frågor och det är därför jag är feminist.
  • xibaty9187
    En grön ruta skrev 2015-10-13 23:30:08 följande:
    Genom att du klagade på att vissa anser att andra hyser rasistiska åsikter - du sade det på ett typiskt SD-sätt, men du är ju samtidigt inte sverigedemokrat - därav min insinuation att du är en s k "inte sverigedemokrat, men..."-person.

Skulle du kunna förklara litet mera djupgående varför du är feminist? Tack.
    Åh, och givetvis är det fritt fram för folk att kalla mig rasist! Rasist är en subjektiv term. Enligt min egen tolkning är jag inte rasist, men jag förstår självklart att jag kan vara en i andras ögon! Däremot vill jag inte att folk ska börja vräka sig med sådana ord just här. Jag vill ha en sansad diskussion, inte pajkastning ;) Formuleringen "Enligt min åsikt så kunde du anses ha rasistiska åsikter" bidrar till en bättre diskussion än "Jävla rasistfitta", om du förstår hur jag menar :)
  • xibaty9187
    Kjell2 skrev 2015-10-13 20:33:01 följande:

Problemformuleringen är inte någon nyhet. Det är lösningen jag är nyfiken på. Hur ska vi stoppa invandring, asylsökande och hur hantera de som redan är här?

Puuh. Gigantisk fråga med otroligt komplexa svar!

Personligen vill jag inte se en stoppad invandring utan en minskad. Men det främsta jag vill se är att regeringen lugnar ned sig lite tills vi faktiskt har boende, pengar och plats till de vi tar in. När folk köper biljett tillbaka till eländet istället för att stanna säger det väl att vi inte gör något vidare jobb...

Och om det nu faktiskt är så som påstås, att vi klarar av invandringen utan problem. Kanske skulle alla som är oroliga för utvecklingen få detta på pränt? Förklara exakt var pengarna kommer ifrån, vilka boende de asylsökande ska bo i och vilka jobb de ska ta? Att bemöta alla som är oroliga med floskler och "Det kommer bli bra" är ju helt uppenbart inte nog!
  • xibaty9187
    Tom Araya skrev 2015-10-14 02:23:58 följande:

Jadu TS, vi är fler som inte är nöjda med förd politik och inte riktigt har några bra alternativ.
    Jag är rätt säker på att det är en och annan som är så desperat efter förändring att de röstat på SD, fast de kanske egentligen inte borde utefter vad de står för i stort.

Där håller jag fullständigt med :P och jag skulle gissa att det är just där vi hittar svaret på frågan varifrån alla SD-väljare kommer helt plötsligt... Väldigt skönt att veta att det inte bara är jag som undrar dock, haha ;)
  • xibaty9187
    En grön ruta skrev 2015-10-14 03:05:37 följande:
    Jag håller med om alla dessa problem (trots att jag inte kallar mig feminist).

Jag skulle dock vilja veta till vilken grad du själv drabbas av det s k patriarkatet?
    26 år!

Jämförelsevis lite i Sverige, kanske beroende på att jag troligtvis har mild autism. Folk hakar mera upp sig på att jag är en konstig människa än på att jag är kvinna ;) Men jag kan nämna att jag har nästan missat en anställning en gång eftersom högsta chefen hade bestämt att inte anställa kvinnor (verifierat från bägge förmännen). Jag har varit med om det klassiska tafsandet på krogen och hemmafester. Personer som vägrar fatta ett nej, någon som tog tag i min arm och vägrade släppa vid ett tillfälle. På somrarna älskar jag att åka till nakenstränder, och jag fick ryta ifrån fem, sex gånger innan äcklen där lämnade mig ifred. Ganska roligt dock att de trodde att de kunde glo och runka helt ogenerat, de blev helt chockade då jag kom fram till dem och vrålade åt dem så hela stranden hörde! :D

Detta är givetvis enskilda mäns beteende, men det är samhället som ger bilden av att det är ett okay beteende. Många tycker till exempel att jag får skylla mig själv att folk glor och runkar på nakenstränderna, jag åker ju dit frivilligt och fattar jag inte bättre?

Mina feministiska övertygelser kommer inte så mycket av saker jag själv råkat ut för. Saker som de ovan skrämmer mig inte, jag är stor till växten och har tränat krav maga. Det som gör mig rasande är att det finns kvinnor som faktiskt blir rädda - som faktiskt tvingas begränsa mina liv på grund av den där procenten gränslösa äckel. Ännu mer förbannad kan jag bli på kvinnohatare på nätet, som försöker övertyga sig själva och alla andra om att alla män egentligen är sådana här. Att det är något biologiskt snarare än ett patetiskt, äckligt, valt beteende.

Och - tyvärr - jag har också fått ofrivilliga fördomar från detta. Nästan samtliga av de personer som jag råkat ut för har varit utlänningar. Detta inverkar inte på min invandringsåsikt, eftersom jag mycket väl vet att inte ens en av hundra är sådana här gränslösa idioter. 

Jag har också en benägenhet att resa på egen hand och tyvärr - efter några av mina resor kan jag säga att jag inte vill ha för många turkar och sydliga italienare i Sverige. Dessa resor blev delvis förstörda på grund av män som oavbrutet skulle prata med mig, drog i mitt hår, tog tag i mig, ställde korkade frågor och så vidare och så vidare. Detta låter givetvis som bagateller, men med omkring hundra av dessa bagateller om dagen - och det är ingen överdrift - var det nog för att jag var redo att döda någon dagen då jag flög hem. Missförstå mig inte, jag vet rent intellektuellt att detta inte har ett piss med hudfärg att göra. Det har att göra med kultur och uppfostran, och jag vill ha en kultur som säger, att du ska lämna främmande kvinnor i fred när de helt uppenbart inte vill tala med dig. Jag vill att Sverige ska hjälpa, men jag är inte redo att inskränka ens en millimeter av min personliga frihet i utbyte.

Detta är fördomar från min sida, men det är faktiskt fördomar som har uppstått någonstans. Så jag ska vara ärlig, det finns vissa kulturer som uppfostrar fler personer än andra som jag finner frånstötande och obehagliga. Jag ser dock fortfarande inte detta som rasism, eftersom det inte har med hudfärg att göra (folk i Rom är t ex rätt bleka) utan med personliga negativa erfarenheter av en annorlunda kultur. 

Jag är väl medveten om att detta kan ses som ett gränsfall till rasism, men det är så jag känner det. Och som sagt, det finns en anledning bakom - jag har inte bara bestämt mig för att alla personer med mörk hy är äckel.
  • xibaty9187

Btw!

Sex sidor in i en diskussion om invandring och feminism och tonen är fortfarande lugn, samlad och analyserande! Hjärta Hjärta Hjärta {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower}

• xibaty9187
    JTA skrev 2015-10-14 23:10:08 följande:
    Läs på lite om statistik: Om du haft några hundra sådana erfarenheter är din upplevelse sannolikt statistiskt signifikant. Dvs du har inte fördomar.
    Det stämmer såklart, men jag uttryckte mig nog dumt. Det jag menar är att dessa händelser har gett mig fördomar mot just turkar och syditalienare, detta trots att jag vet att de flesta av dem är helt vanliga människor. Men den där muren av trakasserier - som det faktiskt var - har färgat min åsikt om män från dessa kulturer. Jag kan ändå inte se detta som rasism från min sida - ingen är så änglalik att en sådan upplevelse inte sätter spår.
Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?