Inlägg från: mjölkallergiker |Visa alla inlägg
  • mjölkallergiker

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

Till att börja med, du kan räkna med att denna tråden kommer spåra ut :D

Till ämnet.

Jag befinner mig i en likvärdig situation. Jag sympatiserar med Vänsterpartiet, vilket jag inte gör hemlighet av. Jag tycker att deras grundläggande ideologi stämmer väl överens med mina tankar kring hur jag vill att samhället ska vara och se ut. Men jag tycker, precis som du, att de flesta partierna (även SD och KD) har tappat all trovärdighet i invandringsfrågan. Jag tycker att invandringen kraftigt måste begränsas även om jag helt är med på vilken svår situation som de som flyr hit befinner sig i. Inte på grund av att jag har något emot att det kommer hit syrier utan därför att vårt samhälle inte är förberett/rustat för att göra det. Vi hade kanske klarat det om vi hade rätt grundförutsättningar men det har Sverige inte idag. Vi har en välfärd som sätts åt sidan, skola som inte fungerar, enorm bostadsbrist för att nämna några saker. 

En kort sammanfattning av mina tankar men jag känner precis som du att jag inte passar in i något "politiskt fack". 

• mjölkallergiker

Jag tror att de flesta människorna ser att invandringen idag är ohållbar. Sverige hade andra förutsättningar när vi tog emot många människor på t.ex. 50/60-talet från bland annat Jugoslavien. Runt en halv miljon människor kom då. Svensk industri blomstrade och man bokstavligt talat skrek efter arbetskraft. Och man gjorde något åt bostadsbristen. Socialdemokraterna byggde 100 000 lägenheter/år med en kraftfull och ansvarsfull politik. Idag är situationen en helt annan. Vi har inte så att vi kan ge tak över huvudet till de som redan bor här. Oavsett deras etniska ursprung. Studentboenden fattas, hus fattas, lägenheter fattas. Ja som jag nämnde tidigare, Sverige är inte kapabelt att med dagens strukturella problem ta emot 10 000 asylsökanden/vecka. Det går helt enkelt inte, oavsett hur stort hjärta man har och man vet vad dessa människorna utsätts för så måste vi också använda hjärnan. 

• mjölkallergiker
    greta2 skrev 2015-10-13 22:17:46 följande:

Hur gör övriga länder i Norden? Kan vi ta efter dem?

Det största problemet är ju helt enkelt att vi inte kan ta emot så många på en gång och jag tror inte att de som kommer är de mest "behövande" heller.

Ja det vore intressant att se hur andra länder på ett humant sätt lyckats hålla flyktingmottagandet under kontrollerade former. 
  • mjölkallergiker
    greta2 skrev 2015-10-13 22:24:35 följande:

Hjärtat vill hjälpa alla som behöver men hur många är möjligt att hjälpa i praktiken. Vilka gränser sätter verkligheten upp? Vad kan vi ge, vad vill/ kan vi offra? Om inte vi sätter upp gränser så kommer det finnas männiksor som vill ha allt. Även våra demokratiska, tillkämpad rättigheter. När man inte ens har koll på vem som kommer.

Man kan inte få allt, inte med något i livet. Livet är en kompromiss.

Jag tror att det viktigaste är att återupprätta gränserna så att man får kontroll på exakt hur många och vem som anländer till Sverige. Och för att göra allting snabbt och effektivt kanske man skulle haft en samordnad hantering vid våra gränser? Vet inte om det är bra men t.ex. migrationsverket, polis osv samlade vid gränsen. Men jag tror att A och O nu är att återupprätta gränskontrollerna, vilket tyvärr inte verkar hända enligt regeringen. 
  • mjölkallergiker

Jag tror också att många av de som röstar på SD gör det därför att de är missnöjda med övriga partiers agerande. Och det är också därför många inte bryr sig om de strukturella problem partiet har. Jag anser att samtliga partier är skyldiga till SDs framfart. Och jag anser också att de övriga partierna har lösningen i sina händer och lätt kan avväpna SD. Genom att ta många av de problemställningar som SD gör och sen göra trovärdig politik av det så är det liksom klart. Problemet idag är att resterande partier i riksdagen har en extremt fobisk inställning till att sammankopplas med SD. Om något annat parti skulle tycka som SD i en fråga så är det som om man hamnar i chocktillstånd. Samtidigt ser folket att många av de problembeskrivningar som SD gör stämmer faktiskt. Inte konstigt att väljarna tappar förtroendet. Med det sagt skulle jag aldrig rösta på SD. Partiet har så många strukturella problem och många medlemmar som faktiskt har rasistiska åsikter och sitter och hatar/hetsar anonymt på internet och begår brott. Det går inte att komma ifrån. 

Jag hade önskat att man i svensk politik slutade kalla problembeskrivningarna som SD gör för rasistiska. Så länge man gör det kan övriga partier aldrig ta till sig av den kritik samhället ger de. 

• mjölkallergiker
    JTA skrev 2015-10-14 12:21:27 följande:
    Men vad skall du göra då? Skall du bara vänta på att politikerna ändrar sig om invandringspolitiken? 
    Självklart inte! Jag tror att det bästa sättet att förändra på är inom partiet. Om medlemmarna i alla övriga partier håller tyst så spelar det ingen roll vad SD tycker. Om vi tar S som exempel så kan Stefan Löfven aldrig uttala sig på ett sätt som inte har stöd bland medlemmarna. Då skulle han bli väldigt kortlivad som partiledare. 
  • mjölkallergiker
    JTA skrev 2015-10-14 16:01:29 följande:
    En del skulle nog kalla detta för naivt. Du har säkert hört talas om partipiska. SOM-institutets årliga undersökningar har länge visat att en stor del av svenskarna tycker att vi tar emot för många flyktingar. Observera att detta är innan den senaste invandringsvågen som väl bäst kallas för folkvandring. Vad svenskarna tycker i den här frågan har sedan länge aktivt bekrigats av politiker och media i oskön förening.

Om du skall få något resultat av att arbeta "inom partiet" så får du nog jobba hårt.
    Men vad är tanken med ett rösta på SD? Att partiet automatiskt på så sätt ska tänka om? Ett parti kan aldrig göra tvärtemot vad deras medlemmar vill. Majoriteten i S vill inte ha minskad invandring. Är då din tanke att om tillräckligt många röstar på SD att S-röstarna till slut blir i underläge och tvingas till att tänka om för sin egna överlevnad? Det kommer sannolikt inte att hända. Ett parti tar alla beslut demokratiskt på sin stämma. Om inte ledamöterna vill ha igenom ett beslut så blir det inget. Det är alldeles för naivt att tro att 200 representanter på en kongress ändrar sin åsikt för att SD säger en sak och på grund av det får väljare. Det vore populistiskt och ett parti som Socialdemokraterna drivs inte av populism. 

Oavsett vilken väg att gå som är rätt eller fel så tycker jag att SD har alldeles för stora strukturella problem i sitt parti för att för mig anses vara seriöst. De har problem med sitt ungdomsförbund, de har problem med massor av sina politiska ombud ute i landet som gång på gång uttalar sig ytterst tveksamt. För att nämnda några saker. Dessutom sympatiserar jag inte med deras övriga politiska agenda.
  • mjölkallergiker
    Flash Gordon skrev 2015-10-14 18:12:13 följande:

Poängen torde ju vara att de som idag är S och vill minska invandringen, om nu S inte vill minska invandringen, kan rösta på SD.

Det måste ju ända vara "tanken". Att partier tycker olika så man kan välja det parti man tycker är de som tycker bäst.

Om det sedan gör S till ett 15%-parti och SD till ett 35%-parti, må så vara då.
    Så tänker jag också och röstar därför inte på SD utan har som mål att öppet prata om mina åsikter inom det parti jag tillhör.
  • mjölkallergiker
    JTA skrev 2015-10-14 18:35:23 följande:
    Hur går det då? Vad för respons får du?
    Det är väldigt olika. Ibland möts man av förvåning och ibland möts man av det fobiska tänkande som jag skrev om tidigare. Så fort man förknippas med något SD har sagt så får man panik. Uttrycket "svära i kyrkan" sammanfattar det hela bra. Jag har dock upplevt på sistone att det börjar mjukas upp mer och mer. Och jag tror heller inte att detta kommer ändras över en natt, även om den situation som nu uppstått skulle kunna lugnas om det gjort det. 

Jag tror att de flesta människorna i grund och botten, oavsett ideologi, ser att det som sker idag/har skett under en tid är helt ohållbart om sverige ska stå starkt och enat. Jag tror att det som är problemet är att de andra partierna har haft så hårdför retorik mot SD och deras åsikter så att de har trängt sig in i ett hörn som de har svårt att komma ut ifrån. Det skulle liksom se ut som ett fruktansvärt pinsamt nederlag. 

Jag tycker att diskussioner som hålls på en intellektuell nivå på detta sättet är helt fantastiskt! Det är så synd att det ska vara svårt att göra detsamma i Sveriges Riksdag. Det hela blir väldigt märkligt när övriga 7 partier inte bjuder med SD till samtal om t.ex. flyktingkrisen. Det är på något sätt ovärdigt. Även om man inte håller med så ska vi väll kunna samtala med varandra och sluta kasta skit på andra. Det är den dära SD-fobin igen.
  • mjölkallergiker
    Flash Gordon skrev 2015-10-14 20:27:27 följande:

Tills den dag du inser att du inte får gehör för dina åsikter så du börjar fundera på att rösta på något annat.
    Så må hända :D Den som lever får se hehe.

Nej men det vet man ju aldrig. Förhoppningsvis så börjar övriga partier snarast tänka rätt :)
  • mjölkallergiker
    xibaty9187 skrev 2015-10-14 22:10:10 följande:

Btw!

Sex sidor in i en diskussion om invandring och feminism och tonen är fortfarande lugn, samlad och analyserande! Hjärta Hjärta Hjärta {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower}

Jag är också förvånad :D och glad
  • mjölkallergiker
    JTA skrev 2015-10-14 21:04:17 följande:
    Nåja, diskussionerna på Familjeliv kan ju knappast överlag betecknas som intellektuella...

Om "partiet" du pratar om är sossarna så finns där säkert en hel del socialkonservativa människor. Jag kan tänka mig att till och med fler än du tror håller med dig. Har man som vår statsminister kallat SD för neofascister blir det förstås svårt att ta ett första steg till närmande. Man har precis som du säger målat in sig i ett hörn. Historien kommer förhoppningsvis att döma dessa omdömes- och ansvarslösa kretiner till politiker. Som många av oss lagt sin röst på.

Så länge sparar jag pengar och förbereder mig. Det här är inte en intellektuell tankelek. Jag har en familj att ta hand om.
    Den är intellektuell om man jämför med andra forum/trådar där invandring diskuteras. Ibland blir man mörkrädd.
Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?