Inlägg från: greta2 |Visa alla inlägg
  • greta2

Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?

Jag måste säga att jag tycker att det finns hopp om livet då människor som röstar på V och FI "förstår" detta. Jag röstar höger men det spelar inte någon roll vad ni röstar på, bara man kan diskutera denna fråga sakligt och använda sitt sunda förnuft. För nuvarande invandrarsituation håller inte. Vad ska alla bo, vad ska alla jobba med? Vi har problem i förorterna redan idag som behöver lösas. Det går inte att blunda och hoppas på det bästa. Nästan alla partier blundar för detta men folk förstår. Vi står inte så totalt ifrån varandra vi vanliga människor. Då kan man kanske på sikt komma fram till en lösning. Förhoppningsvis.

• greta2

Hur gör övriga länder i Norden? Kan vi ta efter dem?

Det största problemet är ju helt enkelt att vi inte kan ta emot så många på en gång och jag tror inte att de som kommer är de mest "behövande" heller.

• greta2

Hjärtat vill hjälpa alla som behöver men hur många är möjligt att hjälpa i praktiken. Vilka gränser sätter verkligheten upp? Vad kan vi ge, vad vill/ kan vi offra? Om inte vi sätter upp gränser så kommer det finnas männiksor som vill ha allt. Även våra demokratiska, tillkämpad rättigheter. När man inte ens har koll på vem som kommer.

Man kan inte få allt, inte med något i livet. Livet är en kompromiss.

• greta2

I första hand upprätta gränskontroller.

I andra hand minska antalet som beviljas asyl. Tut i första hand och Put efter ex 5 år om personen fått jobb, bosta mm. Många syrier vill gärna åka tillbaka om det blir bättre i Syrien sa en person som träffar många nyanlända.

• greta2
    Kjell2 skrev 2015-10-13 23:27:24 följande:

Hur funkar det med Schengeavtalet och gränskontroll?

Vilka asylregler ska vi ändra?

Man kan vid vissa omständigheter ha tillfälliga gränskontroller under en 30 dagars period.

Man får diskutera igenom hur man kan begränsa antalet som kommer hit. Vi kan inte ta emot så många som vi gör. De Nordiska länderna lyckas ju med det. Om de kan, varför kan inte vi.
  • greta2
    JTA skrev 2015-10-14 10:27:38 följande:

Jag känner igen ditt resonemang, det är i mångt och mycket som mitt eget. Jag föredrar att kalla mig progressiv, jag gillar vad vi åstadkommit i Sverige under de senaste hundra åren. Vi har kommit långt vad gäller trygghet, jämlikhet, jämställdhet, frihet, tolerans och allt annat vi kan kalla progressiva värden. Det betyder inte att vi är perfekta, men vi har haft en bra utveckling på gång. Faktum är att vi i mångt skulle kunna kalla oss världens bästa samhälle, någonsin. Kolla WVS culture map för en jämförelse mellan vår kultur och andra länders kulturer.

www.businessinsider.com/inglehart-welzel-culture-map-2014-7

Men folkvandring från underutvecklade klanbaserade starkt patriarkala samhällen kommer att slå sönder vårt samhälle. Att integrera lågutbildade personer utan efterfrågad yrkeskunskap i ett postindustriellt samhälle är ett riktigt hårt problem. Vårt track record är också ynkligt - vi satsar mest på integrationsprojekt inom OECD men är sämst på att få invandrare i jobb. Det har inte funkat bra på de senaste decennierna och en massiv ökning av trycket kommer inte att få det att funka bättre. Inte utan en mycket stor förändring av vårt samhälle mot en libertariansk laissez-faire-modell där alla får klara sig bäst de kan. Räkna med tilltagande segregering, utanförskap och subsamhällen i våra förorter, och större sociala klyftor, försämrad eller försvunnen välfärd och därmed framväxten av en underklass som lever i fattigdom. Inte den typ av fattigdom som innebär att man inte varje år har råd att köpa den nya iPhone-versionen, utan riktig, absolut fattigdom.

Det är förstås ett dilemma: Antingen svälja SDs socialkonservatism och historia och rösta på dem och hoppas att de blir så stora att övriga partier måste agera, eller hålla sig till sin övertygelse och låta allt som har varit bra med Sverige gå förlorat.

För mig blev valet att rösta på SD

Mycket, mycket bra skrivet. Håller med om allt!
  • greta2

Jag tror att det går så lugnt till i tråden dvs få rasistpåhopp mm, är för att du säger att du egentligen tillhör "de goda". Du är feminist, emot SD och KD, således PK.

Problemet är att jag att jag inte tror att partierna kommer fixa det här! De 7 partier som får delta dvs alla utom SD. Det som fram för allt behövs, är att minska volymerna. Detta helt enkelt för att vi klarar inte av att hantera alla nyanlända som kommer nu vare sig ekonomiskt, bostadsmässigt eller integrationsmässigt.

De skulle kunna driva igenom många nödvändiga förändringar om de bjöd in SD, men det kommer de inte göra för de är monster, de onda.

Senaste prognosen är nu 190 000 nyanlända i år. Antalet kommer inte heller avta inom överskådlig tid. Volymerna beror på att gränskontrollen runt EU yttre gräns inte fungerar och på att det finns många på flykt i världen som vill till Europa. Vår signalpolitik lockar till sig människor. Det är lockande att komma hit.

Jag funderar på att flytta utomlands med familjen. Maken och jag har internationellt gångbara jobb så det skulle antagligen fungera. Barnen har dock många år kvar i skolan och de trivs där de är. Vi får flytta då vi måste, inte innan.

Nedan är jag ingen expert på nu men jag funderar på det.

Många har dyra, högt belånade lägenheter. Vad händer om ekonomin rasar som följd av ædetta? Kommer skatterna höjas mycket och det bli dyrt att leva här? Marginalerna rasar och vi får en 40 % -ig försämring av våra displonibla inkomster. Lägenheterna faller i värde och många kan få banken "efter sig" då de inte längre har täckning för sina lån i sin bostadsrätt/villa. De kan inte säljas utan att göra en förlust. Om pengarna fattas i stadskassan så finns mindre pengar till skola, sjukvård, äldrevård, polis. Folk blir arbetslösa. Socialbidragen/ arbetslöshetskassan sänks kraftigt. Vad blir konsekvensen av detta? Folk får inte vård, polisen hinner inte med den ökande kriminaliteten.

Är detta ett Sverige som vi vill ha?

Man måste diskutera problemen som finns och som kan komma. Man kan inte gömma sig i sin kommunismbubbla där alla är lika värda och man inte skall vara rasist. Man måste vara realist oavsett hur mycket humanist man vill vara.

Slutligen: (hittat i ett annat forum och snor nu :)

Du sitter i en båt med plats för 100 personer. Du har 200 i båten och den läcker in lite vatten. Du har 1000 människor i vattnet runt båten som också vill komma i den.

Vad gör du?

Svar på tråden Feminist, mot SD och KD och vill minska invandringen. A rock and a hard place?