• Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • Anonym (P)
    Regndamen skrev 2015-10-07 18:11:49 följande:
    Du menar att jag inte kör bil på riktigt om jag kör min bil med automatlåda? Så intressant, då kan jag ta mig ett glas vin eller två innan jag ska ut och "köra".
    Nej det menade jag inte. Jag var ironisk (därav dessa: " ")och syftade på ett inlägg jag skrev tidigare, som jag tyvärr inte kan länka till eftersom allt försvinner om jag går bakåt i sidorna...
  • Anonym (Tess)

Men vilka lustiga personer det finns. Sitter ni på riktigt och säger att man inte kör bil på riktigt med automat? Eller att man är en farlig förare för att man har svårt att lära sig växla?

Jag tänker att det bör vara de säkraste att ha några moment mindre att fokusera på i trafiken.

Körde själv automat före jag tog körkortet men har bara kört manuell efteråt för att nöta in det. Känner flera som tagit vanligt körkort men bara kört automat efter och som idag aldrig skulle köra manuell så de hade lika gärna kunnat ta automatkortet.

Gubben jag hade uppkörning med sa något vettigt. Det finns nästan ingen som kan köra bil när de får kortet, man ska visa att man kan grunderna och känna till hur det fungerar, resten tar flera år att lära sig. Ändå tror de flesta att de kan.

En fara i trafiken är just sådana som " kan allt" inte de som kör bilen de känner sig trygg i.

Att hyrbilar och lånebilar inte skulle finnas med automat är ju rent skitsnack. Går din bil sönder kan du begära att få en lånebil med automatlåda.

Att du kanske inte kan få jobb... alla jobbar inte inom hemtjänsten ????

Att det kan uppstå en nödsituation och ingen automat finns tillgänglig. Nähä men vart skulle din bil vara? Hur gör man om man inte har körkort alls?

Lycka till ts

• Anonym (sköt dig själv..-)

Att kunna hantera växellådan har ingenting med ens egenskaper som bilförare att göra! Vad är det som är så svårt att förstå? 

Att vara en god bilförare handlar om hur man agerar i trafiken, inte hur bra man är på att växla. 

• Flashbulb

Lite typiskt svenskt att hela tiden intala någon annan vad som är rätt. Berättar ni för andra människor vad de ska äta också?
    TS. Du gör exakt som du själv vill. Skaffa lite stake och sluta hitta acceptans hos andra människor. Frågor du andra människor också om de kläder du är intresserad av att köpa, om de är vackra eller köper du något för att du själv tycker det är fint?

Det spelar ingen roll varesig det är automat eller manuel. Skillnaden är att ha ett körkort eller inte. Lycka till.

• Anonym (12345)
    Anonym (sköt dig själv..-) skrev 2015-10-07 18:52:52 följande:

Att kunna hantera växellådan har ingenting med ens egenskaper som bilförare att göra! Vad är det som är så svårt att förstå? 

Att vara en god bilförare handlar om hur man agerar i trafiken, inte hur bra man är på att växla. 

Det handlar om att konstant kunna ha kolla på och göra flera saker samtidigt. Som bilens yttre storlek och storlekens förhållande till position i 3D, hastighet, underlag, hinder, räkna ut var andra fordon kommer befinna sig med tanke på dess hastighet i förhållande till din, trafikregler och skyltar, passagerare, GPS om så finnes, fixa med saker på kontrollpaneler, speglar och döda vinkeln för att nämna några. 

Om man inte då ens klarar av att växla så kanske det säger en del om personen i fråga.
  • Anonym (Bil som bil)

Jag som haft körkort i 20 år och kört manuellt en evighet blev helt förvirrad i en automatbil och viste knappt vad jag gjorde, mitt ben ville hela tiden trycka in pedalen och växla. Så med det sagt you go girl ta ditt körkort hur du vill. Finns en massa bilar ute som är automatik. Kör inte taxibilar dessa?

Hela USA kör automatik, de skrattar åt oss som kör manuellt.

• Anonym (sköt dig själv..-)
    Anonym (12345) skrev 2015-10-07 19:15:47 följande:
    Det handlar om att konstant kunna ha kolla på och göra flera saker samtidigt. Som bilens yttre storlek och storlekens förhållande till position i 3D, hastighet, underlag, hinder, räkna ut var andra fordon kommer befinna sig med tanke på dess hastighet i förhållande till din, trafikregler och skyltar, passagerare, GPS om så finnes, fixa med saker på kontrollpaneler, speglar och döda vinkeln för att nämna några. 

Om man inte då ens klarar av att växla så kanske det säger en del om personen i fråga.
    Jag vet, jag har körkort. 

Jag växlar dock inte. 

Exakt hur är man en sämre förare för att man inte växlar? Om man klarar allt det ovanstående galant spelar det ingen roll om man kan växla eller ej. Man kanske inte vill växla. 

Jag är jättebra på att diska. Ändå har jag en diskmaskin som gör jobbet åt mig... Är jag en sämre människa för det? 
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Dyrare bil) skrev 2015-10-06 13:48:51 följande:

Nu vet jag ju inte hur du har jämfört, men om du tar två likvärdiga bilar (samma märke/modell, årsmodell, utrustning, typ av bränsle, antal körda mil) så skiljer det 15-20000 kr mellan en automat och en manuell.

15 000-20 000 är typ vad jag lägger ner på hela bilen, man får köpa en väldigt dyr bil för att komma upp i den prisskillnaden.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (P) skrev 2015-10-07 15:29:20 följande:

Exakt det här jag menar..det är liksom inte "på riktigt" om man "bara" kör automat. Att man sedan har en livsstil där man aldrig behöver köra någon annan bil än sin egen spelar ingen roll..

Anser du att de som bor i hyresrätter inte har flyttat hemifrån påriktigt också? :P
Svar på tråden Ta automatkörkort?