• Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • familjenstyg
    Anonym (12345) skrev 2015-10-07 18:01:22 följande:

Detta körkort måste ju existera för dom som har något handikapp, typ saknar sitt vänsterben.
    Om man måste ta ett automatkörkort för att man har svårt att göra flera saker samtidigt så har man inte bakom ratten att göra överhuvudtaget

Vissa har inte bakom ratten att göra oavsett körkortstyp men det tycks inte hindra dem från att ha körkort och köra bil.
  • Anonym (P)
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-07 19:40:49 följande:
    Anser du att de som bor i hyresrätter inte har flyttat hemifrån påriktigt också? :P
    Nej, jag var fortfarande ironisk. Därav citationstecknen. Läs inlägget jag syftar på (#36) så förstår du vad jag menar med "Exakt det här jag menar"
  • familjenstyg
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-07 16:32:41 följande:

Jag har bestämt mig för automatkörkort ! Jag får väl helt enkelt köra på låtsas :) mina behov kommer vara uppfyllda, vilket är det viktigaste :)

Tack för alla svar !

Bra beslut. Moderna automatlådor är riktigt trevliga upplevelser. Nästa gång jag byter bil blir det nog en automatlåda.
  • Regndamen
    Anonym (12345) skrev 2015-10-07 19:15:47 följande:

Det handlar om att konstant kunna ha kolla på och göra flera saker samtidigt. Som bilens yttre storlek och storlekens förhållande till position i 3D, hastighet, underlag, hinder, räkna ut var andra fordon kommer befinna sig med tanke på dess hastighet i förhållande till din, trafikregler och skyltar, passagerare, GPS om så finnes, fixa med saker på kontrollpaneler, speglar och döda vinkeln för att nämna några. 

Om man inte då ens klarar av att växla så kanske det säger en del om personen i fråga.

Varför är det så förbannat viktigt att växla?
  • Grön elefant
    Anonym (sköt dig själv..-) skrev 2015-10-07 19:29:35 följande:

Jag vet, jag har körkort. 

Jag växlar dock inte. 

Exakt hur är man en sämre förare för att man inte växlar? Om man klarar allt det ovanstående galant spelar det ingen roll om man kan växla eller ej. Man kanske inte vill växla. 

Jag är jättebra på att diska. Ändå har jag en diskmaskin som gör jobbet åt mig... Är jag en sämre människa för det? 

Haha! Bra skrivet! Manuellt är gammaldags. Snart har alla nya bilar automat. Varför köra manuell när det finns automat? TS, ta automatkörkort om du känner för det.
  • Oktagon

Bra beslut. Jag tog körkort för manuell växellåda men kör idag endast automatväxlade bilar. Det är en sån förbättring i komfort att jag aldrig skulle vilja byta tillbaka igen.

Att köra manuellväxlad bil är lite som att köra bil med ratt utan servostyrning - det är helt enkelt inte kul.

• Anonym (12345)
    Regndamen skrev 2015-10-07 20:22:12 följande:
    Varför är det så förbannat viktigt att växla?
    Det är det inte. Min ena bil är automat. Skönare i bilkö tex.

Men om man inte KAN växla, som TS, så kanske man inte är lämpad i trafiken överhuvudtaget då man uppenbarligen inte kan hantera en väldigt simpel grej under körning. Med undantag för fysiskt handikapp
  • Anonym (12345)
    Anonym (sköt dig själv..-) skrev 2015-10-07 19:29:35 följande:
    Jag vet, jag har körkort. 

Jag växlar dock inte. 

Exakt hur är man en sämre förare för att man inte växlar? Om man klarar allt det ovanstående galant spelar det ingen roll om man kan växla eller ej. Man kanske inte vill växla. 

Jag är jättebra på att diska. Ändå har jag en diskmaskin som gör jobbet åt mig... Är jag en sämre människa för det? 
    Det är ju dock inte din situation detta gäller, utan TS. TS har ju sagt att han/hon har svårt för att växla. 
    familjenstyg skrev 2015-10-07 19:43:21 följande:
    Vissa har inte bakom ratten att göra oavsett körkortstyp men det tycks inte hindra dem från att ha körkort och köra bil.
    De har i alla fall bevisat att de kan hantera en manuell bil vid uppkörning.
  • Har gjort det
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 13:15:23 följande:

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

Hej ts. Lyssna inte på alla besserwissrar här. Naturligtvis blir man en mkt bättre bilförare om man kör automat om det är det som passar en. Rimligtvis blir man en sämre bilförare som man ska sitta och fundera på växlingen om man tycker det är svårt att växla. Som många sagt innan: förmågan att köra bil har inget med växling att göra och det är inte "simpelt" för alla.

Omdöme, koncentration och uppmärksamhet tex är viktiga egenskaper i trafiken och har inget att göra med växling. Dessutom är växlande hopplöst gammaldags och snart har alla nya bilar automat så det problemet kommer att lösa sig själv.

Så småningom kommer alla bilar att drivas med el och dom har ingen växellåda alls så det är som att köra automat. Lycka till med körkortet :)
  • Har gjort det
    Anonym (12345) skrev 2015-10-07 22:27:09 följande:
    Det är det inte. Min ena bil är automat. Skönare i bilkö tex.

Men om man inte KAN växla, som TS, så kanske man inte är lämpad i trafiken överhuvudtaget då man uppenbarligen inte kan hantera en väldigt simpel grej under körning. Med undantag för fysiskt handikapp
    Det är inte väldigt simpelt för alla. Jag känner flera exempel på mkt bra bilförare som tagit automatkörkort pga problem med att lära sig växla. Färdigheter i bilkörning sitter inte där.
Svar på tråden Ta automatkörkort?