• Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • Anonym (P)
    Minfamilj skrev 2015-10-07 15:21:41 följande:
    Jag tycker det hör till allmänbildningen att en vuxen person med körkort ska kunna hantera en växellåda. Ta inte bara på automat, du kommer att ångra dig. Tänk vad stolt du kommer att vara när du kan köra med "vanlig" bil också!
    Exakt det här jag menar..det är liksom inte "på riktigt" om man "bara" kör automat. Att man sedan har en livsstil där man aldrig behöver köra någon annan bil än sin egen spelar ingen roll..
  • Anonym (-)

Har av bilskollärare fått höra att inom 5 år så kommer det (i stort sett?) bara säljas automatbilar så utvecklingen går mot automat o på sikt (allteftersom gamla bilar skrotas) enbart automat. Detta för att det är miljövänligare.

• Anonym (Brumbrum)

Jag har bestämt mig för automatkörkort ! Jag får väl helt enkelt köra på låtsas :) mina behov kommer vara uppfyllda, vilket är det viktigaste :)

Tack för alla svar !

• Lady Blau

Jag har två kompisar som inte alls klarade av manuell körning, den ena krockade dessutom ganska kraftigt under en övningskörning med körskolans bil och läraren bredvid sig.

De kör automat bilar idag och lider ingenting av det.

• Lyckan 382
    Anonym (P) skrev 2015-10-07 15:29:20 följande:
    Exakt det här jag menar..det är liksom inte "på riktigt" om man "bara" kör automat. Att man sedan har en livsstil där man aldrig behöver köra någon annan bil än sin egen spelar ingen roll..
    Inte på riktigt, nähä. Jag tog på automat för att jag har ett funktionshinder som gör det svårt att hantera växellådan. Det känns väldigt på riktigt ändå. Jag hade valet att "ge mig sjutton på" och ta körkort för manuell men resonerade som så att jag inte vill göra det onödigt svårt för mig själv, delvis eftersom det kan påverka säkerheten. Tänker mig att det kan vara lite samma grej även om det är något annat som gör det svårt med manuell.
  • Anonym (12345)

Detta körkort måste ju existera för dom som har något handikapp, typ saknar sitt vänsterben.
    Om man måste ta ett automatkörkort för att man har svårt att göra flera saker samtidigt så har man inte bakom ratten att göra överhuvudtaget

• Anonym (sköt dig själv..-)

Jag tog automatkörkort för ett år sedan strax innan jag skulle få mitt andra barn, själv var jag då 37 år. Underbar känsla & jag har inte ångrat mig en sekund!

Det är himla lustigt hur provocerade många blir av automatkörkort, särskilt som ingen annan har med det att göra. Man kan inte låna någon annans bil om man är utan körkort heller liksom...

• Lyckan 382
    Anonym (12345) skrev 2015-10-07 18:01:22 följande:

Detta körkort måste ju existera för dom som har något handikapp, typ saknar sitt vänsterben.
    Om man måste ta ett automatkörkort för att man har svårt att göra flera saker samtidigt så har man inte bakom ratten att göra överhuvudtaget

Där har du kanske en poäng. Men efter 6 lektioner är det inte säkert TS hör till den skaran och inte säkert hon ångrar sig heller. Jag har aldrig stött på hinder eller problem vare dig privat eller på jobb.
  • Regndamen
    Anonym (P) skrev 2015-10-07 15:29:20 följande:

Du menar att jag inte kör bil på riktigt om jag kör min bil med automatlåda? Så intressant, då kan jag ta mig ett glas vin eller två innan jag ska ut och "köra".
Svar på tråden Ta automatkörkort?