Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Ta automatkörkort?

Du kan ju alltid ta automat nu och om du märker att du av någon anledning blir så begränsad att det inte fungerar så kan du ju ta några extra körlektioner och komplettera med en manuell uppkörning.

• Anonym (P)
    Gladskit skrev 2015-10-06 13:39:00 följande:
    Men främst för att jag inte ville riskera att hamna i en akut situation där den enda bil som fanns var en manuellt växlad bil och sen hade jag varken kunskapen att köra den eller körkort som tillät mig att köra den.

Så resonerade jag, och jag har inte ångrat mig!
    Så svårt var det inte smile1.gif
    Sådär har jag tänkt, och det har resulterat i att jag aldrig riktigt tagit tag i det (för jag ska ju göra det rejält från början)..så nu sitter jag här, 30 år, utan körkort och har inte ens någon % chans att jag kan köra bilen vid en nödsituation.
  • Anonym (P)
    Gladskit skrev 2015-10-06 13:44:31 följande:
    Men neeej, det är aldrig för sent!
    Jag var relativt sen jag med, jag var 25 när jag tog det.
    Du kan fixa det, det är jag helt säker på!
    Nja. Nu har jag för mycket annat i livet och jag känner väl att om jag har klarat mig i 30 år så klarar jag mig nog utan. Men jag ångrar att jag inte tog automat ändå när jag var yngre för ibland hade det ju varit smidigt.
  • Anonym (P)
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 13:58:15 följande:
    Exakt så sa min körlärare!
    Dock har mina vänner reagerat på att det skulle vara en dålig körlärare som säger ta auto när det är lärarens uppgift att lära mig. Jag håller dock med läraren!
    Nja, skulle väl inte hålla med om att det är hans uppgift. Att hitta lösningen som passar dina förutsättningar och behov bäst är väl mer hans jobb.. om det är manuell eller automat spelar väl inte så stor roll? Däremot så hade han ju varit dålig om du förklarat att du behöver manuell till ditt jobb och han föreslår automat..
    Det blir ju vanligare och vanligare så jag ser inte riktigt vitsen med att göra det svårare för sig än man måste "bara för att". Som att man bara tar körkort "på riktigt" om man tar manuell...
  • Anonym (P)
    Anonym (Automatare) skrev 2015-10-06 18:24:59 följande:
    Men det verkar irritera väldigt många att jag "bara" har automatkörkort har jag märkt, vilket i sig är väldigt underligt då jag är nöjd och det är väll det som är det viktiga
    Ja, faktiskt. När jag har pratat med folk om att jag funderat på det så är det många som blir riktigt upprörda och i princip står och skäller ut mig. Jag förstår inte? Varför är det så provocerande? Jag vet inte om folk tycker att "jag var tvungen att traggla mig igenom det där så då ska minsann inte du komma undan lättare/billigare" eller vad grejen är..
  • Anonym (P)
    Anonym (12345) skrev 2015-10-06 18:37:34 följande:
    . Någon gång kommer du ju garanterat behöva köra en manuell.
    Där tror jag du har fel. Jag har aldrig i mitt 30-åriga liv behövt köra bil, varken automat eller manuell. Varför skulle man helt plötsligt vara i så stort behov av det efter man väl tagit körkort?
    Ingen jag känner har heller varit tvungna att köra en specifik bil (och inte kunnat ta sin egen). Vad skulle det vara för situation som verkligen inte går att lösa?
  • Anonym (P)
    Anonym (kan bli jobbigt i längden) skrev 2015-10-07 11:17:49 följande:
    Jag måste påpeka att det är rätt jobbig situation att endast ha automatkörkortet (nära vän som har det). 
    Några saker som kan ställa till med besvär;
    Lämna bilen på verkstad, finns inga garantier att lånebilen är automatare.
    Hyrbilar, svårare att få "rätt" bil. (Vännen ville hyra en liten bil på en resa, det enda de kunde erbjuda med automat var minibuss eller skåpbil)
    Framtida arbetsbilar kan bli jobbigt att lösa, tror det är få arbetsgivare som skulle köpa en automatare om alla andra fordon på företaget är manuella. Osv..

Jag kan däremot instämma med det som tidigare skrivits, skaffa automatare till att börja med om du tycker det känns bättre. Men jag skulle satsat på att försöka ta manuell längre fram.
    Stämmer verkligen det där? Hur länge sedan var det? Skiljer det kanske på mindre orter vs. större? Vi har hyrt bil rätt mycket senaste tiden och mer än hälften av gångerna har vi fått automat. När vi lämnat i på verkstad så är det ju en uthyrningsfirma som skött lånebil så samma sak där som när vi hyrt "vanligt". Hade vi bett specifikt om automat så är jag övertygad om att dom hade kunnat ordna det. Utomlands har vi bara fått automat.
    Jag har tre nära personer som arbetar på företag med arbetsbilar och på alla ställen finns både automat och manuell. Jag tror det börjar bli så pass vanligt ändå, det är inte som förr..
  • Anonym (P)
    Anonym (kan bli jobbigt i längden) skrev 2015-10-07 13:27:45 följande:
    Lånebil var förra året i Göteborg på en märkesverkstad.
    Hyrbil var i Kroatien för 2 år sedan.
    Jag arbetar på ett företag med ca 60 servicetekniker över hela landet. Vet endast om 2 som har automat. Den ena har en knäskada (han fick köra manuell i 3 år innan bilen skulle bytas in), den andra är en av cheferna. Ett flertal andra företag inom samma branch är läget ungefär detsamma, vissa har lyckats "tjata" till sig en automatare när det är dags att byta in bilarna. Maken har bytt jobb fram och tillbaka under senaste åren. Alla arbetsfordon har varit manuella även om det funnits förfrågan om automat bland personalen (fanns ett flertal som valde att köra privat bil just pga detta).
    Så det är ju en del företag som inte vill ta kostnaden, sen kan jag ju i och för sig förstå om man ska byta ut ett tiotal bilar åt gången att de resonerar att det är "för dyrt". Däremot hoppas jag att det blir bättre, automat är guld värt när man sniglar sig fram i köer varenda dag.
    Hyrbilen måste ha varit oflyt..jag kollade runt lite nu i europa och på alla ställen så fanns det en hel del automatbilar att välja mellan, i usa fanns (föga förvånande) enbart automat . Det känns alltså inte så svårt att boka en automat, så länge man inte knatar in på ett ställe och spontanbokar - då kan det ju vara svårt oavsett vad man har för önskemål.

Ang arbetsfordon så är det lite intressant hur olika det kan vara. Det är ju absolut inte 50/50 enligt min erfarenhet, men automat har alltid funnits på alla arbetsplatser jag har kommit i kontakt med. (nu var det iofs inte ens aktuellt i ts fall så det spelar ju inte så stor roll)
  • Anonym (P)

Apropå små bilar så kan det ju vara så att det generellt är brist på dom på hyrfirmorna. När vi hyr så väljer vi oftast större bil så jag har inte tänkt på det, men när vi lämnade in vår lilla peugeot och skulle få en motsvarande hyrbil så var dom små slut i hela gbg och vi fick en större volvo istället, och då spelar det ju ingen roll om man vill ha automat eller manuell...

• Anonym (P)
    Minfamilj skrev 2015-10-07 15:21:41 följande:
    Jag tycker det hör till allmänbildningen att en vuxen person med körkort ska kunna hantera en växellåda. Ta inte bara på automat, du kommer att ångra dig. Tänk vad stolt du kommer att vara när du kan köra med "vanlig" bil också!
    Exakt det här jag menar..det är liksom inte "på riktigt" om man "bara" kör automat. Att man sedan har en livsstil där man aldrig behöver köra någon annan bil än sin egen spelar ingen roll..
  • Anonym (P)
    Regndamen skrev 2015-10-07 18:11:49 följande:
    Du menar att jag inte kör bil på riktigt om jag kör min bil med automatlåda? Så intressant, då kan jag ta mig ett glas vin eller två innan jag ska ut och "köra".
    Nej det menade jag inte. Jag var ironisk (därav dessa: " ")och syftade på ett inlägg jag skrev tidigare, som jag tyvärr inte kan länka till eftersom allt försvinner om jag går bakåt i sidorna...
  • Anonym (P)
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-07 19:40:49 följande:
    Anser du att de som bor i hyresrätter inte har flyttat hemifrån påriktigt också? :P
    Nej, jag var fortfarande ironisk. Därav citationstecknen. Läs inlägget jag syftar på (#36) så förstår du vad jag menar med "Exakt det här jag menar"
Svar på tråden Ta automatkörkort?