Anonym (kan bli jobbigt i längden) skrev 2015-10-07 13:27:45 följande:
Lånebil var förra året i Göteborg på en märkesverkstad.
Hyrbil var i Kroatien för 2 år sedan.
Jag arbetar på ett företag med ca 60 servicetekniker över hela landet. Vet endast om 2 som har automat. Den ena har en knäskada (han fick köra manuell i 3 år innan bilen skulle bytas in), den andra är en av cheferna. Ett flertal andra företag inom samma branch är läget ungefär detsamma, vissa har lyckats "tjata" till sig en automatare när det är dags att byta in bilarna. Maken har bytt jobb fram och tillbaka under senaste åren. Alla arbetsfordon har varit manuella även om det funnits förfrågan om automat bland personalen (fanns ett flertal som valde att köra privat bil just pga detta).
Så det är ju en del företag som inte vill ta kostnaden, sen kan jag ju i och för sig förstå om man ska byta ut ett tiotal bilar åt gången att de resonerar att det är "för dyrt". Däremot hoppas jag att det blir bättre, automat är guld värt när man sniglar sig fram i köer varenda dag.
Hyrbilen måste ha varit oflyt..jag kollade runt lite nu i europa och på alla ställen så fanns det en hel del automatbilar att välja mellan, i usa fanns (föga förvånande) enbart automat . Det känns alltså inte så svårt att boka en automat, så länge man inte knatar in på ett ställe och spontanbokar - då kan det ju vara svårt oavsett vad man har för önskemål.
Ang arbetsfordon så är det lite intressant hur olika det kan vara. Det är ju absolut inte 50/50 enligt min erfarenhet, men automat har alltid funnits på alla arbetsplatser jag har kommit i kontakt med. (nu var det iofs inte ens aktuellt i ts fall så det spelar ju inte så stor roll)