Inlägg från: Anonym (Brumbrum) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • Anonym (Brumbrum)
    Anonym (Olle) skrev 2015-10-06 13:19:09 följande:

Du kan glömma vissa sorts jobb då tex där dom bara har fordon med manuell låda. Du kommer ångra dig, varför kan du inte ta med manuell låda? Det är väl bara att lära sig?

Jag har inget yrke där jag skulle bli nekad arbete pga körkort
  • Anonym (Brumbrum)
    Anonym (Dyrare bil) skrev 2015-10-06 13:34:36 följande:

Något att tänka på är att en automatväxlad bil i snitt brukar kosta ca 20000 kr mer i inköp, oavsett om den är ny eller begagnad. Så om främsta anledningen till att ta körkort endast för automatväxlad bil är att du tänker att det blir så dyrt med många lektioner, kanske det är läge att tänka om. Du kan ta rätt många extra lektioner innan du är uppe i 20000 kr

Fast de jag kollat på blocket har inte legat på några extrema priser jämfört med manuella..
  • Anonym (Brumbrum)
    Anonym (P) skrev 2015-10-06 13:38:01 följande:

Du kan ju alltid ta automat nu och om du märker att du av någon anledning blir så begränsad att det inte fungerar så kan du ju ta några extra körlektioner och komplettera med en manuell uppkörning.

Exakt så sa min körlärare!

Dock har mina vänner reagerat på att det skulle vara en dålig körlärare som säger ta auto när det är lärarens uppgift att lära mig. Jag håller dock med läraren!
  • Anonym (Brumbrum)
    Bf29okt skrev 2015-10-06 14:07:10 följande:

Jag tog automat nyligen och e väldigt nöjd! Blev gravid och kände att jag bara ville ta körkort snabbt innan födseln och dom bilarna som e aktuella för mig att köra e automat växlade . Fler och fler bilar e numera automat växlade och kolla bara på USA , där e det inte många som kör manuellt . Skulle behovet uppstå av att ta manuellt så kan du bara komplettera till det sen vilket kommer vara lättare för dig för då e det bara växling och koppling du behöver lära dig . Resten kan man ju redan .

Precis så tänker jag! :) tar snart examen och kommer också vara gravid igen snart så vill göra det fort.
  • Anonym (Brumbrum)
    Bf29okt skrev 2015-10-06 14:19:28 följande:

Då tycker jag verkligen att du ska satsa på automat . Hellre det än inget körkort alls eller hur?

Precis! Är rädd det bara rinner ut i sanden annars.
  • Anonym (Brumbrum)
    Gladskit skrev 2015-10-06 15:33:33 följande:

Jag förstår att ni kan tänka att om behovet uppstår så kan ni komplettera senare. Och det är en sak, partnern kanske vill ha en manuellt växlad bil eller så...

Problemet är ju just det som jag fasade för, nämligen att befinna sig i en situation där den enda bil som finns tillhands för färd till sjukhus eller vad som helst, råkar vara en manuellt växlad bil. Då vill man gärna kunna ratta den bilen på ett säkert sätt och ha rätt att göra det enligt vad som står på ens körkort.

Fast om det är en nödsituation får man ju köra utan körkort till och med?

Min man kommer ha manuellt körkort men vi kommer köpa automatisk bil.
  • Anonym (Brumbrum)
    Gladskit skrev 2015-10-06 15:46:35 följande:

Får man? Absolut, om man vill åka dit på olovlig körning.

Jaha! Jag har fått höra flera gånger att om någon tex måste till sjukhuset får man köra. Inte för jag planerat att göra det..
  • Anonym (Brumbrum)
    Anonym (Olle) skrev 2015-10-06 16:21:52 följande:

Är den automatisk? Kan den köra automatiskt då? Typ fickparkera själv och så?

"BrumBrum"

Är detta en trolltråd eller?

Haha! Automat, automatisk ..same same!

Det hade väl varit ultimat om den kunde fickparkera själv!
  • Anonym (Brumbrum)
    LaFontaine skrev 2015-10-06 17:55:13 följande:

Jag ställer mig mycket tveksam till denna hets att ta körkort så fort som möjligt. Om du hade tragglat med dragläge i sex månader hade jag kunnat köpa att du vill ta automatkort, men att efter sex lektioner överväga det gör att jag redan nu dömer ut dig som olämplig förare. Visst finns det naturbegåvningar bakom ratten, men sådana överväger sällan automatkort. Se istället till att öva ordentligt, både på växlingar och trafiken i övrigt. Det kommer både du och dina medtrafikanter att tjäna på framgent.

Jag har gett mig själv 1 år på mig att ta körkortet.
    Att döma ut mig som olämplig förare utan att veta något som helst om mig som person säger mer om dig än vad det gör om mig. 

Det var min lärare som föreslog automat, jag visste inte ens det fanns. Nu när jag vet det tycker jag det är ett bra alternativ. Jag tror automat är framtiden. De flesta i USA kör automat och det kommer fler och fler nya bilar som är automat.

Nackdelen är ju om jag behöver en bil snabbt och det inte finns en automat tillgänglig och vad är oddsen för det om jag har en egen bil och när det finns automat att hyra på statoil? 

Automat skulle isåfall nästan vara säkrare i trafiken då det är mindre moment att tänka på. 

• Anonym (Brumbrum)
    mammalovis skrev 2015-10-06 18:09:51 följande:

Jag har tagit körkort med manuell bil och det är ju det som oftast finns att tillgå. Jag kan inte påstå att jag hade lätt för att ta körkort. Rent teoretiskt har jag inga problem, men motorisk och koordinationsmässigt samt med avståndsbedömningen har jag svårare. P g a skelningen, så jag saknar samseende och fick göra extra koll för att det perifera seendet var tillräckligt och har fått träna mer på att bedöma säkerhetsavstånd och ligger hellre kvar bakom en lastbil än kör om än idag, även om jag haft körkort i flera år nu.

Genom träning och åter träning så lärde jag mig också. Ett alternativ för dig kan ju vara att ta några lektioner med automat så du blir säker på själva körningen och sedan lägga några lektioner på att träna på att hitta dragläget på en stor tom parkeringsplats eller liknande, så slipper du lära dig två saker samtidigt.

Kan du inte övningsköra med någon släkting eller vän? Det låter ju ändå som en god idé att träna just dragläget med, så slipper du så många lektioner.

Sedan går det ju aldrig veta vad du har för jobb om 20 år ...

Om 20 år skulle jag gissa att majoriteten kör automat och att företagsbilarna är det också.
  • Anonym (Brumbrum)
    OupaOupa skrev 2015-10-06 18:19:34 följande:

Gällande framtiden, då kommer körkort att vara en icke-fråga eftersom alla bilar kommer vara självkörande, den första lanseras troligen om ca 5 år.

Så satsa på automat och känn dig trygg med det är mitt råd. Det blir bara ett onödigt hinder :)

Så blir det säkert! 

Vad menar du med det blir bara ett onödigt hinder? :) 

• Anonym (Brumbrum)
    Anonym (Automatare) skrev 2015-10-06 18:24:59 följande:

har tagit för automat och har inte ångrat mig en sekund, vill inte ha någon annan slags bil och om jag mot förmodan skulle behöva ett manuellt körkort så är det bara att köra upp för manuellt om man vill det... var ju garanterat mer låst när jag inte hade körkort alls än nu och jag kan säga att "akuta situationer" som är totalt beroende på att jag ska kunna manövrera en manuell bil är lika ofta förekommande innan jag tog kör kort som efter = noll gånger... 

jag resonerade så att jag ville göra det så enkelt för mig själv när jag ska köra och att ha ett mindre moment att hålla reda på var bara ett plus. Sen hade jag också en begränsad budget och ingen att övningsköra med så det blev mycket billigare för mig att hoppa över allt som hade med växlingen att göra och det har jag fått bekräftat av min körskola..

Men det verkar irritera väldigt många att jag "bara" har automatkörkort har jag märkt, vilket i sig är väldigt underligt då jag är nöjd och det är väll det som är det viktiga

Vad skönt du är nöjd! 

Jag känner också att det blir irritation och tankar om vilket hinder det är så fort man ens nämner att ta automat. 

Jag har ju också begränsad budget och ingen att köra med privat. Finns liksom ingen mening att ta manuellt när jag ändå vill ha automatbil...Tror jag bestämt mig ! :D 

• Anonym (Brumbrum)
    Anonym (12345) skrev 2015-10-06 18:37:34 följande:

Vafan jag visste inte ens att man kunde ta körkort för bara automat.
    Verkar ju helt retarderat att ta ett sådant. Någon gång kommer du ju garanterat behöva köra en manuell.

Tycker dom borde förbjuda sånt trams. Det är ju bara en anledning att vara lat. Vilken 5-åring som helst kan ju köra en automatlåda. Tar man körkort för manuell kan man sådeles köra allt.

Varför skulle man garanterat behöva en manuell? 

Och varför ska man lägga ner mer tid än nödvändigt? Man behöver ju ändå lära sig allt annat. Bara koppling och växling som uteblir..

• Anonym (Brumbrum)

Jag har bestämt mig för automatkörkort ! Jag får väl helt enkelt köra på låtsas :) mina behov kommer vara uppfyllda, vilket är det viktigaste :)

Tack för alla svar !

• Anonym (Brumbrum)
    En glad tjej skrev 2015-10-08 06:38:13 följande:

Du har kört sex körlektioner, det är ingenting. Det är svårt med koppling och växelspak i början. Jag hade extremt svårt för det i början men jag gav mig inte. Nu är det hur lätt som helst att köra manuellt. (Jag har haft mitt körkort i 17 år nu)

Jag påstår inte att jag inte hade klarat att ta ett manuellt körkort. Jag har fått besked från läraren och inser även själv att det skulle ta väldigt lång tid och kosta väldigt mycket pengar med tanke på att det inte blivit något framsteg under de lektioner jag tagit då jag har svårt för att växla. Min lärare har ju haft många elever och känner väl igen på ett ungefär var man ligger och hur lång tid det bör ta.
    Jag undrar därför om det är nödvändigt med manuellt körkort med tanke på att framtiden tyder på att auto håller på att ersätta manuella bilar. 
  • Anonym (Brumbrum)

Svårt för att växla har jag väl egentligen inte, det är mer hela kombinationen med kopplingen som gör att jag blir jättestressad och förvirrad. Jag övertänker helt enkelt.

Svar på tråden Ta automatkörkort?