• Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • Anonym (Brumbrum)
    Gladskit skrev 2015-10-06 15:33:33 följande:

Jag förstår att ni kan tänka att om behovet uppstår så kan ni komplettera senare. Och det är en sak, partnern kanske vill ha en manuellt växlad bil eller så...

Problemet är ju just det som jag fasade för, nämligen att befinna sig i en situation där den enda bil som finns tillhands för färd till sjukhus eller vad som helst, råkar vara en manuellt växlad bil. Då vill man gärna kunna ratta den bilen på ett säkert sätt och ha rätt att göra det enligt vad som står på ens körkort.

Fast om det är en nödsituation får man ju köra utan körkort till och med?

Min man kommer ha manuellt körkort men vi kommer köpa automatisk bil.
  • Gladskit
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 15:45:10 följande:

Får man? Absolut, om man vill åka dit på olovlig körning.

• Anonym (Brumbrum)
    Gladskit skrev 2015-10-06 15:46:35 följande:

Får man? Absolut, om man vill åka dit på olovlig körning.

Jaha! Jag har fått höra flera gånger att om någon tex måste till sjukhuset får man köra. Inte för jag planerat att göra det..
  • Gladskit
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 15:51:31 följande:
    Jaha! Jag har fått höra flera gånger att om någon tex måste till sjukhuset får man köra. Inte för jag planerat att göra det..
    Absolut inte. Klart att det kanske går som förmildrande omständighet eller nåt. Men lagligt är det inte.
  • Anonym (Olle)
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 15:45:10 följande:

Är den automatisk? Kan den köra automatiskt då? Typ fickparkera själv och så?

"BrumBrum"

Är detta en trolltråd eller?
  • Anonym (Brumbrum)
    Anonym (Olle) skrev 2015-10-06 16:21:52 följande:

Är den automatisk? Kan den köra automatiskt då? Typ fickparkera själv och så?

"BrumBrum"

Är detta en trolltråd eller?

Haha! Automat, automatisk ..same same!

Det hade väl varit ultimat om den kunde fickparkera själv!
  • Anonym (Olle)

Får man köra på fyllan också om så nöden kräver med typ 2.8 ppm i blodet?

• Bf29okt
    Anonym (Olle) skrev 2015-10-06 16:27:41 följande:

Får man köra på fyllan också om så nöden kräver med typ 2.8 ppm i blodet?

Varför har du så tråkig attityd?
  • LaFontaine

Jag ställer mig mycket tveksam till denna hets att ta körkort så fort som möjligt. Om du hade tragglat med dragläge i sex månader hade jag kunnat köpa att du vill ta automatkort, men att efter sex lektioner överväga det gör att jag redan nu dömer ut dig som olämplig förare. Visst finns det naturbegåvningar bakom ratten, men sådana överväger sällan automatkort. Se istället till att öva ordentligt, både på växlingar och trafiken i övrigt. Det kommer både du och dina medtrafikanter att tjäna på framgent.

• mammalovis

Jag har tagit körkort med manuell bil och det är ju det som oftast finns att tillgå. Jag kan inte påstå att jag hade lätt för att ta körkort. Rent teoretiskt har jag inga problem, men motorisk och koordinationsmässigt samt med avståndsbedömningen har jag svårare. P g a skelningen, så jag saknar samseende och fick göra extra koll för att det perifera seendet var tillräckligt och har fått träna mer på att bedöma säkerhetsavstånd och ligger hellre kvar bakom en lastbil än kör om än idag, även om jag haft körkort i flera år nu.

Genom träning och åter träning så lärde jag mig också. Ett alternativ för dig kan ju vara att ta några lektioner med automat så du blir säker på själva körningen och sedan lägga några lektioner på att träna på att hitta dragläget på en stor tom parkeringsplats eller liknande, så slipper du lära dig två saker samtidigt.

Kan du inte övningsköra med någon släkting eller vän? Det låter ju ändå som en god idé att träna just dragläget med, så slipper du så många lektioner.

Sedan går det ju aldrig veta vad du har för jobb om 20 år ...

Svar på tråden Ta automatkörkort?