Inlägg från: Har gjort det |Visa alla inlägg
  • Har gjort det

Ta automatkörkort?

Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 13:15:23 följande:

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

Hej ts. Lyssna inte på alla besserwissrar här. Naturligtvis blir man en mkt bättre bilförare om man kör automat om det är det som passar en. Rimligtvis blir man en sämre bilförare som man ska sitta och fundera på växlingen om man tycker det är svårt att växla. Som många sagt innan: förmågan att köra bil har inget med växling att göra och det är inte "simpelt" för alla.

Omdöme, koncentration och uppmärksamhet tex är viktiga egenskaper i trafiken och har inget att göra med växling. Dessutom är växlande hopplöst gammaldags och snart har alla nya bilar automat så det problemet kommer att lösa sig själv.

Så småningom kommer alla bilar att drivas med el och dom har ingen växellåda alls så det är som att köra automat. Lycka till med körkortet :)
  • Har gjort det
    Anonym (12345) skrev 2015-10-07 22:27:09 följande:
    Det är det inte. Min ena bil är automat. Skönare i bilkö tex.

Men om man inte KAN växla, som TS, så kanske man inte är lämpad i trafiken överhuvudtaget då man uppenbarligen inte kan hantera en väldigt simpel grej under körning. Med undantag för fysiskt handikapp
    Det är inte väldigt simpelt för alla. Jag känner flera exempel på mkt bra bilförare som tagit automatkörkort pga problem med att lära sig växla. Färdigheter i bilkörning sitter inte där.
  • Har gjort det
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-08 07:50:32 följande:
    Jag påstår inte att jag inte hade klarat att ta ett manuellt körkort. Jag har fått besked från läraren och inser även själv att det skulle ta väldigt lång tid och kosta väldigt mycket pengar med tanke på att det inte blivit något framsteg under de lektioner jag tagit då jag har svårt för att växla. Min lärare har ju haft många elever och känner väl igen på ett ungefär var man ligger och hur lång tid det bör ta.
    Jag undrar därför om det är nödvändigt med manuellt körkort med tanke på att framtiden tyder på att auto håller på att ersätta manuella bilar. 
    Om du bara tänker köra din egen bil och inte har behov av att hyra eller låna bil så finns det ingen anledning att krångla med handväxel. Du blir säkert en bättre bilförare när du kan koncentrera dig ordentligt på trafiken.
Svar på tråden Ta automatkörkort?