• Elliott94

Första barnet BF juni 2016

Har testat svaga plus och idag vågade jag mig på ett clearblue digital.
    Hade tyckte de hade varit roligt att följas åt.
    Om jag tar från min sista mens första dag så är jag beräknad till 6/6-2016.
    Någon mer med första barnet och BF i juni 2016?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-04 10:56
    ? tillägg

3 Juni
    little­missE - 24år, 1:a barnet, Öland

6 Juni
    Tessan120 - 30 år, 1:a barnet, Bålsta

6 Juni
    Elliott94 - 21 år, 1:a barnet, Trelleborg

9 Juni
    Knaappeen - 25 år, 1:a barnet, Västerås

10 Juni
    Erla4 - 26 år, 1:a barnet, Mellerud

13 Juni
    Ellaria - 26 år, 1:a barnet, Ängelholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-09 06:49
    8 Juni
    Pyretsmamma82 -

• Svar på tråden Första barnet BF juni 2016
  • En del av oss

[quote=76044900][quote-nick]Marty88 skrev 2015-11-25 14:23:51 följande:[/quote-nick]

Ja, man får ju se det lilla livet en extra gång då, så jag förstår att det är många som tar chansen. Och speciellt om man haft MF innan!

Dagarna går som tur var rätt fort denna vecka, tycker jag. Men så har vi ju vår köksrenovering att stå i, är i slutfasen just nu. Rätt skönt att inte ha tid att tänka alltför mycket på det här med MF.

[/

Gör du KUB bara för att se bebisen? Vet din BM det? Låter ju helt fel anledning. Tänk om du får ett tråkigt besked.. Jag tycker man ska ta ställning till innan man gör fosterdiagnostik att vad gör vi med den information vi får om vi skulle få dåliga besked och inte bara se det som en extra chans att få se bebisen.

Själv har jag fått remiss för FVP idag och min sambo och jag är ense vad vi gör vid dåliga besked. Ja skulle barnet ha Trisomi 13 eller 18 är det inget att diskutera eftersom barnet inte kommer överleva och är det trisomi 21 så blir det ett avbrytande eftersom Downs barn oftast har svåra hjärtfel syn och hörselproblem.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • Marty88
    En del av oss skrev 2015-11-25 22:08:50 följande:

[quote=76044900][quote-nick]Marty88 skrev 2015-11-25 14:23:51 följande:[/quote-nick]

Ja, man får ju se det lilla livet en extra gång då, så jag förstår att det är många som tar chansen. Och speciellt om man haft MF innan!

Dagarna går som tur var rätt fort denna vecka, tycker jag. Men så har vi ju vår köksrenovering att stå i, är i slutfasen just nu. Rätt skönt att inte ha tid att tänka alltför mycket på det här med MF.

[/

Gör du KUB bara för att se bebisen? Vet din BM det? Låter ju helt fel anledning. Tänk om du får ett tråkigt besked.. Jag tycker man ska ta ställning till innan man gör fosterdiagnostik att vad gör vi med den information vi får om vi skulle få dåliga besked och inte bara se det som en extra chans att få se bebisen.

Själv har jag fått remiss för FVP idag och min sambo och jag är ense vad vi gör vid dåliga besked. Ja skulle barnet ha Trisomi 13 eller 18 är det inget att diskutera eftersom barnet inte kommer överleva och är det trisomi 21 så blir det ett avbrytande eftersom Downs barn oftast har svåra hjärtfel syn och hörselproblem.

Vänta, va? Jag ska inte göra kub? Hade vi däremot fått det erbjudet hade vi säkerligen funderat över det och min inställning är att man helst ska vara klar med vad man gör vid ett tråkigt besked redan innan. Hade vi gjort det? Det vet jag inte, men troligtvis hade vi kommit fram till att inte göra det. Har barnet Downs Syndrom är barnet såklart vårt barn ändå, och lika värt och älskat oavsett. Det hade inte spelat någon roll efter kub om det visade sig vara DS eller ej, med andra ord. Det andra är jag inte insatt i eftersom jag inte ens ska göra kub.

Varför man gör kub är upp till var och en, men jag skrev att jag absolut förstår om man vill göra det för att se så allt står rätt till med det lilla livet om man varit med om många MF tidigare.

Min bm vet allt jag funderar över då vi har en bra dialog, det behöver du inte oroa dig för. Tyvärr kändes detta som en helt obefogad uppläxning, det är tråkigt. Jag tycker det är synd att det hela tiden ska hållas på och ifrågasättas och pekas finger hela tiden. Var kvinnas graviditet är kvinnans, ingen annans, detsamma gäller med känslor och tankar kring den. Och det är okej.
  • Marty88
    Rosen5824 skrev 2015-11-25 19:33:10 följande:
    Det är lite min strategie nu också att hålla sig sysselsatt så det går jätte fort! Nu kommer jul stöket också, så upp med all pynt och baka hejvilt :) 
    Det är en fantastiskt bra strategi! Jag kör på samma ;)
  • Ellaria
    En del av oss skrev 2015-11-25 22:08:50 följande:

[/

Men SLUTA döma folk för deras beslut! Låt henne göra KUB bara för att se bebisen om hon vill det. Vad DU tycker spelar ingen roll.
    You know nothing, Jon Snow
  • En del av oss

[quote=76046671][quote-nick]Marty88 skrev 2015-11-25 22:39:18 följande:[/quote-nick]

Vänta, va? Jag ska inte göra kub? Hade vi däremot fått det erbjudet hade vi säkerligen funderat över det och min inställning är att man helst ska vara klar med vad man gör vid ett tråkigt besked redan innan. Hade vi gjort det? Det vet jag inte, men troligtvis hade vi kommit fram till att inte göra det. Har barnet Downs Syndrom är barnet såklart vårt barn ändå, och lika värt och älskat oavsett. Det hade inte spelat någon roll efter kub om det visade sig vara DS eller ej, med andra ord. Det andra är jag inte insatt i eftersom jag inte ens ska göra kub.

Varför man gör kub är upp till var och en, men jag skrev att jag absolut förstår om man vill göra det för att se så allt står rätt till med det lilla livet om man varit med om många MF tidigare.

Min bm vet allt jag funderar över då vi har en bra dialog, det behöver du inte oroa dig för. Tyvärr kändes detta som en helt obefogad uppläxning, det är tråkigt. Jag tycker det är synd att det hela tiden ska hållas på och ifrågasättas och pekas finger hela tiden. Var kvinnas graviditet är kvinnans, ingen annans, detsamma gäller med känslor och tankar kring den. Och det är okej.

[/

Jag reagerade på det du skrev om att ja då tar man ju chansen att få se bebisen. Tycker bara att dom som väljer KUB av enbart den anledningen nog borde tänka en gång till vad KUB faktiskt är.

• En del av oss

[quote=76047334][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-26 07:42:07 följande:[/quote-nick]

Men SLUTA döma folk för deras beslut! Låt henne göra KUB bara för att se bebisen om hon vill det. Vad DU tycker spelar ingen roll.

[/

Det är inte bara jag som tycker så, hela läkarkåren delar samma uppfattning.

• Marty88
    En del av oss skrev 2015-11-26 10:24:15 följande:

[quote=76046671][quote-nick]Marty88 skrev 2015-11-25 22:39:18 följande:[/quote-nick]

[/

Jag reagerade på det du skrev om att ja då tar man ju chansen att få se bebisen. Tycker bara att dom som väljer KUB av enbart den anledningen nog borde tänka en gång till vad KUB faktiskt är.

Klart du får reagera på det, men det är inte nödvändigt att alltid agera på allt man reagerar på. Hade du läst allt jag skrev hade du förstått att jag inte ska göra det, och skulle jag göra det så är det min ensak varför jag gör det. Därmed inte sagt att det är av den anledning du anger jag skulle göra det.

Du behöver inte gå på mig om det, för att jag har förståelse för att man gör det av den anledningen! Så onödigt med en sådan dömande ton, vad som är rätt för dig sätter inte standard för alla andra gravida kvinnor, och tvärtom.
  • Ellaria
    En del av oss skrev 2015-11-26 10:25:56 följande:

[quote=76047334][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-26 07:42:07 följande:[/quote-nick]

[/

Om du inte är läkare, vilket du inte är, tycker jag inte du ska prata för vad hela läkarkåren tycker.

Så länge man vet vad KUB innebär spelar det absolut ingen roll om man gör det för att se bebisen, om man vill veta sannolikheten för kromosomavvikelser eller om man gillar känslan av gele på magen, man gör det av vilken anledning man vill. Sluta lägga dig i folks beslut och inse att inte alla är lika besatta av fosterdiagnostik som du är, och förstå att det inte är något fel i det. Din åsikt är inte automatiskt rätt bara för att du tror att du är expert på allt.
    You know nothing, Jon Snow
  • Kakmonster86
    En del av oss skrev 2015-11-26 10:25:56 följande:

[/

För det första skulle jag gärna ta del av källan till ditt påstående att hela läkarkåren tycker så. För det andra kan det diskuteras vad begreppet "hela läkarkåren" innebär. 

Men för att komma till saken, det primära hos personen som i detta fall önskar göra kub för att se att allt står rätt till är hennes oro.

Om hon inte innan testet görs, informeras om hur man bör förbereda sig och vad man tillsammans med sin partner kan komma att behöva ta ställning till så är det för bövelen inte hennes fel och heller inte din uppgift! Det är "läkarkåren"(om det nu är så du kallar barnmorskor och annan vårdpersonal) som brustit i sin arbetsuppgift att informera patienten om detta. Det är deras uppgift att se till att de blivande föräldrarna förbereder sig på möjliga resultat. 

Jag ska göra KUB och jag har ingen aning om vad jag kommer göra av resultatet. Jag kan vilja veta, tro att jag vet, men när jag väl står där, hur f*n ska jag kunna veta? Hur ska någon kunna veta i förväg som aldrig ställts inför det brutala valet tidigare? 
  • Dance dance dance
    Kakmonster86 skrev 2015-11-26 11:27:20 följande:
    Jag ska göra KUB och jag har ingen aning om vad jag kommer göra av resultatet. Jag kan vilja veta, tro att jag vet, men när jag väl står där, hur f*n ska jag kunna veta? Hur ska någon kunna veta i förväg som aldrig ställts inför det brutala valet tidigare? 
    Detta tycker jag är viktigt. Visst kan det finnas personer som redan på förhand är bensäkra på vilket beslut de kommer att ta men för den stora majoriteten växer nog beslutet fram när man väl står inför faktum att man MÅSTE ta ett beslut. Så fungerar ju vi människor, man kan försöka förbereda sig på "katastrofer" och livets krumbukter men hur man hanterar det och vad man känner då vet man först när man är i det.
Svar på tråden Första barnet BF juni 2016