• Elliott94

Första barnet BF juni 2016

Har testat svaga plus och idag vågade jag mig på ett clearblue digital.
    Hade tyckte de hade varit roligt att följas åt.
    Om jag tar från min sista mens första dag så är jag beräknad till 6/6-2016.
    Någon mer med första barnet och BF i juni 2016?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-04 10:56
    ? tillägg

3 Juni
    little­missE - 24år, 1:a barnet, Öland

6 Juni
    Tessan120 - 30 år, 1:a barnet, Bålsta

6 Juni
    Elliott94 - 21 år, 1:a barnet, Trelleborg

9 Juni
    Knaappeen - 25 år, 1:a barnet, Västerås

10 Juni
    Erla4 - 26 år, 1:a barnet, Mellerud

13 Juni
    Ellaria - 26 år, 1:a barnet, Ängelholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-09 06:49
    8 Juni
    Pyretsmamma82 -

• Svar på tråden Första barnet BF juni 2016
  • Missdalvik
    En del av oss skrev 2015-11-26 10:25:56 följande:

[quote=76047334][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-26 07:42:07 följande:[/quote-nick]

Men SLUTA döma folk för deras beslut! Låt henne göra KUB bara för att se bebisen om hon vill det. Vad DU tycker spelar ingen roll.

[/

Det är inte bara jag som tycker så, hela läkarkåren delar samma uppfattning.

Vi ÄR förberedda på vad kub innebär, jag skriver väl inte ner mina innersta tankar här eller vad jag och min sambo pratar om hemma? Du har ingen som helst anledning till dessa påhopp som du kommer till precis vartenda person som inte tycker som du. Är du nu så redig och duktig, då borde du veta att har man inget snällt att säga så ska man vara tyst! Du skapar sån otrevlig stämning i denna grupp gång på gång. Vi har redan bestämt vad vi ska göra med provsvaren, men det är absolut ingenting som varken du eller någon annan har att göra med. Så vi gör kub imorgon för att få chansen att se bebis och att allt står rätt till, dvs testerna. Läs mellan raderna nån jävla gång.. Usch vilken bitter människa du är. Jag jobbar inom vården och vet precis vad det är som ska hända imorgon.
  • En del av oss

[quote=76047969][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-26 11:20:16 följande:[/quote-nick]

Om du inte är läkare, vilket du inte är, tycker jag inte du ska prata för vad hela läkarkåren tycker.

Så länge man vet vad KUB innebär spelar det absolut ingen roll om man gör det för att se bebisen, om man vill veta sannolikheten för kromosomavvikelser eller om man gillar känslan av gele på magen, man gör det av vilken anledning man vill. Sluta lägga dig i folks beslut och inse att inte alla är lika besatta av fosterdiagnostik som du är, och förstå att det inte är något fel i det. Din åsikt är inte automatiskt rätt bara för att du tror att du är expert på allt.

[/

Lägg av med dina tillrätavisanden och anklagande på mig. Du påstår saker om mig som är felaktiga. Att enbart göra KUB för att se bebisen är fel och det säger alla bm och läkare, det är bara att kolla upp eller fråga din bm om om du nu jag tror jag far med osanning. Jag är inte besatt och expert men jag tar välgrundade beslut och sätter mig in i saker och detborde väl vilkenmänniska som helst göra som själv ska genomgå fosterdiagnostik så man har koll på vad man utsätter sig för och varför och jag tycker det är bra än att inte ha någon koll, kunskap är aldrig fel. Det är däremot fel och sitta och påstå massa saker om mig och hellre expert än dum i huvudet och inte påläst.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

[quote=76047983][quote-nick]Kakmonster86 skrev 2015-11-26 11:27:20 följande:[/quote-nick]

För det första skulle jag gärna ta del av källan till ditt påstående att hela läkarkåren tycker så. För det andra kan det diskuteras vad begreppet "hela läkarkåren" innebär. 

Men för att komma till saken, det primära hos personen som i detta fall önskar göra kub för att se att allt står rätt till är hennes oro.

Om hon inte innan testet görs, informeras om hur man bör förbereda sig och vad man tillsammans med sin partner kan komma att behöva ta ställning till så är det för bövelen inte hennes fel och heller inte din uppgift! Det är "läkarkåren"(om det nu är så du kallar barnmorskor och annan vårdpersonal) som brustit i sin arbetsuppgift att informera patienten om detta. Det är deras uppgift att se till att de blivande föräldrarna förbereder sig på möjliga resultat. 

Jag ska göra KUB och jag har ingen aning om vad jag kommer göra av resultatet. Jag kan vilja veta, tro att jag vet, men när jag väl står där, hur f*n ska jag kunna veta? Hur ska någon kunna veta i förväg som aldrig ställts inför det brutala valet tidigare? 

[/

Ni har nog missuppfattat mig grovt. Det hela handlar om att det är för djävla fel anledning att göra fosterdiagnostik ENBART för att få se sin bebis, då kan man boka ett privat UL om man är så nyfiken än uppta tid och skattepengar på en dyr fosterdiagnostik analys eller statstik som KUB faktiskt är. Och frågar du din bm vad hon anser om att göra KUB bara för att få se bebisen så får du nog samma svar att det är inte motiverat då eftersom det är inte koll på bebisen och sedan klart utan en statisk sannolikhet om ditt barn har kromosomsjukdomar, två dödliga och DS. Jag och min sambo är ense om vad vi gör, vi avbryter vi vill ge ett barn ett värdigt liv, anser inte det rätt att behålla ett barn med Trisomi 13 eller 18 som oftast dör före v.25 eller föds svårt sjuk och dör inom 10 månader eller föda ett DS som oftast har hjärtfel syn och hörselproblem inlärningsproblematik och stort omvårdnadsbehov resten av livet.

• Ellaria
    En del av oss skrev 2015-11-27 08:57:02 följande:

[quote=76047969][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-26 11:20:16 följande:[/quote-nick]

Om du inte är läkare, vilket du inte är, tycker jag inte du ska prata för vad hela läkarkåren tycker.

Så länge man vet vad KUB innebär spelar det absolut ingen roll om man gör det för att se bebisen, om man vill veta sannolikheten för kromosomavvikelser eller om man gillar känslan av gele på magen, man gör det av vilken anledning man vill. Sluta lägga dig i folks beslut och inse att inte alla är lika besatta av fosterdiagnostik som du är, och förstå att det inte är något fel i det. Din åsikt är inte automatiskt rätt bara för att du tror att du är expert på allt.

[/

Lägg av med dina tillrätavisanden och anklagande på mig. Du påstår saker om mig som är felaktiga. Att enbart göra KUB för att se bebisen är fel och det säger alla bm och läkare, det är bara att kolla upp eller fråga din bm om om du nu jag tror jag far med osanning. Jag är inte besatt och expert men jag tar välgrundade beslut och sätter mig in i saker och detborde väl vilkenmänniska som helst göra som själv ska genomgå fosterdiagnostik så man har koll på vad man utsätter sig för och varför och jag tycker det är bra än att inte ha någon koll, kunskap är aldrig fel. Det är däremot fel och sitta och påstå massa saker om mig och hellre expert än dum i huvudet och inte påläst.

Vad påstår jag om dig som är felaktigt? Att du är läkare? Det är du ju inte. Det är du som dömer alla som inte tycker exakt som du. Det är så himla sorgligt och du förstår inte att du faktiskt sårar människor rejält. Du mår uppenbarligen inte bra av allt som hänt dig, så du gör nog bäst i att backa från internet ett tag.

You know nothing, Jon Snow
  • Missdalvik

Mitt omtalade kub (läs längre upp..) är avklarat och allt såg perfekt ut! Låg risk på allt så nu kan vi andas ut. Givetvis är det ju ingen garanti :) känns mer verkligt nu också, och dessutom fick vi fyra fina bilder med oss hem :)

• Marty88

Vad härligt, Missdalvik! :)

Jag drömde inatt att jag började blöda, tänk att den inte stressen kan påverka en så mycket, fast man försöker låta bli att tänka så mycket på det! Inte långt kvar av denna vecka nu, stanna kvar där inne, lilla liv...

• Marty88
    En del av oss skrev 2015-11-27 08:57:02 följande:

[/

Det är vad du tycker, snälla sluta tala för andra. Du får säkert medhåll av en del, men du kan knappast tala för all vårdpersonal! Det är heller ingen annan som sagt att de bara ska göra det för att endast "titta lite" på sin bebis, man vill såklart säkerställa så allt är bra med barnet också, inkluderat fosterdiagnostik! Det är du som själv fått ihop det till något annat.

Oavsett är det inte okej att hoppa på andra med dina åsikter och säga att folk gör fel, bara för att du anser det. Man kan hålla saker för sig själv ibland, eller hur?

Det är ju jättebra att du har koll på exakt vad kub innebär, med tanke på att du varje gång skriver varenda kromosomfel och diverse komplikationer så fort du nämner det, men det får stå för dig. Vi andra är inte "dumma i huvudet" för att vi inte har koll på exakt allt om våra graviditeter och googlar sönder internet, den inställningen får du faktiskt lägga ner med! Jag försöker att inte stressa genom att söka sönder google och läsa i diverse anatomiböcker, så att mitt lilla pyre inte ska känna av någon stress och oro, och det funkar på mig. Är jag dum i huvudet för det? Skulle inte tro det.

Och du? Om inte du tycker om att bli "tillrättavisad" kanske du ska fundera på vad du själv skriver till andra här....
    Det räcker med negativ stämning från dig nu, hur du bäst uppnår det kan du ju få fundera på, här inne vill vi ha i alla fall en positiv stämning.
  • annieh897

På tal om drömmar. Drömde inatt att jag ammade min bebis men h*n vägrade amma ur ena bröstet för det rann blod ur det istället för mjölk. Vafan, så äckligt...!

• Marty88
    annieh897 skrev 2015-11-27 12:36:57 följande:

På tal om drömmar. Drömde inatt att jag ammade min bebis men h*n vägrade amma ur ena bröstet för det rann blod ur det istället för mjölk. Vafan, så äckligt...!

Men fy! Alltså, jag brukar drömma ganska konstigt och livligt normalt sett, men sen jag blev gravid är det liksom sju resor värre! Helt galna grejer!
Svar på tråden Första barnet BF juni 2016