Jendeas skrev 2015-10-29 09:29:03 följande:
Hej. Förlåt om jag hoppar in här, 11+5 igår och sökte gyn för rosa flytningar. Fostret var litet och de såg inget hjärta slå. För 20 dagar sedan var jag på tidigt vul och då såg allt bra ut. Min värld rasade och jag vet inte hur jag tar mig vidare. På måndag ska vi på andra ultraljudet och även skrapning om det inte kommer igång själv. Jag är så rädd för detta och så rädd för hur man ska våga utsätta sig för detta igen. Någon av er som varit sjukskrivna efter MA? Har ni fått psykolog-kontakt? Jag måste prata med någon, skulle fått psykolog kontakt för min förlossningsrädsla nu känns det som jag är rädd för allt ????
Ledsen att du behöver hoppa in här, inget att be om ursäkt för
Du tar dig vidare, jag lovar. Det är kämpigt i början, fasen har olika sorger och låt det få ta tid! Sjukskriv dig två veckor, be om intyg från gyn när du är där för din skrapning. För skrapningen sker via gyn på sjukhuset?
Jag gjorde mitt medicinska avbrytande en onsdag, var sjukskriven den veckan ut, tillbaka på måndag. Jag hade nog behövt vara hemma två dagar till, det var lite tufft för hjärnan att koncentrera sig på annat... Efter en vecka kände jag mig ändå kapabel att jobba, även om jag trodde det skulle ta längre tid.
Prata om det! Då bearbetar du det.
Du ska även be gyn att förmedla en kuratorskontakt, det finns alltid en kurator knuten till gynekologiavdelning/mottagning på sjukhus. Jag frågade efter telefonnummer till kuratorn så ringde jag själv och bokade tid, ingen erbjöd kontakten. Jag gick två ggr till kuratorn och det var väldigt givande och skönt. Jag fick komma hur många ggr jag ville och jag får kontakta henne igen vid en ev. ny graviditet eller om jag känner att jag behöver helt enkelt.
Du kommer våga igen, men sörj färdigt först. Låt det ta tid. se till att du omger dig med människor som vill lyssna och finnas där för dig, som ger dig energi.
Angående MVC så fick jag själv ringa dit och avboka nästa inplanerade tid, mitt MA upptäcktes på sjukhuset. Min BM ringde aldrig ens tillbaka till mig för att beklaga, om jag blir gravid igen så byter jag till ett annat MVC i grannkommunen.
Kram!