Anonym (sorgsen) skrev 2015-10-09 09:40:08 följande:
Fy, ledsamt att läsa. Fick ni reda på varför lillebror dog?
För mig började sorgen först efteråt också.
Det här med att ta på sig skulden... Mina tankar cirkulerar konstant kring mitt nattjobb och stress bland annat. Har liksom tagit på mig skulden och sagt att det var min kropp som sa ifrån, att den inte orkade mer, därför dog fostret.
Hur gamla är dina barn nu?
Jag har varit hos kuratorn en gång, ska dit igen om två veckor. Utåt sett mår jag bra nu, men jag har mycket tankar och ältar konstant, mycket gammalt som kommer upp till ytan. Vad pratade du och kuratorn om när ni sågs? Det känns som att jag har behov av att prata om mycket, inte bara MF....
Stor kram till dig!
Nu är barnen 13, 11,5 och snart 9 år. Nej, vi fick aldrig veta varför, han bara dog.
Första kuratorn, som jag pratade med när det just hade hänt, pratade vi nog bara runt känslor runt mf. Att ta på sig skulden, hur man hanterar kommentarer, hur relationen till pappan påverkades.
När jag blev gravid igen så remitterade min bm mig till en ny kurator, eftersom hon tyckte att jag skulle få verktyg att hantera all oro som följde med graviditeten. Kuratorn å sin sida sa att hon inte alls jobbade så, att jag inte behövde verktyg utan behövde få prata igenom vad som hände förra graviditeten, förlossningen osv. Så vi drog allt igen, det var bra med en ny kurator så kändes det inte som att jag bara tjatade om samma saker igen. Vi pratade om saknad, hur man hanterar att livet fortsätter obemärkt för alla andra, hur man ska kunna glädjas åt ett nytt liv när man fortfarande sörjer den förra bebisen.
Till slut. nästan ett år efter att han dog och när jag var höggravid med nästa barn, tog jag mod till mig att åka till gravplatsen. Det fortsatte jag göra på minnesdagar (när han skulle ha fötts, när han dog) i flera år. Jag stoppade ner blomsterlökar där, som skulle blomma när han skulle fötts, en lök för varje år han skulle fyllt. Till allhelgona byggde jag en snölykta där i flera år. Det har varit skönt.