• Junilängtan

Gravid efter IVF hösten 15

Frutopia skrev 2016-01-17 20:07:00 följande:

Vi beställde vagnen efter rul, och den kom redan förra veckan. Kanske blir så med 2015 års modell :) nu står den så fint i vardagsrummet.

Haha då var det inte bara vi då! Vad köpte ni för vagn? :)
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-01-18 08:21:03 följande:

Vi tänkte köra på en brio smile! :) vi har klämt och känt redan och den beställs om några veckor. Vi hittade dock samma delar med chassi, liggdel, sittdel, babyskydd och insats för ca 1500kr billigare på nätet eller vad det var. Törs man beställa från nätet?

Jag har beställt från nätet :) Om det är någon sida jag inte beställt från tidigare brukar jag bara läsa omdömen från andra kunder innan, brukar visa sig ganska snabbt om det är ett pålitligt företag eller ej :)
  • Junilängtan

Här blir det också en kille :) har även jag moderkakan i framvägg, men har de senaste två veckorna känt buffar. Och massor de senaste dagarna, känns som om han gör kullerbyttor där inne ibland!

• Junilängtan

Jag känner också bara buffarna på insidan än så länge :)

Någon mer som börjat läcka råmjölk?

• Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-01-21 19:49:42 följande:

Jag! Redan i vecka 16. Fast bara om jag klämmer eller att jag är lite fuktig på vårtorna då jag tagit av mig bh-n. Läcker du mycket?

Njaa, är bara småfläckar i bhn, ingenting jag stör mig på egentligen :) men skönt på något sätt att veta att det faktiskt produceras något där, får hoppas att det är ett tecken på att amningen kanske kommer funka :)
  • Junilängtan

Vi ska försöka vara hemma så långt det är möjligt, vill inte sätta in vårt barn på förskola innan han är två år. Jobbar själv på förskola och enligt min personliga åsikt är ett års ålder i regel alldeles för tidigt för att skola in barn.

Jag tänkte ta ut cirka 3 dagar i veckan i ett år, sen är det gubbens tur. Kommer inte ihåg uträkningen vi gjorde på fk, men det skulle gå att överleva på det i alla fall.

• Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-02-03 22:45:35 följande:

Jag vill vara hemma så länge det bara går! Men på de få dagarna man får så kommer man inte långt har jag upptäckt.

Har jobbat ett fåtal dagar på förskola direkt efter student och fick uppfattningen om att det var rätt många barn som precis fyllt 1 år som gick där. De kunde inte gå och de kändes otrygga på något vis så de grinade och ville bli buren hela tiden. Ingen av de lite äldre barnen gjorde så (1 1/2-2 åringar).

Ja, det känns som att antalet nyss fyllda ettåringar som inskolas ökat senaste åren. Jag jobbar visserligen i ett område där den största delen av föräldrarna är karriärister... Och ja, det märks. Tidig inskolning och långa dagar.

Visst, många ettåringar klarar av att skolas in tidigt. Men jag anser inte att förskolan kan tillgodose alla små barns behov vad gäller omsorg. På vår förskola går det 15 barn på tre pedagoger (typ 2.75 för att vara petig), det är praktiskt taget omöjligt att möta alla 15 barns behov.
  • Junilängtan

Kan inte annat än instämma i det idiotiska i att staten ska in och styra i, vad jag kan tycka är, ett beslut som familjen själva borde ta.

Men det är väl klart, fk "tjänar" väl in pengar på alla föräldradagar som brinner inne på grund av detta...

• Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-02-04 09:11:36 följande:

Min son var ett år när han skolades in. Det gick jättebra och vi har aldrig ångrat det. Han var korta dagar första tiden och de var fyra barn på varje pedagog. Och jag antar att vi är vad du skulle kalla karriärister. Jag har all respekt för din åsikt men vill gärna ge mitt perspektiv också.

Nu sa jag visserligen inte att det är jobbigt för ALLA ettåringar att skolas in, finns säkert många under ett år som skulle klara av det också... Säkert nyfödda med.

Tycker mest det är synd att barn inte är omfattade av några som helst motsvarigheter till de vuxnas arbetstidslagar.
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-02-04 21:58:49 följande:

Alla individer gör självklart som de vill och jag lägger mig inte i hur just ni väljer att göra såklart. Men det är ett problem att de flesta kvinnor väljer att vara hemma länge, för det leder till att kvinnor får lägre lön och svårare att få jobb mm. Det kan såklart inte du personligen lastas för.

Men vi måste kunna diskutera hur vi ska finansiera och hur det ska styras från politiskt håll för hur vi än gör så blir det en styrning. Och att göra som man vill går ju inte eftersom resurserna inte är oändliga. Man måste begränsa på ett eller annat sätt. Och nu har man valt att öronmärka dagar och det gäller åt båda hållen. Kvinnan kan heller inte överlåta allt till mannen utan måste ta ut tre månader om de inte ska brinna inne. I debatten säger man pappamånader eftersom det är männen som tar ut i särklass minst föräldraförsäkring. Istället för öronmärkta månader kan man ju förkorta föräldraledigheten för att hindra kvinnor att vara borta för länge (eftersom det är det den politiska majoriteten vill) men det är ett sämre alternativ tycker jag.

Är det verkligen rätt väg att kämpa för "jämställdhet"? Där allt enbart ska handla om löner hit och dit, kvinnors rätt till karriär - "tvinga" alla kvinnor att kämpa för en yrkeskarriär för att ha råd att överleva rent ekonomiskt.

Jag skulle alla gånger hellre vara hemmafru och ta hand om barn och hushåll, tyvärr är lönerna inom vanliga yrken inte tillräckligt höga för att försörja en hel familj. Så var det inte förut, vilket gjorde det möjligt för mamman att vara hemma - trots att det inte var några större summor från staten som delades ut. Jag säger inte att det är rätt det heller - självklart ska de kvinnor som vill jobba och göra karriär få göra det, och pappan få vara hemma istället.

Nu blev jag själv snurrig och vet inte riktigt vad jag skulle komma fram till... Men ja, jag tycker helt klart att hela systemet kan ändras om. Till något snarlikt medborgarlön eller så.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15