• Junilängtan

Gravid efter IVF hösten 15

Gweny skrev 2016-02-20 14:10:41 följande:

Juni längtan>> nässelpulver, är det fyllt med järn? Inte hört om innan.

Ja, massor av järn plus folsyra och andra viktiga vitaminer och mineraler :) Ska tydligen vara lättare för kroppen att ta upp järn ur exempelvis nässelpulver än från tabletter, plus att man slipper biverkningarna från tabletterna.

Haha måste låta som värsta hippien i era öron, nässelpulver och ekofrälst :'D
  • Junilängtan

Här går tiden läskigt fort, går in i vecka 29 på fredag. Börjar känna av graviditeten i kroppen rejält nu med mycket ryggvärk och sömnlösa nätter. Stressen på jobbet gör det inte bättre direkt.

Vad hemskt att höra Jasmin Karlsson! Beklagar verkligen <3

• Junilängtan
    Frutopia skrev 2016-03-09 19:26:02 följande:

Haha vad märkligt att läsa v29, har det gått så fort :) idag är vi på Huddinge för föreläsning om förlossningen. Känns väldigt bra att vi valde Huddinge.

Ja, tiden bara flyger iväg! Bara 11 veckor kvar nu, känns både skrämmande och så himla fantastiskt! :) Vi har också valt huddinge, så vi kanske ses där då ;)
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-03-14 17:41:56 följande:

Vad har ni köpt till bebisen från Apoteket? Hur mycket olika saker behöver man och vad?

Jag har inte hunnit köpa något där än, men tänker typ... Näsdroppar, nässug, febertermometer och någon salva mot röd stjärt känns som det viktigaste? :) tror att apoteket ska ha något paket för hemkomsten både för bebisen och för dig :)
  • Junilängtan
    Hey.orange skrev 2016-03-15 06:41:11 följande:

Huddinge här med! Är i v27

Åh, spännande :) Då är vi kanske tre som är där samtidigt då :)
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-15 06:50:38 följande:

Just det, de bindor man får på BB är fruktansvärda så bra nattbindor kan vara bra att ha med sig också. Om det nu finns sådana som inte "luktar gott" (stör mig på detta fenomen nåt enormt).

Ja fy vad de petar in parfymer i allt nu för tiden. Är det inte parfym så är det märkliga kemikalier :( Jag använder inte själv bindor i vanliga fall, men finns det inte något ekologiskt alternativ?
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-15 22:46:42 följande:

Det jag har testat är för dåligt. Inget annat håller samma klass som Always nattbindor. Jag använder bara nattbindor i vanliga fall för att komplettera menskoppen. En kompis såg dock att de nu börjat göra parfymfria bindor för att konsumenterna klagat. Och det är ju bra.

Undrar varför plåster inte har parfym i sig. Om nu blod är så äckligt och luktar så illa, menar jag ;)

Kör också på menskopp i vanliga fall, men känns kanske inte superlämpligt efter förlossningen ;) Jag ska testa några olika, duger de inte får det väl bli något från de större märkena :)
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-16 16:52:26 följande:

Hint, libresse är kanske lite tjockare men luktar inte :)

Då ska jag lägga det på minnet. Tack :)
    Hoppsan2016 skrev 2016-03-17 23:38:45 följande:

Nån som bor i Stockholm och ska på babymässa imorgon?

Underbara baby? :) Jag ska dit på lördag är det tänkt, så du får gärna berätta om det var något att :)
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-19 23:03:26 följande:

Nu har jag träffat läkaren som upptäckte alla brister hos mig och som jag tänkte skulle sjukskriva mig på halvtid eftersom jag är ganska trött. Men det mötet blev helt annorlunda än jag tänkt mig. Jag är visserligen sjukskriven på halvtid nu som jag ville, men det bemötande jag fick var rakt hemskt!

Jag har skrivit det förut, jag är överviktig. Min mamma har dessutom diabetes 2. Mitt socker åker lite upp och ner och min barnmorska tyckte att vi borde göra en utredning. Läkaren som jag träffar och ska prata järn- och b12-brist med har bara en sak och säga och det är att jag i princip redan kan räkna med att jag har diabetes och att jag borde gå ner i vikt för att se mina barn växa upp (ja, hon sa så och min mamma har som sagt diabetes och det är inte samma sak som att få cancer, även om det såklart inte är bra). Men det värsta var inte det utan där sitter jag, snart höggravid, och säger att jag gått ner i vikt under graviditeten eftersom jag spytt som en gris i sju månader. Då gör läkare high five! Jag är mycket glad över att aldrig ha haft ätstörningar för det kunde ju lätt tolkas som om det är bra att spy sig ner i vikt. 

När jag sedan ska gå frågar jag vad jag bör äta och då säger hon frukt, något jag redan gått igenom att jag har svårt att äta pga äcklig smak i munnen av syrliga saker och då säger hon drick jos istället. Ursäkta, men jos innehåller horder med socker! Dessutom lika syrligt förstås. Andra "bra tips" var att äta falu rågrut om jag blir sugen på choklad. Det hjälper inte mot sötsug påpekar jag. Men du bestämmer svarar hon. Ja, och då bestämmer jag att jag inte äter choklad, punkt. Dessutom äter jag inte så mycket sött eftersom jag inte mår så bra av det. 

Men man kanske skulle ta och banta ner sig några kilo till, till nästa gång så att jag får ännu mer beröm, eller vad säger ni andra? (OBS, ironi)

Var bara tvungen att skriva av mig.

Vilket rent utav vidrigt bemötande! De kan ju fasiken inte få ge råd om bantning övht under en graviditet?

Bör de inte först göra en utredning huruvida du har diabetes eller ej? Och om du skulle ha det är väl knappast bantning en lösning ändå?
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15