• Junilängtan

Gravid efter IVF hösten 15

Gweny skrev 2016-03-22 13:04:13 följande:

Var på MVC idag. V. 29 och H*n följer sin växtkurva och hjärtljuden var på 150. .

Det går verkligen fort nu. På söndag är det "bara" 10 veckor kvar till BF!

Vi närmar oss mållinjen nu, efter denna långa tid som gått efter vi började försöka.

Och vad fort tiden har gått! Känns helt overkligt att man om 8-12 veckor sitter med ett litet knyte i famnen! :)
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-23 10:31:51 följande:

Två (kalender)månader kvar idag! Snart tar jag sikte på 50 dagar och nedräkning. Mår fortfarande skit så nu vill jag verkligen att detta ska vara över. Hallucinerar om vin, godis och hallon (vin tycker jag faktiskt är gott även nu, men sticker såklart inte och det andra mår jag av någon anledning dåligt av). Jag ska köpa en flaska amarone redan nu så jag har målbilden klar, haha!

Haha själv har jag en god öl på lagring ;) Jisses vad jag ska äta saker när bebis ploppat ut, har suktat efter brieost och gravad lax bland annat under cirka 30 veckors tid haha!
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-23 15:09:31 följande:

Brie i plastförpackningar i affären är ju så gott som ofarligt så det äter jag! Men lite opastöriserad ost ska jag nog frossa i ändå ;)

Åh, är det? Hmm... Jag undviker nog det ändå, mer för min psykiska hälsa, blir så lätt nojig ;)

Nu när alla börjar närma sig nedsläpp, något sånäär i alla fall, skulle det inte vara kul med någon form av lista med datum då vi är beräknade och eventuellt vart vi ska föda? :)
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-03-23 16:11:18 följande:

Barnmorskan idag. Lågt tryck och lågt järnvärde enligt sista mätningen. Järnvärde hade jag 135 sist och nu 117, blodtryck 100/55. Lågt för att vara mig. Vet inte vad jag hade sist.

Ingen åtgärd än mer än att jag ska äta ned livsmedel som innehåller järn.

Gått upp 8 kg sen start. Var normalt sa hon. Sockret var också normalt.

Hjärtljuden 122 och SF-mått 28 nu i vecka 30.

Oj vilket lågt blodtryck? Eller är det jag som har högt (140/70)? :P

Min bm vill att jag ska ta järntabletter, hade 111 idag, känns sådär... :(
  • Junilängtan

Jag har köpt några stycken på lindex och är nöjd med dem, känns väldigt bekväma! Men det är nog helt och hållet en smaksak, det bästa är nog att prova sig fram :)

• Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-03-29 11:12:38 följande:

Hur mycket rör sig era små i magen nu i de högre veckorna? Går in i vecka 31 idag och tycker sedan några dagar tillbaka att rörelserna är annorlunda på något vis. Lite mindre utspritt under dagen och mest på kvällen, fast ändå inte som förut.

Han rör sig mest på kvällen här med, så känner jag ofta av honom mitt på dagen ibland. Men nästan bara när jag ligger ner, så han är ju inte någon kickboxare eller fotbollsspelare direkt, haha!
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-29 14:10:11 följande:

Här är det party hela natten lång, men inte så mycket sparkar utan mest hicka och tillfälliga kullerbyttor eller vad det är. Hen är egentligen bara still när jag promenerar eller tränar. V 33 för mig.

Haha det där med kullerbyttor känner jag igen! Är mer sådana rörelser, inga regelrätta sparkar här :)

Hicka kände jag av för första gången för cirka två veckor sen, kändes bra märkligt :D
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-31 11:30:35 följande:

Tillväxtultraljud idag och allt var typ bra. Liten är lite stor bara men det var sonen också. Men det pekar ju åt diabeteshållet igen så en liten oro finns det där. Jag har inga problem med att helt ge upp sötsaker i två månader men vit pasta, ris, potatis och couscous är jag helt beroende av! Håll tummarna för mig att jag slipper det.

Jag håller mina tummar! Tittade du förresten på blodsockret hos din mor över påsk?

Det kommer säkert inte vara någon fara, men ska du på fler ul för att följa upp? :)
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-31 13:01:49 följande:

Ja! Det var tämligen normalt. Två timmar efter kladdkaka var det på normal nivå, och det är så man mäter även i utredningen. Fast då ska man dricka motsvarande 75 cl läsk, vilket jag såklart inte drar i mig dagligen :) Direkt efter sött var det ganska högt, men jämför med mamma som har diabetes så var det lågt. Jag är därför inte jätteorolig.

Vet inte om fler ul. Eventuellt blir det så.

Vad skönt, då kommer det säkert inte utvecklas till diabetes heller. Men fortsätter hålla tummarna för er ändå ;)
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-04-01 16:20:53 följande:

Har varit hos barnmorskan idag och fått så mycket stöd. Jag berättade allt om vad läkaren hade sagt och hon blev förskräckt. Sedan sa hon att jag tyvärr inte var den enda som haft klagomål. Min bm är bra och stöttande och hon hejar på nr jag gör bra saker och klagar inte på när jag gör mindre bra saker (som i att äta godis ibland). Hon vill att vi gör utredningen om diabetes, men tror inte att det är någon risk. Eftersom jag haft högt socker några gånger så ska man utredas så det är helt i sin ordning tycker jag. Känner mig stärkt idag!

Vad skönt att det gick bra och att din bm är bra och stöttande jämfört med läkaren! Är läkaren kopplad till bm-mottagningen?
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15