• Hoppsan2016

Gravid efter IVF hösten 15

Har haft värsta foglossning i flera veckor nu. I början var det iaf bättre på morgonen efter man har sovit men nu gör det ont hela tiden. Jobbar hemifrån så jag klarar mig utan sjukskrivningen iaf. Är så rädd att behöva ha kryckor i framtiden. Har 2 olika foglossningsbälte men tycker inte att den hjälper så mycket, får mer ont ändå

TwinkyIVF skrev 2016-02-02 11:11:58 följande:

Åh stackars dig :( Jag har varit sjukskriven i snart 2 veckor för min foglossning som också sitter i blygdbenet. Fy FAN för den smärtan. Min har tyvärr blivit så illa så jag inte kan gå utan kryckor längre :(

Jag hoppas och håller tummarna på att din inte blir värre <3

• Hoppsan2016

När jag tog ut  fp med 2 yngsta, tog jag ut bara 3-4 dagar/vecka istället för 7 som man får. På det sättet sparade jag fp dagar till alla somrar de gick på dagis, så att de fick också ledigt när det var sommardagis/förskoleklass. Levde snålt under första året men det tyckte vi att det var värt. Man fick spara dagar tills barnet bar 8 år eller gick ut ettan. Jag trot att man får spara nu tills barnet är 12 år.

• Hoppsan2016
    frucgsvensson skrev 2016-02-04 15:46:31 följande:

[quote=76301379][quote-nick]odie skrev 2016-02-04 07:38:04 följande:[/quote-nick]Tycker att det är väldigt mycket gnäll kring detta, vi har ett av världens bästa system när det kommer till föräldraledighet och ändå gnälls det! I USA har du från staten 0 föräldraledig dagar i Italien runt 3 månader om du har tur. I många länder är det helt okej att sparka någon just för att hon är gravid. Jag är student och min man jobbar inom byggbranschen han har mycket mer pengar än mig, men barnets rätt till sin pappa går före ekonomi. Vi planerar så att han kommer kunna vara hemma runt 5 månader för det är han och barnet värda! Jag är också värd det då min pension skulle lida mycket av om jag alla gånger var hemma under hela föräldraledigheten.. Jämställdhet handlar om mer än bara nuet![/qoute]

Först och främst så gnäller inte JAG. Sen så har inte jag sagt att män inte ska få vara hemma? Varför måste allt ske via "tvång"? Varför kan inte alla familjer få bestämma själva hur man vill göra? Är jag en sämre mamma bara för att jag är hemma i 3 månader och min man är hemma i 1 år? Ja, det är jämställt att vi får lika många dagar, men det jag tycker är oerhört dåligt, är att man låser viss många dagar och att valmöjligheterna försvinner för de dagarna. Jag VILL vara hemma med mitt barn, oavsett hur min pension och ekonomi påverkas, för det tycker jag att JAG är värd. Det har ingenting med jämställdhet att göra för mig.

Och ekonomin kan ha extremt stor betydelse för många, faktiskt.

Håller med. JAG och MIN MAN vill bestämma hur vi ska göra med ledigheten. Fridolin och Ramson ska inte lägga sig i i hur vi göra. Sen har inte alla samma möjligheter till delat FP. Min man har eget företag, och vad ska han göra, stänga ner verksamheten i några månader???? Sen ska vi hitta på en lösning som passar OSS, men samma lösning funkar inte på ALLA. Varför kan man inte acceptera det?
  • Hoppsan2016
    Sälma Riit skrev 2016-02-04 22:08:32 följande:
    Ni får faktiskt bestämma precis hur ni vill göra! Ingen tvingar någon till något! Att det finns regler om hur skattemedel betalas ut är inga som helst konstigheter och jag tror att du och alla andra här håller med om att fem års betald föräldraförsäkring är orimligt även om någon skulle vilja det för att det passade deras livssituation bäst.

Så du och fin man bestämmer helt själva, men ni kan kanske inte få betalt för allt.
    Fast då kan man inte säga att man väljer själv eller hur?
  • Hoppsan2016

Vi har varit klara med namn redan innan vi ens visste att det var en tjej vi väntade på :)

Gweny skrev 2016-02-08 16:26:21 följande:

Hur har ni det med namn? Klart eller svårt komma överens?

Vi har det svårt...speciellt med killlnamn!

• Hoppsan2016
    Lutetzia skrev 2016-02-29 21:26:00 följande:

Vi ska göra ett till ul i v 32 men har inget med tillväxt eller ivf att göra, utan beror på att min moderkaka i nuläget är föreliggande. 

Samma här, pga moderkakan ska jag göra ett extra UL
  • Hoppsan2016

Först skulle södra BB stänga, sen den 16 augusti även BB Sophia . Men nu har BB Sophia meddelat på Facebook att deras förlossning stänger redan 16 maj!!!!! Tack för den. Känns så jävla bajs nu!!!!! Så jag har drabbats redan 2 gången haha

Gweny skrev 2016-03-01 16:38:04 följande:

Hmm ok. Konstigt att det skiljer sig så.

Har ni blivit drabbade av att Sophiahemmet stänger ner redan i maj? El har ni tänkt andr ställen? (ni i dem trakterna)

Jag tillhör NÄL själv.

• Hoppsan2016

Bra fråga....4000 platser försvinner och det Södertälje kan erbjuda är 500 extra platser men resten då????

Gweny skrev 2016-03-01 22:18:55 följande:

Det är ju riktigt dåligt...suck, hur tänker dem?!

• Hoppsan2016

Fast det gäller bara BB Sophia och inte södra BB

Sälma Riit skrev 2016-03-02 15:30:13 följande:

Det är ju privata företag så finns inga pengar så finns inga pengar. Men trist är det!

• Hoppsan2016
    Jasmin Karlsson skrev 2016-03-09 12:04:59 följande:

Var visst väldigt längesen jag skrev här.
    Jag är i v 30 nu. Förra veckan var jag på tillväxtultraljud för kontroll hur tvillingarna växte. Det visade sig att den ena tvillingen dött. Och det hade hänt ca i v 20. Blev väldigt chockad och ledsen! Det börjar kännas bättre nu, men jag sörjer fortfarande... Den andra bebisen var perfekt storlek, och den sparkar och har sig hela dagarna! Nu är jag sjukskriven, är mest hemma och vilar. Börjar se ljuset i tunneln litegrann och har vågat mig på att förbereda lite för bebisen som ska komma. Men är orolig att nåt ska hända henne också...

Vet inte ens vad jag ska skriva.....Beklagar verkligen....<3
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15