• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 22:02:01 följande:

Nej, det är inte samma sak.

Du vet ju inte ens vad en krisreaktion är. Jag har upplevd samma sak som ts, minus att det inte var självmord och att person stod mig nära.

Ts har väl aldrig påstått att hon nu är helt frisk.

Nej iom att hon aldrig var sjuk.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-13 22:04:18 följande:

Jag är vaken läkare, arbetsgivare eller handläggare på f-kassan. Och har aldrig påstått det heller. Behöver inte googla för att veta saker. Men det är klart vissa har ju behov av att googla och dessutom Inte först varken vad de ska googla på eller innebörden av det de får fram...

Alltså nu menade jag att DU kan googla för att till att börja med skaffa dig kunskap om nedstämdhet,depression och krisreaktion.

När sen det är gjort har du förhoppningsvis lite "mer kött på benen " hur systemet med sjukskrivning fungerar.
  • Anonym (konstigt)

Kine och TS skriver mer och mer likadant, tom. stavning och meningsuppbyggnad är likadana.

• Anonym (fcts)
    Kine skrev 2015-09-13 21:55:20 följande:
    Så du tror att fysiska sjukdomar berättigar till sjukpenning?

Det är ju tur att fk och arbetsgivaren inte gör det. Psykiska åkommer är sjukdomar det med. En akut krisreaktion är en psykiska åkomma. En depression är det med. Och dessa berättigar till sjukpenning eftersom de räknas som sjukdom.
    Ingen sjukdom berättigar till sjukpenning.

Det är arbetsförmågan det handlar om.
  • Anonym (M)
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-13 22:13:02 följande:

Ingen sjukdom berättigar till sjukpenning.

Det är arbetsförmågan det handlar om.

Exakt!
  • Anonym (fcts)
    Anonym (konstigt) skrev 2015-09-13 22:09:52 följande:

Kine och TS skriver mer och mer likadant, tom. stavning och meningsuppbyggnad är likadana.

Observera att det finns en Kine och en Kiine.
  • Anonym (M)
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-13 22:17:16 följande:

Observera att det finns en Kine och en Kiine.

Det har jag också noterat att det gör.
  • Anonym (konstigt)

Det är Kine som kallar mig för idiot och svär i var och vartannat inlägg. Har inte tänk på att någon med liknande namn också skrivit.

• Kiine
    Anonym (konstigt) skrev 2015-09-13 22:24:07 följande:

Det är Kine som kallar mig för idiot och svär i var och vartannat inlägg. Har inte tänk på att någon med liknande namn också skrivit.

Ja,eftersom att jag blir så jäkla förbannad på dig som inte förstår bättre fast att jag gång på gång förklarar för dig!!!
  • Selfish Geene
    Kiine skrev 2015-09-13 21:29:53 följande:

Och ändå begriper du inte en som jäkla simpel sak som att alla reagerar olika  vid sin väns bortgång?

Du framställer dig själv här i tråden som en väldigt empatilös!!

Jag har förståelse för att vissa är känsligare än andra men jag betalar inte för att de ska få extra ledighet.

Däremot accepterar jag att extra känsliga personer får ta ut semester när de behöver vara borta från jobbet
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?