• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (konstigt)
    Anonym (M) skrev 2015-09-13 20:56:52 följande:

Det låter som att Kine inte riktigt förstår skillnaderna mellan nedstämdhet,depression och krisreaktion.

Precis!
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-13 20:56:52 följande:

Det låter som att Kine inte riktigt förstår skillnaderna mellan nedstämdhet,depression och krisreaktion.

Det gör jag och dessutom bättre än många andra i tråden.
  • Anonym (facit)
    Kine skrev 2015-09-13 21:02:40 följande:
    Tyvärr inte.
  • Anonym (konstigt)
    Kine skrev 2015-09-13 21:02:40 följande:

Blygsamhet ligger inte för dig, inte ens när du är överbevisad.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 18:23:44 följande:

Så du förstår inte att folk är olika? Att alla reagerar olika? Att depression utartar sig olika för olika individer? Att man reagerar olika i olika situationer?

Det är fullt normalt att försöka jobba när man precis fått besked om någons död eftersom att jobba är något normalt och då lurar man kroppen och hjärnan att allt är normalt. Reaktionen kan komma flera veckor senare.

Och att fråga om sjukskrivning på fl är inte mindre normalt än att fråga sina vänner.

Kliniska depressioner är långt ifrån påhittade men alla reagerar olika. Vissa mår jättdåligt och blir sjukskrivna direkt. Andra går till jobbet och försöker att jobba för att senare bli sjukskrivna. Finns många folk med olika typer av depressioner som skulle kunna fråga på fl, fb eller vänner ang sjukskrivning. Alla vet inte hur det fungerar med sjukskrivning.

Ja med den inställningen kan ju vem som helst hävda att de är kliniskt deprimerade. Iom att det görs utrymme för sådant i Sverige, mao man kan sjukskriva sig utan vidare, så finns därmed också fler människor som "lider" utav dessa "depressioner" som enligt dig bara är individuella reaktioner på individuella händelser. Men beviset sitter ändå i faktumet att andra västvärldsländer inte har dessa "halvt-kliniskt-deprimerade" människor, för är man sjuk så blir man sjukskriven. Är man inte det så blir man inte sjukskriven. Vilket ts i detta fall inte hade blivit. Då hade där heller inte funnits utrymme för henne att ifrågasätta hur sjuk hon är, istället hade hon kommit över det och gått vidare med sitt liv, utan någon sjukdomsbild inblandad.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 18:28:44 följande:

[quote=75751718][quote-nick]Anonym (M) skrev 2015-09-13 18:21:06 följande:[/quote-nick]

Så 99% av befolkningen lider av huvudvärk, sömnlöshet, stress, koncentrationssvårigheter och trötthet? Då hade vården varit överbefolkad av patienter som ingen kan ta hand om eftersom alla är sjukskrivna...

Det finns en stor skillnad på att ha huvudvärk efter att ha duktig för mycket alkohol mot att vara i en kris. Samma med stress, sömnlöshet, koncentrationssvårigheter och trötthet.[/quote]

Nej min poäng var just att man inte sjukskriver sig med dessa "symptom" som grund iom att de i sig inte utgör någon sjukdomsbild utan är en del av livet ibland. Som inte alltid är en dans på rosor, och inte bör man bli sjukskriven för det heller.
  • Anonym (MO)
    Anonym (M) skrev 2015-09-13 18:37:34 följande:

Glömde att tillägga:

Det systemet vi har här i Sverige gällande att det i regel inte krävs läkarintyg förrän efter 8 dagen av sjukskrivningen kan innebära i praktiken att man kan stanna hemma en vecka på grund någon väldigt lätt åkomma som egentligen inte är något att sjukskriva sig för.

Fast som väl är trädde för 6 år sedan en ny lag  i Sverige som ger arbetsgivaren rätt att redan vid första dagen kräva in läkarintyg från den sjukskrivna arbetstagaren.

Dock måste arbetsgivaren kunna uppvisa skälet till det.

Precis, detta hjälper knappast situationen nej. Som sagt innan så känner man efter för mycket. För det är trevligare att vara hemma än att jobba.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:06:08 följande:

Ja med den inställningen kan ju vem som helst hävda att de är kliniskt deprimerade. Iom att det görs utrymme för sådant i Sverige, mao man kan sjukskriva sig utan vidare, så finns därmed också fler människor som "lider" utav dessa "depressioner" som enligt dig bara är individuella reaktioner på individuella händelser. Men beviset sitter ändå i faktumet att andra västvärldsländer inte har dessa "halvt-kliniskt-deprimerade" människor, för är man sjuk så blir man sjukskriven. Är man inte det så blir man inte sjukskriven. Vilket ts i detta fall inte hade blivit. Då hade där heller inte funnits utrymme för henne att ifrågasätta hur sjuk hon är, istället hade hon kommit över det och gått vidare med sitt liv, utan någon sjukdomsbild inblandad.

Jag förstår inte vad du inte håller med om i inlägget detta var svar på. Du borde väl veta och förstå att allas depressioner inte ser lika dana ut.

Å andra sidan är det inte depression som är min problematik just nu. Men tar man inte hand om sin kropp och knopp kan det ju leda till depression såklart. I mitt fall var det väldigt behövligt och bra att jag var hemma några dagar för nu känner jag att jag klarar av jobbet om än lite på skakiga ben ibland pga det inträffade...men det är ju inte så märkligt.
  • Kine
    Anonym (facit) skrev 2015-09-13 21:05:30 följande:

Tyvärr inte.

Att du inte vet det har jag redan listat ut.
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:08:05 följande:

Så 99% av befolkningen lider av huvudvärk, sömnlöshet, stress, koncentrationssvårigheter och trötthet? Då hade vården varit överbefolkad av patienter som ingen kan ta hand om eftersom alla är sjukskrivna...

Det finns en stor skillnad på att ha huvudvärk efter att ha duktig för mycket alkohol mot att vara i en kris. Samma med stress, sömnlöshet, koncentrationssvårigheter och trötthet.

Nej min poäng var just att man inte sjukskriver sig med dessa "symptom" som grund iom att de i sig inte utgör någon sjukdomsbild utan är en del av livet ibland. Som inte alltid är en dans på rosor, och inte bör man bli sjukskriven för det heller.[/quote]

Du har inte förstått. Försök att läsa igen och se om du förstår. Annars ska jag förklara för dig.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?