• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:26:27 följande:

Om du var hemma några dagar och nu är tillbaka på jobbet utan vidare så har du inte lidit av någon depression. Du hade förmodligen klarat dig lika bra, om inte bättre, med ett par terapeutbesök vid sidan om arbetet då detta med att "gå hemma" och vara sjukskriven i sig inte är särskilt rehabiliterande. Tvärt om hade en person med verkliga psykiska problem behövt samtal vid sidanom för att klara sig ur det och inte bara må sämre av att sitta hemma. Att du mår bättre efter ett par sjukdagar och inte mer bevisar ju bara att jag hade rätt i att du inte var psykiskt sjuk utan behövde en kort semester.

Ts har haft en krisreaktion för att en bekant har tagit livet av sig. Den kan fortfarande sitta i även om ts känner sig såpass bra att hon kan jobb. Ts har själv skrivit att hon fortfarande inte är sig själv.
  • Anonym (konstigt)
    Kine skrev 2015-09-13 21:23:35 följande:

Vilken tur att man inte behöver tala om varför man är sjuk. Och att man kan få sjukskrivning av läkaren från första dagen för att man har haft dödsfall nära eller av en bekant/vän.

Det är arbetsgivaren som betalar ut sjuklön de första 14 dagarna, och FK behöver inte godkänna sjukskrivningen. Det är nog svårare att bli sjukskriven av läkare när avlägsna bekanta avlider.
  • Kiine

Det är uppenbart att det finns empatilösa personer här i tråden som inte förstår att alla reagerar olika vid sin väns bortgång!

Ts har all rätt att sjukskriva utan att behöva redovisa anledningen vare sig för sin arbetsgivare eller kollegor!!!

• Kine
    Selfish Geene skrev 2015-09-13 21:28:37 följande:

Om man vill ha sjuklön måste man det.

Jag beviljar inte sjuklön vid alla sjukskrivningar och då blir det en fråga för försäkringskassan att reda ut, hittills har FK alltid gått på min linje och avslagit ansökan men om FK skulle bevilja en sjuklön arbetsgivaren har nekat betalar dom ut sjuklönen och driver ärendet mot mig (men det har som sagt aldrig hänt hittills)

Nej, det måste man inte. Möjligen har du den policyn men det får stå för dig.

Man behöver heller inte uppge orsak till sjukskrivning för arbetsgivaren.

Sjukanmälan är inte detsamma som olovlig frånvarande. Du som arbetsgivare kan inte neka en person sjuklön vid sjukanmälan bara för att de inte vill ge dig en orsak till varför de är sjuka.
  • Kine
    Anonym (konstigt) skrev 2015-09-13 21:33:44 följande:

Det är arbetsgivaren som betalar ut sjuklön de första 14 dagarna, och FK behöver inte godkänna sjukskrivningen. Det är nog svårare att bli sjukskriven av läkare när avlägsna bekanta avlider.

Man kan få sjukskrivning av läkaren vid dödsfall av bekant (även bekanta kan stå varandra nära) om det finns behov för det. Läkaren bryr sig inte om vem som dött utan ser till hur personen mår av set som inträffat.

En sjukskrivning kan man även få under de första 14 dagarna.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 21:18:32 följande:

Du tycker det är trevligare att vara hemma än att jobba. Alla tycker inte det.

Jag sjukskriver mig iallafall bara om jag är sjuk och en läkare ser det nödvändigt för mig att vara hemma för att rehabilitera mig själv (vilket inte sker i onödan då jag inte bor i Sverige). Detta trots att jag tycker att det är trevligare att vara hemma med man och barn än att jobba, ja.. Vilket jag hoppas och antar att de flesta tycker.
  • Kiine
    Anonym (konstigt) skrev 2015-09-13 21:33:44 följande:
    Du borde för i helvete läsa på bättre om sjukskrivning vid nära väns bortgång!!!
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:38:52 följande:

Jag sjukskriver mig iallafall bara om jag är sjuk och en läkare ser det nödvändigt för mig att vara hemma för att rehabilitera mig själv (vilket inte sker i onödan då jag inte bor i Sverige). Detta trots att jag tycker att det är trevligare att vara hemma med man och barn än att jobba, ja.. Vilket jag hoppas och antar att de flesta tycker.

Jag sjukskriver mig också när det är ytterst nödvändigt och jag då är för sjuk för att jobba. Och nej, jag tycker inte det är trevligare att lalla på hemma än att vara på jobbet. Mina barn är på dagis och mannen jobbar. Bor inte heller i Sverige (vad nu det har med saken att göra...)
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:26:27 följande:

Om du var hemma några dagar och nu är tillbaka på jobbet utan vidare så har du inte lidit av någon depression. Du hade förmodligen klarat dig lika bra, om inte bättre, med ett par terapeutbesök vid sidan om arbetet då detta med att "gå hemma" och vara sjukskriven i sig inte är särskilt rehabiliterande. Tvärt om hade en person med verkliga psykiska problem behövt samtal vid sidanom för att klara sig ur det och inte bara må sämre av att sitta hemma. Att du mår bättre efter ett par sjukdagar och inte mer bevisar ju bara att jag hade rätt i att du inte var psykiskt sjuk utan behövde en kort semester.

Jag har aldrig sagt att jag lidit av depression. Du har ju ingen aning om vad jag gjorde på mina sjukdagar. Och att jag mår bättre efter det visar ju att jag behövde det. Jag hade inte klarat av mitt arbete på ett bra sätt, det hade varit dumt av mig att jobba då.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 21:33:07 följande:

Ts har haft en krisreaktion för att en bekant har tagit livet av sig. Den kan fortfarande sitta i även om ts känner sig såpass bra att hon kan jobb. Ts har själv skrivit att hon fortfarande inte är sig själv.

Jag antar att du är hennes personliga läkare som känner till hennes sjukdomsbild så ingående? Utifrån det hon beskrivit är hon inte sjuk i min mening. Är man inte sjuk så har man inte rätt till sjukpenning, det är också min mening. Att du inte kan acceptera att andra tycker olika är däremot ett problem som kan behöva tacklas hos dig själv. Du kanske bör sjukskriva dig.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?