• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-13 21:42:11 följande:

Jag sjukskriver mig också när det är ytterst nödvändigt och jag då är för sjuk för att jobba. Och nej, jag tycker inte det är trevligare att lalla på hemma än att vara på jobbet. Mina barn är på dagis och mannen jobbar. Bor inte heller i Sverige (vad nu det har med saken att göra...)

Trots att du inte ens bor här i Sverige tror du dig ha stenkoll på vilka regler som gäller i Sverige vid sjukskrivning?!
  • Anonym (konstigt)
    Kiine skrev 2015-09-13 21:35:14 följande:

Du är en idiot!

Tack för den, du vet inte mycket du.

En läkare bestämmer inte längre om en person får vara sjukskriven de talar om vad åkomman är, det är FK som bedömer arbetsförmågan.

Det har inte fallit dig in att vi som skriver här kan jobba både som läkare, arbetsgivare och försäkringskassepersonal?
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:46:01 följande:

Jag antar att du är hennes personliga läkare som känner till hennes sjukdomsbild så ingående? Utifrån det hon beskrivit är hon inte sjuk i min mening. Är man inte sjuk så har man inte rätt till sjukpenning, det är också min mening. Att du inte kan acceptera att andra tycker olika är däremot ett problem som kan behöva tacklas hos dig själv. Du kanske bör sjukskriva dig.

Har jag utgett mig för att vara hennes personliga läkare eller läkare överhuvudtaget?

Din mening räknas inte för du förstår inte vad en krisreaktion är. Inte heller förstår du vad depression är för olika individer.

Vid en krisreaktion är man för sjuk för att jobba och är därmed berättigad sjukpenning. Oavsett vad du tycker eller inte.

Jag har redan varit sjukskriven nu i en vecka pga dödsfall av nära kollega och vän. Och ja, jag fick igenom det av en läkare.
  • Kine

Jag antar att du är hennes personliga läkare som känner till hennes sjukdomsbild så ingående? Utifrån det hon beskrivit är hon inte sjuk i min mening. Är man inte sjuk så har man inte rätt till sjukpenning, det är också min mening. Att du inte kan acceptera att andra tycker olika är däremot ett problem som kan behöva tacklas hos dig själv. Du kanske bör sjukskriva dig.

Snarare du som inte kan acceptera att krisreaktion och depressioner artar sig olika för olika individer...
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-13 21:46:32 följande:

Trots att du inte ens bor här i Sverige tror du dig ha stenkoll på vilka regler som gäller i Sverige vid sjukskrivning?!

Ja, jag har koll eftersom jag bor halvtid i Sverige och är uppvuxen där.
  • Anonym (MO)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-13 21:45:55 följande:

Jag har aldrig sagt att jag lidit av depression. Du har ju ingen aning om vad jag gjorde på mina sjukdagar. Och att jag mår bättre efter det visar ju att jag behövde det. Jag hade inte klarat av mitt arbete på ett bra sätt, det hade varit dumt av mig att jobba då.

För att detta tydligen måste bli krasst, såvida du inte led av en sjukdom så anser jag att du inte hade rätt till sjukpenning. Man mår bättre och känner sig laddad efter en kort semester också. Sjukskrivning är till för de som är sjuka. Det är vad jag vill ha sagt.
  • Anonym (konstigt)
    Kiine skrev 2015-09-13 21:39:58 följande:

Du borde för i helvete läsa på bättre om sjukskrivning vid nära väns bortgång!!!

Det var ju ingen nära vän, och sluta att svära och kalla mig för idiot. Det tyder på dålig social kompetens.
  • Anonym (M)

Kanske i och för sig är lite långsökt då hon till skillnad från ts inte bor i Sverige plus har ingen koll på hur det fungerar med sjukskrivning.
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:52:22 följande:

För att detta tydligen måste bli krasst, såvida du inte led av en sjukdom så anser jag att du inte hade rätt till sjukpenning. Man mår bättre och känner sig laddad efter en kort semester också. Sjukskrivning är till för de som är sjuka. Det är vad jag vill ha sagt.

Så du tror att fysiska sjukdomar berättigar till sjukpenning?

Det är ju tur att fk och arbetsgivaren inte gör det. Psykiska åkommer är sjukdomar det med. En akut krisreaktion är en psykiska åkomma. En depression är det med. Och dessa berättigar till sjukpenning eftersom de räknas som sjukdom.
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-13 21:53:55 följande:

Kanske i och för sig är lite långsökt då hon till skillnad från ts inte bor i Sverige plus har ingen koll på hur det fungerar med sjukskrivning.

Jag har då mera koll än vad du har.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?