• alex9812

Kaos med ekonomin

Hej.

Jag har panikångest just nu. Har fått betalningsföreläggande från kronofogden på 13 000 kr. Jag har absolut ingen möjlighet att betala det och har ingen möjlighet att ta lån eller låna från familj. Är livrädd för att få betalningsanmärkning. Vad gör jag? Är helt sönderstressad

• Svar på tråden Kaos med ekonomin
  • Frontline

Varför har du fått det för?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • alex9812

För att jag har många skulden och lyckades inte hålla en avbetalningsplan. Jag kämpar jättemycket med min ekonomi. Har inga beroenden. Bara på grund av dumma beslut hamnat i en mycket ansträngd ekonomisk situation.

• svurkbebis

Sälj av saker, kläder, smycken, möbler, och allt som du kan tänka dig att göra av med, snabba pengar och förhoppningsvis skuldfri

• alex9812

Har tyvärr inget av värde. Har inte sovit en sekund inatt. Tankarna bara snurrar.

• Frontline
    alex9812 skrev 2015-08-22 09:48:15 följande:
    Har tyvärr inget av värde. Har inte sovit en sekund inatt. Tankarna bara snurrar.
    Ring och be om en avbetalningsplan dom brukar inte vara omöjliga utan vill helst få in pengarna...
  • sportpappa

Vad du kan göra beror helt på din situation.
    Sälj bilen, MC, moped, cykel m.m.
    Pantsätt arvegodset.
    Begär ut förskott på nästa månadslön.

Sen får du ju fråga dig själv hur det kommer att gå i framtiden när nästa betalning ska göras. Hur ser din budget ut? Om du kommer hamna i precis samma situation nästa månad eller månaden efter det. Om det ändå skiter sig inom en väldigt snar framtid så är ju avbetalningsplanen fel och inte upplagd efter din betalningsförmåga.

Gör en budget som sträcker sig tills du betalat av dina skulder. Se var likviditeten blir negativ. Innan de tidpunkterna nås måste du förbättra likviditeten så att det inte sker genom att exempelvis sälja något till minst det värdet. Lägg in försäljningen i budgeten och se var nästa negativa likviditet uppstår och åtgärda den osv.
    Du kanske behöver skaffa dig ett mer välbetalt arbete eller ett extraknäck för att det faktiskt ska gå ihop.

• alex9812

Tack för tips. Avbetalningsplan går de inte med på trots att jag bönat och bett och vädjat.

Jag har en mycket ansträngd ekonomi med budget som funkar om inga oväntade utgifter uppstår vilket hänt nu. Jag äger inget av värde. Att arbeta extra ska jag försöka få igång men går redan på knäna med mitt ordinarie jobb. Dessutom måste de godkänna eventuellt extrajobb. Har bra inkomst nästan 40 000 i månaden så mycket högre kan jag inte komma med min utbildning.

• Linda5

Men om du har 40 000:- i månaden måste du väl kunna få fram 13 000
    Du måste verkligen göra en budget och kolla över din ekonomi. Går att leva på 3000:- i månaden om man räknar bort hyra. Hoppas nu det löser sig och att du tar tag i det på allvar.

• Frontline
    alex9812 skrev 2015-08-22 10:11:57 följande:
    Tack för tips. Avbetalningsplan går de inte med på trots att jag bönat och bett och vädjat.
    Jag har en mycket ansträngd ekonomi med budget som funkar om inga oväntade utgifter uppstår vilket hänt nu. Jag äger inget av värde. Att arbeta extra ska jag försöka få igång men går redan på knäna med mitt ordinarie jobb. Dessutom måste de godkänna eventuellt extrajobb. Har bra inkomst nästan 40 000 i månaden så mycket högre kan jag inte komma med min utbildning.
    Med den lönen borde det inte vara några bekymmer...
Svar på tråden Kaos med ekonomin