• alex9812

Kaos med ekonomin

Hej.

Jag har panikångest just nu. Har fått betalningsföreläggande från kronofogden på 13 000 kr. Jag har absolut ingen möjlighet att betala det och har ingen möjlighet att ta lån eller låna från familj. Är livrädd för att få betalningsanmärkning. Vad gör jag? Är helt sönderstressad

• Svar på tråden Kaos med ekonomin
  • alex9812

Verkligen inget sparande.

20000 är skulder hos kfm.

Resten av skulderna rullar på.

Det är inte de jag är skyldiga 13000 som kan tänka sig diskutera utan låneförmedlare/bank om jag betalar bort lite skulder och kan söka samlingslån i vår.

• Lamoureuse

Kolla vilket inkasso bolag skulden ligger hos. Tar då kontakt med de och förklara för de att du inte kan betala hela beloppet på en gång.

Sen kan det blir att du betala en del och de dra tillbaka ärendet från KF sen får du lägga upp en betalningsplan

• alex9812

Jag har redan pratat med de flera gånger men de vägrar.

• Flash Gordon
    alex9812 skrev 2015-08-24 07:56:45 följande:

Verkligen inget sparande.

20000 är skulder hos kfm.

Resten av skulderna rullar på.

Det är inte de jag är skyldiga 13000 som kan tänka sig diskutera utan låneförmedlare/bank om jag betalar bort lite skulder och kan söka samlingslån i vår.

Då så.

Du behöver alltså få fram 13000 snabbt. Du har pengarna senare i höst, men inte just nu.

Om du inte är beredd att sälja saker för att få ihop pengarna så ser jag bara att du kan betala lite åt gången, med jämna mellanrum - för att "fördröja" processen, som det stod beskrivet i länken jag lade in. Tills du kommer åt pengarna senare i höst och då kan du betala det som återstår.

Och jo, alla har vi saker som går att sälja. En platt-TV, en TV-spelskonsol, märkeskläder, stereoanläggning, smycken, klockor, en bil, en mobiltelefon, en cykel ...

En av de enklaste sakerna att sälja borde vara en sådan där modern platt-TV eftersom du kan ersätta den med en vanlig gammal TV, nästan gratis, från ställen som Myrorna eller Erikshjälpen.
  • sportpappa

Säg upp allt som inte är livsnödvändigt. Det ger ju inte pengar över på direkten, men kanske inom 1-3 månader. Du har akuta skulder, men också skulder som kommer att ligga kvar en bra tid framöver så allt man kan göra för att korta ner tiden tills skulderna är borta är tacksamt.
    Säg upp extra TV-abonnemang, tidningsprenumerationer, sänk bredbandet till lägsta hastigheten, sänk mobilabonnemangen till så billiga som möjligt, se över alla försäkringar, se över elabonnemanget och byt till det billigaste, osv. Varje gång du får en räkning så fundera på om det går att sänka den kostnaden.
    Sluta röka och snusa.
    Se om det går att ändra avbetalningsplanen för studielånen. Jag sänkte min månadskostnad med 1000 kr/månad genom att flytta över mina studielån från det gamla systemet till det nya. Visst blir det längre avbetalningstid och högre räntekostnad, men med så extremt låga räntor som det är så tyckte jag det var bättre att ha pengar nu och så gör jag en frivillig extra inbetalning varje år.
    Ta med matlåda till jobbet istället för att äta på lunchrestaurang.

• alex9812

Jag har inventerat alla kostnader en och två gånger. Har inget som går att sänka.

Har även funderat hela dagen bad jag skulle kunna sälja men har verkligen inte mycket mer än vad jag måste ha för att överleva. Jag ska se, vilket är tveksamt om jag kan få ner några avbetalningsplaner...

• alex9812

Största frustrationen är att man har pengarna inom kort...

• alex9812

Största frustrationen är att man har pengarna inom kort...

• snedtak

Det kan vara lättare att deala om en avbetalningsplan om ni kan säga något i stil med " vi kan betala x kr redan denna månad och därefter lägga upp en avbetalningsplan". Prospektet att få in pengar snart är inte alltid dumt för den som lånat ut pengar.

Vad säger inkassobolaget när de vägrar? Vad har du för taktik när du pratar med dem?

Är ekonomin helt körd i botten kanske det är så att du eller din partner får en betalningsanmärkning Det är givetvis inte bra, men livet är inte slut för det. Ni är två personer. Kan ni prioritera era avbetalningar så att endast en person får en anmärkning?

• alex9812

Sannolikt får inte båda en anmärkning. Har sagt att jag kan betala lite nu osv men de vill inte diskutera det utan hänvisar bara till kronofogden. Det här företaget tillhör kanske de mindre seriösa företagen som fullkomligt skiter i om folk så stupar...

• Arbetstagaren

Vi säger såhär då:

Du har så klart klantat dig och får leva med det. Du skall först betala det som på kortast tid ställer till störst problem och sen får resten vänta. Du får alltså hålla på med skademinimering.

Du skall samtidigt vara glad att du kan göra så och inte bara se ditt liv gå upp i rök med livslånga skulder hos fogden. Kan du klara att hålla dig lite i skinnet när det gäller krediter framöver så går du helskinnad ur denna tillfälliga svacka.

• alex9812

Planen är att hålla sig från krediter typ resten av livet.

• alex9812

Fy fan vad sån här ångest kan tära sönder en. Kan inte äta eller sova just nu.

• alex9812

• alex9812

• alex9812

• Frontline
    Chianti skrev 2015-08-22 17:48:49 följande:
    Menar du att det är jämförbart att ha två inkomster samt sparpengar och betala lån enligt plan med att vara utblottad och stå inför fogden?
    Du hjärtat har man som TS skrev 40K in i månaden så är väl 13K inget att behöva hänga sig för eller hur?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • alex9812

Har inga medel att betala skulderna för till KFM just nu. Det är det jobbiga. Om två månader har jag de pengarna.

• Chianti
    Frontline skrev 2015-09-03 23:36:36 följande:
    Du hjärtat har man som TS skrev 40K in i månaden så är väl 13K inget att behöva hänga sig för eller hur?
    Jag ser inte att du besvarar min fråga, så jag ställer den igen: Menar du att det är jämförbart att ha två inkomster samt sparpengar och betala lån enligt plan med att vara utblottad och stå inför fogden?

Svar på tråden Kaos med ekonomin