• alex9812

Kaos med ekonomin

Hej.

Jag har panikångest just nu. Har fått betalningsföreläggande från kronofogden på 13 000 kr. Jag har absolut ingen möjlighet att betala det och har ingen möjlighet att ta lån eller låna från familj. Är livrädd för att få betalningsanmärkning. Vad gör jag? Är helt sönderstressad

• Svar på tråden Kaos med ekonomin
  • alex9812

Det är före skatt. Och har en så ansträngd ekonomi med lån och avbetalningsplaner som ska betalas så inga 13 000 kr finns. Lever redan på 3000 kr för mat etc.

Be om förskott löser tyvärr inte problemet utan den skjuts fram en månad.

• Chianti
    alex9812 skrev 2015-08-22 11:16:14 följande:

Det är före skatt. Och har en så ansträngd ekonomi med lån och avbetalningsplaner som ska betalas så inga 13 000 kr finns. Lever redan på 3000 kr för mat etc.

Be om förskott löser tyvärr inte problemet utan den skjuts fram en månad.

då får du  bita i det sura äpplet och acceptera situationen tyvärr.
  • Ramborg
    alex9812 skrev 2015-08-21 23:49:21 följande:

Hej.

Jag har panikångest just nu. Har fått betalningsföreläggande från kronofogden på 13 000 kr. Jag har absolut ingen möjlighet att betala det och har ingen möjlighet att ta lån eller låna från familj. Är livrädd för att få betalningsanmärkning. Vad gör jag? Är helt sönderstressad

Jag säger som inlägg 12, du får acceptera att dina dumma beslut har orsakat betalningsanmärkning.

Kontakta kronofogden, du kommer antagligen få utmätning på din lönoch då kan du inte sköta dina övriga betalningar. Du bör ta ett helhetsgrepp på situationen. Har du pratat med kommunens budgetrådgivare?

Se till att du betalar hyran och håll fast vid telefonabonnemang etc som är viktigt och kan vara svårt att nyteckna när man har betalningsanmärkning.
    42.
  • alex9812

Jag har pratat med en rådgivare och upprättat planen jag har. En månad när jag var sjuk och fick mindre lön kunde jag inte hålla denna plan. Men det är väl bara att inse att livet är över.

• Frontline
    alex9812 skrev 2015-08-22 13:33:21 följande:
    Jag har pratat med en rådgivare och upprättat planen jag har. En månad när jag var sjuk och fick mindre lön kunde jag inte hålla denna plan. Men det är väl bara att inse att livet är över.
    HAHAHAHA tillåt mig skratta så jag spyr, livet är över för futtiga 13000:-
    Vi har miljonlån och har ca 6000 mer in i månaden en vad du har men man måste ha ett sparande så att man ska kunna ta en smäll när det kommer...

Har själv inte jobbat på 2 månader snart så för att klara sig på 1 sjuklön samt en inkomst av lön får man ta till lite av det sparade om det skulle krisa...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Filiplopp
    Frontline skrev 2015-08-22 14:44:26 följande:

HAHAHAHA tillåt mig skratta så jag spyr, livet är över för futtiga 13000:-

Vi har miljonlån och har ca 6000 mer in i månaden en vad du har men man måste ha ett sparande så att man ska kunna ta en smäll när det kommer...

Har själv inte jobbat på 2 månader snart så för att klara sig på 1 sjuklön samt en inkomst av lön får man ta till lite av det sparade om det skulle krisa...

Hurra. Vad duktig du är då. Varför skratta åt en som uppenbarligen mår dåligt? Lån är inte samma som skulder. Men det kanske du vet.
  • Frontline
    Filiplopp skrev 2015-08-22 14:52:50 följande:
    Hurra. Vad duktig du är då. Varför skratta åt en som uppenbarligen mår dåligt? Lån är inte samma som skulder. Men det kanske du vet.
    Jag skrattade för att TS skrev att det är bara inse att livet är över, anser man att livet är över för ynkliga 13000 så är det illa...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Virriga Vera
    Filiplopp skrev 2015-08-22 14:52:50 följande:
    Lån är en skuld, men det kanske du inte vet?
  • Ramborg
    alex9812 skrev 2015-08-22 13:33:21 följande:

Vad är det värsta som kan hända?

Dina skulder kommer gå till utmätning allihopa. Då kommer kronofogden beräkna ditt förbehållsbelopp och göra införsel på lönen som överstiger detta. Iom att förbehållsbeloppet är det du anses behöva för att leva kommer du få behålla det varje månad. Resten går till att betala dina fordringsägare. Om skulderna inte minskar kam du ansöka om skuldsanering. Du får leva snålt en tid men värre är det inte.

Ta det lugnt. Livet är inte över för att du kommit i ekonomisk knipa. Det kommer ordna sig så småningom.
    42.
  • Filiplopp
    Virriga Vera skrev 2015-08-22 15:01:29 följande:

Lån är en skuld, men det kanske du inte vet?

Beror på vad för slags lån. Lån kan vara olika. Kloka och genomtänkta lån. En slags investering.

Som man kan betala av. Eller dumma lån. Som man ej klarar av att betala av. Och som gör att man hamnar hos kronofogden. Och får skulder.

Vet ingen som kallar sitt huslån för husskulder. Bara en iakttagelse.
Svar på tråden Kaos med ekonomin