• alex9812

Kaos med ekonomin

Hej.

Jag har panikångest just nu. Har fått betalningsföreläggande från kronofogden på 13 000 kr. Jag har absolut ingen möjlighet att betala det och har ingen möjlighet att ta lån eller låna från familj. Är livrädd för att få betalningsanmärkning. Vad gör jag? Är helt sönderstressad

• Svar på tråden Kaos med ekonomin
  • Virriga Vera
    Filiplopp skrev 2015-08-22 15:10:56 följande:
    Beror på vad för slags lån. Lån kan vara olika. Kloka och genomtänkta lån. En slags investering.

Som man kan betala av. Eller dumma lån. Som man ej klarar av att betala av. Och som gör att man hamnar hos kronofogden. Och får skulder.

Vet ingen som kallar sitt huslån för husskulder. Bara en iakttagelse.
    Det vet inte jag heller men ett lån är ju defacto en skuld till lånegivaren oavsett vilken sorts lån det är.
  • Chianti
    Frontline skrev 2015-08-22 14:44:26 följande:
    HAHAHAHA tillåt mig skratta så jag spyr, livet är över för futtiga 13000:-
    Vi har miljonlån och har ca 6000 mer in i månaden en vad du har men man måste ha ett sparande så att man ska kunna ta en smäll när det kommer...

Har själv inte jobbat på 2 månader snart så för att klara sig på 1 sjuklön samt en inkomst av lön får man ta till lite av det sparade om det skulle krisa...
    Menar du att det är jämförbart att ha två inkomster samt sparpengar och betala lån enligt plan med att vara utblottad och stå inför fogden?
  • pgw
    Filiplopp skrev 2015-08-22 15:10:56 följande:

Beror på vad för slags lån. Lån kan vara olika. Kloka och genomtänkta lån. En slags investering.

Som man kan betala av. Eller dumma lån. Som man ej klarar av att betala av. Och som gör att man hamnar hos kronofogden. Och får skulder.

Vet ingen som kallar sitt huslån för husskulder. Bara en iakttagelse.

Lån - namnet på en viss summa pengar när man pratar om dem i det avseende att jag har pengarna till mitt förfogande. Skuld - exakt samma summa pengar när man talar om att de ska betalas tillbaka. Det spelar ingen roll vad man gör med pengarna man har lånat, investerar eller slösar, skulden finns kvar tills pengarna är återbetalade.

Amorteringsfriheten tycks ha åstadkommit begreppsförvirring.
  • Filiplopp
    pgw skrev 2015-08-22 18:30:45 följande:

Lån - namnet på en viss summa pengar när man pratar om dem i det avseende att jag har pengarna till mitt förfogande. Skuld - exakt samma summa pengar när man talar om att de ska betalas tillbaka. Det spelar ingen roll vad man gör med pengarna man har lånat, investerar eller slösar, skulden finns kvar tills pengarna är återbetalade.

Amorteringsfriheten tycks ha åstadkommit begreppsförvirring.

Ja du. Själv har jag inget lån på mitt hus. Så ta den med någon annan.
  • Liten ekorre
    Chianti skrev 2015-08-22 17:48:49 följande:
    Menar du att det är jämförbart att ha två inkomster samt sparpengar och betala lån enligt plan med att vara utblottad och stå inför fogden?
    TS tjänar 40000 kr före skatt. Skulle inte kalla det utblottad. Isåfall kan man ju kalla någon med miljonintäkter fattig för att han spenderar ännu mer än han tjänar.

Vår familj har inkomster på 20000 kr efter skatt (två vuxna+2 barn) och har lite för höga utgifter för våra inkomster egentligen. Men skulle aldrig kalla oss fattiga eller utblottade! Vi bor ok, har mat till oss och våra barn och vi kan till och med unna oss onödigheter ibland.
  • Chianti
    Liten ekorre skrev 2015-08-22 19:06:57 följande:
    TS tjänar 40000 kr före skatt. Skulle inte kalla det utblottad. Isåfall kan man ju kalla någon med miljonintäkter fattig för att han spenderar ännu mer än han tjänar.

Vår familj har inkomster på 20000 kr efter skatt (två vuxna+2 barn) och har lite för höga utgifter för våra inkomster egentligen. Men skulle aldrig kalla oss fattiga eller utblottade! Vi bor ok, har mat till oss och våra barn och vi kan till och med unna oss onödigheter ibland.
    Ehh, utblottad är man om man är pank. TS är uppenbarligen pank trots en egentligen ok lön. Hen har inga pengar, andra skulder, inget att sälja. Kommande lön verkar också intecknad.
    Du däremot är inte utblottad trots låg inkomst eftersom du inte har skulder att betala nu som är långt högre än dina intäkter och tillgångar.
  • svurkbebis

du får 40 000 kr före skatt, och du menar att du inte har något att sälja av värde?
    Det behöver inte vara märkvärdiga saker, ha en liten loppis med smått o gott så får du säkert in en slant

• alex9812

Tack för era kommentarer. Hade inte räknat med att bli hånad och idiotförklarad. Hoppas ni inte är lika dömande IRL. Det finns anledningar till att folk, som jag, hamnar i skiten ibland av olika skäl.

• alex9812

Är det någon som har tips så är jag jätte tacksam om ni orkar delge sånt.

• Hustru
    alex9812 skrev 2015-08-23 08:48:58 följande:

Är det någon som har tips så är jag jätte tacksam om ni orkar delge sånt.

Tips nu är väl försent tyvärr om du inte på något sätt kan frigöra 13 000. Du borde visa dina nettoinkomsten och utgifter för att man ska kunna se om det finns omfördelningar att göra. Utgår från att du bor i en hyresrätt eftersom du inte har några tillgångar att göra pengar av. De lån du har, är det många små dåliga lån, finns det möjlighet att lägga ihop dem någonstans till rimlig ränta och öka upp med 13000. Skulle kanske med en bättre ränta inte behöva bli dyrare per månad. Kan du visa att du följt din ekonomiska plan? handlar om att du verkligen granskar dig, som i Lyxfällan och lever efter en stenhård plan.

Lycka till
Svar på tråden Kaos med ekonomin