• sportpappa

Kaos med ekonomin

Vad du kan göra beror helt på din situation.
    Sälj bilen, MC, moped, cykel m.m.
    Pantsätt arvegodset.
    Begär ut förskott på nästa månadslön.

Sen får du ju fråga dig själv hur det kommer att gå i framtiden när nästa betalning ska göras. Hur ser din budget ut? Om du kommer hamna i precis samma situation nästa månad eller månaden efter det. Om det ändå skiter sig inom en väldigt snar framtid så är ju avbetalningsplanen fel och inte upplagd efter din betalningsförmåga.

Gör en budget som sträcker sig tills du betalat av dina skulder. Se var likviditeten blir negativ. Innan de tidpunkterna nås måste du förbättra likviditeten så att det inte sker genom att exempelvis sälja något till minst det värdet. Lägg in försäljningen i budgeten och se var nästa negativa likviditet uppstår och åtgärda den osv.
    Du kanske behöver skaffa dig ett mer välbetalt arbete eller ett extraknäck för att det faktiskt ska gå ihop.

• sportpappa

Du skriver att ni är 3 personer och att en av dem är ett barn. Att barnet inte kan bidraga så mycket förstår jag, men hur är det med den andre vuxna i hushållet? Nu låter det som att du står för alla intäkter till hushållet.

• sportpappa
    alex9812 skrev 2015-08-23 15:40:35 följande:

Min sambo bidrar med sin lön. Alla inkomster och utgifter är gemensamma.

Om det inte finns några andra utvägar än att ta ett blancolån så borde din sambo kunna ta det, men se verkligen till att ni kan betala tillbaka det enligt avbetalningsplanen eller allra helst lösa det i förtid.
  • sportpappa

Säg upp allt som inte är livsnödvändigt. Det ger ju inte pengar över på direkten, men kanske inom 1-3 månader. Du har akuta skulder, men också skulder som kommer att ligga kvar en bra tid framöver så allt man kan göra för att korta ner tiden tills skulderna är borta är tacksamt.
    Säg upp extra TV-abonnemang, tidningsprenumerationer, sänk bredbandet till lägsta hastigheten, sänk mobilabonnemangen till så billiga som möjligt, se över alla försäkringar, se över elabonnemanget och byt till det billigaste, osv. Varje gång du får en räkning så fundera på om det går att sänka den kostnaden.
    Sluta röka och snusa.
    Se om det går att ändra avbetalningsplanen för studielånen. Jag sänkte min månadskostnad med 1000 kr/månad genom att flytta över mina studielån från det gamla systemet till det nya. Visst blir det längre avbetalningstid och högre räntekostnad, men med så extremt låga räntor som det är så tyckte jag det var bättre att ha pengar nu och så gör jag en frivillig extra inbetalning varje år.
    Ta med matlåda till jobbet istället för att äta på lunchrestaurang.

Svar på tråden Kaos med ekonomin