• alex9812

Kaos med ekonomin

Hej.

Jag har panikångest just nu. Har fått betalningsföreläggande från kronofogden på 13 000 kr. Jag har absolut ingen möjlighet att betala det och har ingen möjlighet att ta lån eller låna från familj. Är livrädd för att få betalningsanmärkning. Vad gör jag? Är helt sönderstressad

• Svar på tråden Kaos med ekonomin
  • alex9812

För att jag har många skulden och lyckades inte hålla en avbetalningsplan. Jag kämpar jättemycket med min ekonomi. Har inga beroenden. Bara på grund av dumma beslut hamnat i en mycket ansträngd ekonomisk situation.

• alex9812

Har tyvärr inget av värde. Har inte sovit en sekund inatt. Tankarna bara snurrar.

• alex9812

Tack för tips. Avbetalningsplan går de inte med på trots att jag bönat och bett och vädjat.

Jag har en mycket ansträngd ekonomi med budget som funkar om inga oväntade utgifter uppstår vilket hänt nu. Jag äger inget av värde. Att arbeta extra ska jag försöka få igång men går redan på knäna med mitt ordinarie jobb. Dessutom måste de godkänna eventuellt extrajobb. Har bra inkomst nästan 40 000 i månaden så mycket högre kan jag inte komma med min utbildning.

• alex9812

Det är före skatt. Och har en så ansträngd ekonomi med lån och avbetalningsplaner som ska betalas så inga 13 000 kr finns. Lever redan på 3000 kr för mat etc.

Be om förskott löser tyvärr inte problemet utan den skjuts fram en månad.

• alex9812

Jag har pratat med en rådgivare och upprättat planen jag har. En månad när jag var sjuk och fick mindre lön kunde jag inte hålla denna plan. Men det är väl bara att inse att livet är över.

• alex9812

Tack för era kommentarer. Hade inte räknat med att bli hånad och idiotförklarad. Hoppas ni inte är lika dömande IRL. Det finns anledningar till att folk, som jag, hamnar i skiten ibland av olika skäl.

• alex9812

Är det någon som har tips så är jag jätte tacksam om ni orkar delge sånt.

• alex9812

Har en sådan plan som jag strikt följer. Problemet är att det nu uppstod en situation där jag inte kunde hålla mig till en av planerna. Det känns så tråkigt för att jag kämpat länge för att bli skuldfri.

• alex9812

Har 15000 kvar efter att jag betalat alla räkningar. De 15000 ska räcka till mat och kostnader för att ta sig till jobb/skola för 3 personer. Nu har jag några mindre ärenden förutom 13 000 som måste till kfm. Jag får lite extra lön nästa månad. Jag kan i november och december skattejämka. Så sett till kommande 5 månaderna skulle jag klara det men klarar inte det just nu. Dessutom har tvättmaskinen gått sönder. Har kapital under hösten men inte just nu. Därav frustrerad.

Svar på tråden Kaos med ekonomin