• Chianti
    alex9812 skrev 2015-08-22 11:16:14 följande:

Det är före skatt. Och har en så ansträngd ekonomi med lån och avbetalningsplaner som ska betalas så inga 13 000 kr finns. Lever redan på 3000 kr för mat etc.

Be om förskott löser tyvärr inte problemet utan den skjuts fram en månad.

då får du  bita i det sura äpplet och acceptera situationen tyvärr.
  • Chianti
    Frontline skrev 2015-08-22 14:44:26 följande:
    HAHAHAHA tillåt mig skratta så jag spyr, livet är över för futtiga 13000:-
    Vi har miljonlån och har ca 6000 mer in i månaden en vad du har men man måste ha ett sparande så att man ska kunna ta en smäll när det kommer...

Har själv inte jobbat på 2 månader snart så för att klara sig på 1 sjuklön samt en inkomst av lön får man ta till lite av det sparade om det skulle krisa...
    Menar du att det är jämförbart att ha två inkomster samt sparpengar och betala lån enligt plan med att vara utblottad och stå inför fogden?
  • Chianti
    Liten ekorre skrev 2015-08-22 19:06:57 följande:
    TS tjänar 40000 kr före skatt. Skulle inte kalla det utblottad. Isåfall kan man ju kalla någon med miljonintäkter fattig för att han spenderar ännu mer än han tjänar.

Vår familj har inkomster på 20000 kr efter skatt (två vuxna+2 barn) och har lite för höga utgifter för våra inkomster egentligen. Men skulle aldrig kalla oss fattiga eller utblottade! Vi bor ok, har mat till oss och våra barn och vi kan till och med unna oss onödigheter ibland.
    Ehh, utblottad är man om man är pank. TS är uppenbarligen pank trots en egentligen ok lön. Hen har inga pengar, andra skulder, inget att sälja. Kommande lön verkar också intecknad.
    Du däremot är inte utblottad trots låg inkomst eftersom du inte har skulder att betala nu som är långt högre än dina intäkter och tillgångar.
  • Chianti
    alex9812 skrev 2015-08-23 09:57:42 följande:

Har 15000 kvar efter att jag betalat alla räkningar. De 15000 ska räcka till mat och kostnader för att ta sig till jobb/skola för 3 personer. Nu har jag några mindre ärenden förutom 13 000 som måste till kfm. Jag får lite extra lön nästa månad. Jag kan i november och december skattejämka. Så sett till kommande 5 månaderna skulle jag klara det men klarar inte det just nu. Dessutom har tvättmaskinen gått sönder. Har kapital under hösten men inte just nu. Därav frustrerad.

4000 räcker till mat för 3 personer, och om ni inte flyger till jobb och skola så är 11000 helt orimligt. Du får lägga upp din budget i detalj om det ska hjälpa.
  • Chianti
    alex9812 skrev 2015-08-23 12:13:49 följande:

Kortfattat ca 6000 går till mat och ta sig till jobb/skola. En tusenlapp vill jag gärna ha i buffert. Resterande kan jag använda till att betala skulder dvs. ca 8000 kr minst. Nästa månad får jag extralön ca 7000. I november och december kan jag skattejämka och få in ca 15000. Så kapital finns men inte just nu. Ärendena som ligger hos kfm ligger på ca 20 000 sammanlagt. Men då måste in ganska snart. Jag skulle kunna bestrida vissa av de för att jag misstänker att räntesatserna inte stämmer men måste undersöka närmare.

Du har hellre en buffert än betalar det som gått till fogden?
    Är det 13 eller 20 som ligger hos fogden och när ska det vara betalt?
    Har du ringt alla fordringsägare och förhandlat?
    Varför kan du inte få de 7000 på förskott?
    Har du testat att låna på bank?
  • Chianti
    Frontline skrev 2015-09-03 23:36:36 följande:
    Du hjärtat har man som TS skrev 40K in i månaden så är väl 13K inget att behöva hänga sig för eller hur?
    Jag ser inte att du besvarar min fråga, så jag ställer den igen: Menar du att det är jämförbart att ha två inkomster samt sparpengar och betala lån enligt plan med att vara utblottad och stå inför fogden?

Svar på tråden Kaos med ekonomin