Tjej78 skrev 2015-10-05 16:35:51 följande:
Hej!
Ett tag sedan jag skrev men jag har läst vad ni andra pratar om nästan varje dag :)
Hur har de fått för er som börjat ge era små smakportioner? Min vill inte ha nått annat än ersättning och är idag 4 1/2 månad. Försökte med lite gröt innan idag, nått som storasyster slukade men nä, vägra öppna munnen bara hon såg skeden :( Får väl avvakta nån vecka till....
Resa låter underbart, för vår del blir det till Jämtland i vår där min bror och hans familj bor sen blir det Teneriffa ihop med vänner som har barn i samma ålder som vi i december nästa år.
En fråga, hur mycket gör ni ihop hela familjen på eftermiddagar och helger? Jag tycker att vi gör för lite tillsammans medan min sambo tycker vi gör tillräckligt tillsammans...
Nu blir det 10 minuter vila innan middagen skall påbörjas :)
Här började vi med smakar kring 4mån då hon verkade vara intresserad en tig ett tag innan hon började tycka om sin mat, majs o potatis funka bäst, sen blev hon förskyld ett tag med hosta som följd så hon åt dåligt en period o då sa de på barnmedicin att ge henne mkt vatten o frukt puréer så hon får i sig nåt. Hade provat både fruktpuré samt gröt o hon tyckte inte alls om det, men gav det lite här oxh lite där då hon va dålig o mkt vatten och då började hon tycka om det, så sen gick det fort ed gröten, så nu har vi bytt ut 7.30 målet från flaska ers. Till gröt och frukt puré. Problemet är att hon dissar mat igen, hon kniper med munnen o vänder bort huvet,någon tsk går bra.
Jag ville att hon skulle tycka om mat före godheterna men ja det blev tvärt om och nu är det svårt att få i henne mat.
Jag ger henne någon tsk mat till middagen när vi äter för att hon ska få smaka varje dag iaf.
Såhär ser vår dag ut nu.
08 1dl gröt och fruktpuré och vatten
11 210ml ers.
14 210ml ers.
17 ev. Smakis mat samt 210 ers.
Annars får hin smakiis vid 18 när vi äter middag
19.45 210ml ers.
Sen kan hon få lite banan under dagen som vi skrapar från o majskrok om vi fikar elr så.
+ att hon smakar även lite på det ibland som vi äter beroende på vad det är, typ ägg tycker lite om oxå som hon kan få smaka från mig på morgonen när hon ätit sin gröt.
Vet inte hur jag ska vända detta så hon börjar tycka om SIN mat ?
Min man tycker att hon ska få lite fruktpuré även om hon bara ätit 2 tsk från sin mat men det tycker inte jag för då lär hon sig ju att hon får nåt gott istället, elr? Men o andra sidan får ju ersättning istället om hon inte ätit mat för hon måste ju få i sig ordentligt och det har hon kanske oxå lärt sig?
Hur gör ni andra? Hur tänker ni?