• pco

Majbebisar 2015

malle88 skrev 2015-09-29 08:38:46 följande:

Igår knäckte jag nog lillans problem. Gav henne ersättning och efter det fick hon utslag över hela kroppen. Kom på att jag bytt märke på ersättningen. Nu har hon inte fått på ett dygn och mår mycket bättre :)

Bokade även en resa till Spanien igår till mig o lillan och mormor i slutet av oktober. Längtar!

Åh va härligt :) vart i Spanien ska ni?
    Jag o mon man har vart en del i Spanien, även bröllopsresan gick dit, älskar spanien :)
    Vi ska oxå snart boka resa men vi åker inte förrens nästa år. Du kan väl skriva sen o säga om det var barnvänligt dit ni ska? :)
  • pco
    Serah skrev 2015-09-30 10:07:23 följande:
    Du verkade hitta en del iaf :) men tråkigt att det inte var som ni hade förväntat er.

Igår knäckte jag nog lillans problem. Gav henne ersättning och efter det fick hon utslag över hela kroppen. Kom på att jag bytt märke på ersättningen. Nu har hon inte fått på ett dygn och mår mycket bättre :)

Bokade även en resa till Spanien igår till mig o lillan och mormor i slutet av oktober. Längtar!

Nä fy, tur att ni kom på det! Hur kommer det sig att hon reagerade på just det märket?

Mysigt med en utlandsresa! :D

Vi testade att ge vår lilla lite mjölk på tesked. Kort efter det fick han utslag. Ska höra mer med BVC om det när jag ska dit nu i början av oktober.
    Ursch, känns som om det går mkt förskylningar. Här är det mkt bättre men lillan små nyser fortfarande o även små hostar, snart 3v sen hon blev sjuk. O så börjar mannen nysa o blev täppt här nu ikväll så snart är det väl kört igen :/
    Det är så jobbigt när de är dåliga.
    Hoppas er lilla blir frisk snabbt och att ni lyckas klara er, för det är inte direkt någon höjdare o ta hand om en liten som är dålig o samtidigt vara det själv :/
  • pco
    Serah skrev 2015-09-30 10:07:23 följande:
    Du verkade hitta en del iaf :) men tråkigt att det inte var som ni hade förväntat er.

Nä fy, tur att ni kom på det! Hur kommer det sig att hon reagerade på just det märket?

Mysigt med en utlandsresa! :D

Vi testade att ge vår lilla lite mjölk på tesked. Kort efter det fick han utslag. Ska höra mer med BVC om det när jag ska dit nu i början av oktober.
    Åh nej va jobbigt med ev. Mjölkallergi. Va det i ersättningen ni upptäckte det? För det mesta brukar det växa bort iaf. Här får vi oxå se hur det blir, dock inget än men både jag o min syster o hennes barn hade det som små. Hur såg utslagen ut?
  • pco
    malle88 skrev 2015-10-01 06:13:34 följande:
    Vi ska till Bilbao i norra Spanien. Det ska jag göra :) jag brukar föredra italien så det ska bli spännande. Vi är ju mer för upplevelser än värme i vår familj :)

håller just nu på o kikar på resvagn men det verkar finnas få som är vända mot mig. Funderar på att köpa en begagnad brio sing eller beemoo istället. Aldrig att kronanvagnen åker med iaf ;)
    Jag rekommenderar chicco liteway som resevagn den är lätt o smidig, har 5 olika ligg o sitt lägen. Kostar 1295kr dock vet jag inte om den går o vända den mot dig. Men den kan användas direkt från födseln o uppåt och den har vunnit bäst i test. Jag har flera vänner som haft den som resevagn som har varit i den åldern våra småttingar är i så den har visst funkat kanon :) bara ett litet tips.
    Okej.. Du måste säga sen om du rekommenderar det stället :) härligt med resa!
  • pco
    Blicka skrev 2015-10-01 17:59:22 följande:
    Vi har en chicco, tycker den är smidig men jag har inte tyckt att barnen suttit så bra som små i den. Den är dessutom framåtvänd enbart. Tror inte jag skulle ha den åt lillan om vi skulle på semester nu... Vill gärna ha barnen mot mig när de är under året. Men det är jag det!
    Ahaa okej, då vet jag. Får prova mig fram, tänkte nämligen köpa den sen tills vi oxå ska i väg, får Känna o klämma mig fram då jag nu både hört ris och ros om den :)
  • pco

Tjejer, märker ni av separations ångesten hos er lilla som kommer vid 5mån?
    Vår lilla har vart krånglig o lägga senaste veckan, har aldrig haft problem på etta sätt, på dagen går det bra men så fort kvällen kryper sig närmare så kan jag inte lägga i från mig henne, nu ikväll tog det dryga 2,5h o lägga. Självklart ska hon få vara hos oss där hon känner sig trygg men vore skönt om hon kom till ro lite tidigare. Hur går det för er? O hur gör ni?
    I lördags vände hon sig helt första gången o sen i tisdags gör hon det hela tiden, så duktig hon är, dock har hon endast två gånger lyckats vända sig tillbaka, så det gäller o passa hela tiden så hon inte ligger med ansiktet ned, är rädd att hon ska göra det på natten. Än sålänge har hn inte det utan bara på sidan, men jag vaknar typ hundra gånger om natten för att kolla henne, hur gör ni?

• pco
    Tjej78 skrev 2015-10-05 16:35:51 följande:

Hej!
    Ett tag sedan jag skrev men jag har läst vad ni andra pratar om nästan varje dag :)
    Hur har de fått för er som börjat ge era små smakportioner? Min vill inte ha nått annat än ersättning och är idag 4 1/2 månad. Försökte med lite gröt innan idag, nått som storasyster slukade men nä, vägra öppna munnen bara hon såg skeden :( Får väl avvakta nån vecka till....
    Resa låter underbart, för vår del blir det till Jämtland i vår där min bror och hans familj bor sen blir det Teneriffa ihop med vänner som har barn i samma ålder som vi i december nästa år.
    En fråga, hur mycket gör ni ihop hela familjen på eftermiddagar och helger? Jag tycker att vi gör för lite tillsammans medan min sambo tycker vi gör tillräckligt tillsammans...
    Nu blir det 10 minuter vila innan middagen skall påbörjas :)

Här började vi med smakar kring 4mån då hon verkade vara intresserad en tig ett tag innan hon började tycka om sin mat, majs o potatis funka bäst, sen blev hon förskyld ett tag med hosta som följd så hon åt dåligt en period o då sa de på barnmedicin att ge henne mkt vatten o frukt puréer så hon får i sig nåt. Hade provat både fruktpuré samt gröt o hon tyckte inte alls om det, men gav det lite här oxh lite där då hon va dålig o mkt vatten och då började hon tycka om det, så sen gick det fort ed gröten, så nu har vi bytt ut 7.30 målet från flaska ers. Till gröt och frukt puré. Problemet är att hon dissar mat igen, hon kniper med munnen o vänder bort huvet,någon tsk går bra.
    Jag ville att hon skulle tycka om mat före godheterna men ja det blev tvärt om och nu är det svårt att få i henne mat.
    Jag ger henne någon tsk mat till middagen när vi äter för att hon ska få smaka varje dag iaf.
    Såhär ser vår dag ut nu.
    08 1dl gröt och fruktpuré och vatten
    11 210ml ers.
    14 210ml ers.
    17 ev. Smakis mat samt 210 ers.
    Annars får hin smakiis vid 18 när vi äter middag
    19.45 210ml ers.
    Sen kan hon få lite banan under dagen som vi skrapar från o majskrok om vi fikar elr så.
    + att hon smakar även lite på det ibland som vi äter beroende på vad det är, typ ägg tycker lite om oxå som hon kan få smaka från mig på morgonen när hon ätit sin gröt.

Vet inte hur jag ska vända detta så hon börjar tycka om SIN mat ?
    Min man tycker att hon ska få lite fruktpuré även om hon bara ätit 2 tsk från sin mat men det tycker inte jag för då lär hon sig ju att hon får nåt gott istället, elr? Men o andra sidan får ju ersättning istället om hon inte ätit mat för hon måste ju få i sig ordentligt och det har hon kanske oxå lärt sig?

Hur gör ni andra? Hur tänker ni?
  • pco
    malle88 skrev 2015-10-07 08:49:44 följande:

Hur gör ni med vatten? Ska de börja dricka det snart? Jag tycker det är lite onödigt när hon behöver näringen av ersättningen men min mamma och svärmor håller på att tjata öronen av mig. (Svärmor tror även hon kommer bli tjock, kan en bebis ens bli det?). Jag ska höra på bvc nästa veckan men hur har ni andra gjort?

Äter de små endast ersättning så behöver de inget annat att dricka, de får i sig allt de behöver via den. När de börjar äta mat o gröt o puréer o sånt så ska de såklart få vatten till men annars behövs det inte, om det inte är jätte varmt ute som i somras då fick hon lite på tsk o när hon börja tycka om det fick hon lite o flaska någongång.
  • pco
    S1528 skrev 2015-10-07 19:46:13 följande:

Någon här som har erfarenhet av att blanda välling och ersättning till natten?
    Vi testar första gången idag med förhoppningen att lillan ska stå sig lite bättre under natten..
    Vi provar hemlagade smakisar varje dag och morgonmålet är nu på lillans initiativ utbytt emot en dubbel smakportion mild havregröt. Inget krångel med magen eller så hittills, hon är en väldigt matglad liten tjej än så länge :)

Hmm enligt min BVC så ska man inte börja blanda med välling förrens de är 6mån för börjar man för tidigt så är deras magar inte riktigt redo för det än.
    Kan ni inte introducera gröt till kvällen ist för de står sig längre på det.
  • pco
    S1528 skrev 2015-10-08 20:03:49 följande:
    Enligt mitt bvc är det ingen större skillnad på gröt och välling rent innehållsmässigt, vilket verkar stämma om man kollar runt på nätet. Så på vilket sätt menar du att det skulle vara bättre att ge gröt än välling? Jag fick uppfattningen att majsvälling är "snällare" mot magen än havregröt som innehåller gluten? :S

Gröt fungerar tyvärr inte för oss på kvällen eftersom hon är alldeles för trött och inte får i sig någonting ifrån en sked. Flaska funkar som kvällsmål.
    Problemet är att min lilla tjej inte vill äta på morgonen. Hon äter klockan 19, somnar klockan 20 och sover sedan ca 11 timmar. Efter att hon vaknat kan det gå ytterligare tre timmar innan hon tar flaskan eller vill ha sin gröt som frukostmål. I bästa fall kan jag lyckas pilla i henne någon sked puré innan dess. När hon väl äter senare på dagen så gör hon det med god aptit, men det kändes länge för en bebis att vara utan mat i upp till 14 timmar med bara 150ml ersättning (den mängden hon normalt äter) i magen..

Mitt bvc tyckte inte att det var några konstigheter att ge en skvätt majsvälling eftersom den inte innehåller något gluten, men jag hade ingen aning om att det var så här kontroversiellt :/
    Jaha okej, ja isf kanske det inte är så stor skillnad, men när jag fråga min BVC om välling så sa hon bara att det ska introduceras vid 6 mån och gällande gröt så skulle jag köra på gröt som är från 4mån för att de tydligen kunde hantera det. Men ja folk säger så olika så det är nig bäst att göra sim man själv vill och som känns bäst för sitt barn, man känner ju sitt barn bäst själv :)
    Hoppas att det blir bra med majsvällingen :)
Svar på tråden Majbebisar 2015