• pco

Majbebisar 2015

Vad tycker ni om babblarna? Har ni sett att det kommit ut varsin bok till varsin babbel? Så himla bra o det är så utvecklande. De använder nu dessa på alla förskolor tydligen :) första albumet (skiva)har oxå kommit ut och bästa av allt är att lillan älskar de:) :)

• pco
    Camilla92 skrev 2015-11-11 12:21:24 följande:

Hejsan. Min dotter är snart 6månader och är lite kinkig på burkmat. Älskar allt som vi gör till oss själva. :)

Jag undrar lite över hur ni har gjort/gör med era små angående maten? Har ni några goda råd till mig? :)

Tack på förhand. Kram

Samma här. Min lilla äter inte heller burkmat, så här blir det hemlagat bara. Lägger upp i isformer av silicon o lägger in i frysen :)
    Och när vi åker iväg så lägger vi maten i en frozzypack där locket ska ligga 10h i frysen då locket innehåller frysklamp(ser ut som en vanlig matlåda)o sen håller maten i 7h ute :) funkar kanon :)
    Elr tänkte du mer på vad jag gör för mig? Recept o så?
  • pco
    Serah skrev 2015-11-11 11:43:58 följande:
    Hur gick läkarkontrollen? Hoppas ni fick den hjälp ni behöver.

Vi var hos läkaren igår. Fick remiss till barnallergimottagningen för att testa för ev mjölkallergi. Vi gav (elakt nog) lillen en halv tesked mjölk i helgen och han fick nässelutslag runt hela munnen :( det verkade klia nåt enormt på honom. Tyckte så synd om honom och jag kände mig så elak. Men med det i "ryggen" så kunde jag iaf beskriva hans reaktion till läkaren. (Som visserligen inte brydde sig, det var mer sköterskan som sa att de skulle skriva remiss. Läkaren ryckte bara på axlarna och sa, jaha. Är det så ni gör det här så...)
    Så jäkla typiskt att de betér sig så. Vi fick komma flera gånger för lillans hosta o sen övertyga om att prova något för detta. Det är inte lätt :/ hoppas det blir bättre nu när remissen är skickad iaf.
  • pco
    Blicka skrev 2015-11-11 20:00:04 följande:

Lillan satt själv i em - flera minuter! Jättekul!

Wohow va kul :) man blir så glad av deras utveckling men samtidigt så blir hon stor alldeles för fort hehe :)
  • pco
    Blicka skrev 2015-11-13 07:05:10 följande:

Måste få fråga hur era små sover på natten - rygg är ju rekommenderat men nu börjar det vändas runt här till mage! Vi har ett babynest men hon försöker vända runt i det o blir jättearg då hon inte kommer runt. Tog bort det igår o klart hon vänder sig på mage o sussar gott! Hon är inte lika duktig att vända själv från mage - rygg. Jag vände en gång igår o sen vips tillbaka på mage igen... Sen blev det babynestet när hon somnat djupare.

Ja, jag rekommenderar att tabort kudden så hon inte ligger med ansiktet helt ner i den elr får den över sig på något sätt, spec då de inte är så bra på att vända sig tillbaka, min är inte heller så bra på det nämligen. Jag har lagt en mjuk filt över underlakanet och kudden nu, ibland har jag den under madrassen. Har även två små handdukar som jag rullat ihop brevid kudden under filten så det inte ska bli glapp emellan.
  • pco
    Camilla92 skrev 2015-11-13 20:08:41 följande:

Vet inte riktigt hur man gör när man svarar någon speciell men tack "Blicka" och "pco" för svaren.

Vill gärna ha recept tips och råd. :) allt är av hjälp :)

Jag överkokar allt lite så det ska bli lättare att mixa. Använder inget salt men lite kryddor (färska elr torra så som timjan, basilika, persilja, svart peppar och citron peppar och dill) även lite vitlök och vanlig lök. Tex.
    Köttfärssås: fräser köttfärs, lök o vitlök o någon krydda jag tycker passar, väldigt snabbt, inte så det blir hårt. Häller i vatten o låter puttra o häller även i krossade tomater o låter puttra tills jag tycker att det är klart.
    Tänka på att inte steka mat direkt utan all mat ska i princip kokas.
    Kokar även fisk, kött, kyckling. Tar i någon krydda. O även Liite purjolök kanske i kycklingen eller med potatisen.
    Kokar även palsternacka, gröna ärtor, morötter o broccoli. Bara koka (överkoka lite, åtminstone ärtorna då skalen är lite små svårt o mixa.)
  • pco
    Camilla92 skrev 2015-11-13 20:08:41 följande:

Vet inte riktigt hur man gör när man svarar någon speciell men tack "Blicka" och "pco" för svaren.

Vill gärna ha recept tips och råd. :) allt är av hjälp :)

Just det, de små behöver lite extra fett oxå så lägg även i en klick rapsolja elr en liten klick smör.
  • pco
    pco skrev 2015-11-13 21:22:39 följande:
    Jag överkokar allt lite så det ska bli lättare att mixa. Använder inget salt men lite kryddor (färska elr torra så som timjan, basilika, persilja, svart peppar och citron peppar och dill) även lite vitlök och vanlig lök. Tex.
    Köttfärssås: fräser köttfärs, lök o vitlök o någon krydda jag tycker passar, väldigt snabbt, inte så det blir hårt. Häller i vatten o låter puttra o häller även i krossade tomater o låter puttra tills jag tycker att det är klart.
    Tänka på att inte steka mat direkt utan all mat ska i princip kokas.
    Kokar även fisk, kött, kyckling. Tar i någon krydda. O även Liite purjolök kanske i kycklingen eller med potatisen.
    Kokar även palsternacka, gröna ärtor, morötter o broccoli. Bara koka (överkoka lite, åtminstone ärtorna då skalen är lite små svårt o mixa.)
    Min lilla tycker hellre om couscous än ris oxå. O tycker även om pasta som jag klipper i små bitar när de kokat o sen mixar.
    Och mixar allt med spadet oxå från det som kokas med allt.,
  • pco
    malle88 skrev 2015-11-17 10:26:15 följande:

Kan man flytta en vilostund? Lillan sover 20 min efter frukost och lunch och sedan gärna två timmar mellan 16-18 :O behöver jag säga att hon är svårsövd sen? Skulle gärna ha de tvärtom :)

Försök att inte få henne o somna så sent på ef. Min lilla sover oxå ett tag efter frukost och då sover hon 40min-1h och sen lite efter 14 tiden o då sover hon också 2h och är lagom trött då till 19-19.30 då somnar hon ganska fort :)
    Så prova lägg henne tidigare än 16 elr så hade jag dragit ut på den vilan efter frukost om det går såklart om du alltså ser att hon klarar det o kanske lägga direkt efter lunch o sover sin långa stund då men inte vaknar allt för tätt inpå nattningen. Så hon kanske klarar att bara sova 1 gång men en lång gång? :)
  • pco
    Blicka skrev 2015-11-17 13:50:43 följande:

BVC o läkarkontroll idag för lillan. Gick bra! Sex månader i slutet av veckan, 66 cm lång o 7045 gram tung. Tror tänder är på gång här med! Dagsömnen koncentrerad till tre lurar, ibland fyra. Mat är kul o nu ska vi börja introducera lite kött/fisk/kyckling.

Åh va kul, ja de börjar bli stora och tunga nu hehe. Så kul o laga egen mat till de o se vad som gillas och ogillas :)
Svar på tråden Majbebisar 2015