• pco

Majbebisar 2015

Serah skrev 2016-02-01 14:20:00 följande:

Hur känns era små på nätterna? Vår lilla kille känns så kall. Då har han ändå pyjamas och vårt tjocka täcke på sig. Han känns kall på nacke och mage.

Just inatt har han sovit väldigt oroligt. Vilket resulterat i en gnällig bebis idag. Bara nöjd i famnen.

Här är lillan oxå sval då hon inte ligger still under natten. Men ni kanske kan prova sovpåse isf? :)
  • pco

Nu när lillan vart sjuk så har hon sovit mkt hos mig och sen mellan oss i sängen men nu när hon är frisk så har jag försökt få henne o sova i egen säng igen men det går inte. Hon somnar hos mig när hon får flaskan och sen sover hon Max 1h i sin säng o vaknar o är ledsen. Tar då upp o hon somnar om o sen lägger ner henne igen men vaknar då o är ledsen igen. Lägger vi oss brevid henne i våran säng o sen går upp så sover hon kvar utan att vakna.
    Hon får gärna sova hos oss men vore ju kul o kunna få egen tid med mannen att kanske prata om dagen elr så för ibland kommer han hem sent o jag redan lagt mig.
    Tänker att vaknar hon på natten så får hon absolut komma o sova med oss men att hon sover ett tag i sin säng så hon känner trygghet även där.
    Vill ju såklart att hon ska få närhet om hon vill ha det.
    Hur hade ni gjort? Låtit det vara såhär så kanske det ordnar sig senare? Tips?

• pco
    Tjej78 skrev 2016-02-01 22:58:27 följande:

Hostan har blivit värre för den stora, var precis inne hos henne, gav alvedon plus hostdämpande. Blir nog att ha henne hemma imorgon men så typiskt för det är imorgon vi ska på ultraljud av njurarna på lillan.... Hoppas på en bra natt men förväntar mig inte det så får vi se hur alla mår imorgon när vi vaknar.

Undrar som blicka. Hur har det gått med mellan o lillans njurar?
  • pco
    malle88 skrev 2016-02-02 21:44:35 följande:

Mamma-barnträning idag, har äntligen startat i vår håla :) kommer nog kännas imorgon ;) Lillan hade jättekul bland alla hantlar, band och pilatesbollar :)

Lillan har skrikit i sömnen flera dagar i rad, är det någon mer som har det så? Antar att hon drömmer mardrömmar.

Nu ska jag sova, lillan somnade redan halv sju så antar vi kommer gå upp tiiiidigt imorgon :/

Ååh va kul med sånt! Skulle oxå vilka gå på det men vet inte riktigt vart det finns sånt :p

Här har lillan vaknat oxå o gallskrikit ett tag men så fort jag tar upp henne o lägger henne i våran säng o klappar lite då blir det bra. Antar att de blir mer o mer medvetna om allt så kanske börja drömma mer o ta in me om dagen?
  • pco

Just det malle88, förresten provade o dra hennes säng närmare min sida o det har fsktiskt fungerat. När hon vaknat några gånger här nu på kvällen har jag lagt mig brevid henne i min säng o klappat henne o lite sånt som jag annars oxå gör men innan har jag vart tvungen att ta upp henne o lägga i vår säng först. Men saken är att vi måste sänka hennes säng o vi har en ganska hög säng så det blir så konstigt om du förstår vad jag menar + att spjälskyddet är ganska hög o den går inte heller o ta av på bara ena sidan så till natten får hon nog komma över. Men funkar på kvällen iaf vilket jag tycker är viktigast då jag inte gillar riktigt att hon sover själv i vår säng ifall hon lyckas ramla ner.
    O så skulle jag ändå sakna henne på natten oxå. :) tack för tipset :)

• pco
    Tjej78 skrev 2016-02-03 20:08:18 följande:

Ultraljudet igår gick bra, de fick många bilder som som nu ska titta närmare på, får besked om ca 3 veckor. Urinprov fixat och skickat på odling och detta får jag svar på nästa vecka. Nu håller jag tummarna!
    Våra nätter blir bättre och bättre, nu när hon bara får vatten är det inte lika kul längre och hon bryr sig inte att dricka mer en två, tre klunkar sen somnar hon om.
    Dessvärre har jag nu blivit sjuk så ingen träning för mig, brukar gympa på onsdagar. Jag kör Friskis & Svettis medelgympa med gummiband, lite tantvarning men en bra början när man är ur form. Ska börja köra mer och hårdare träning när jag börjar jobba, tänkte köra morgonpass på ett gym i närheten av min arbetsplats.

Så bra :) hoppas på bra besked :) håller tummarna!
  • pco
    Blicka skrev 2016-02-04 09:48:16 följande:

Glömde skriva att nu har lillan inte ammat tre kvällar i rad. Så nu är det nog slut med det. Kände att jag bestämde mig igår när hon återigen tar tag o sen bara biter. Får se om jag står fast vid det ikväll...

Ja lillan kanske är redo o sluta, hoppas du också är det så det blir bra för er båda :) äter lillan bra mat? :) vad brukar ni äta hos er?
    Känns som man äter nästa samma mat, då vi försöker äta grytor mest o sån mat som är såsig så lillan också kan äta :)
  • pco
    Blicka skrev 2016-02-04 08:57:35 följande:

Inatt har lillan sovit hela natten! Från 19-07. Har aldrig hänt förut. Wow - hoppas det är en ny trend på väg. Stilla har hon också legat så i natt hade täcke funkat perfekt!

Åh va skönt :) samma här, hon sover också 19-07 dock vaknar hon några gånger på kvällen innan hon somnar djupt.
  • pco
    Blicka skrev 2016-02-04 11:46:23 följande:
    Lillan får kycklingcurry/annan kycklingrätt, lax m potatis/matvete, köttfärssås o risoni, köttgrytor mm. Hon är en plockare så nu ska jag försöka introducera lite mer torr mat som kan plockas typ frikadeller o makaroner, små bitar av fisk o potatis osv. Men det blir lätt tjatigt. Hon äter dessutom middag kl 16 o vi runt kl 18 så hennes mat lagar jag i förväg. Sen äter hon kvällsgröt då vi äter middag. Klart att man kan vända på ordningen på kvällen så att hon äter vår mat, men smakar det gör hon. Ikväll blir det till barnens lycka fiskpinnar så jag tänkte hon skulle få smaka lite men kanske utan panering. Men hon äter bra! Hat du provat att gr ngt utan sås?
    Jo asså hon plockar ju mackor, makaroner o lite frukt o sånt, dock inte ärtor o majs o inte heller pyttipanna, tror inte att hon gillar det.
    Köpte fiskpinnar här om dagen så ska prova det oxå. Annars äter vi mest typ fisk o potatis, köttfärssås o pasta o köttgrytor där köttet kokats länge o kycklinggrytor o ris. Får nog
    börja ge lite mer Matit som hon får plocka än det jag skrivit där uppe, för annars är hon nöjd med att jag matar o ibland vill hon också ha sked o prova o så.
    Men när du ger din lilla som hon får plocka som är Matit, ger du plocket först o sen matar elr gör du samtidigt?
    Tänker att om lillan sitter o plockar mat så kanske hon inte vill bli matad så mkt samtidigt? O sen är lillan ganska lat ibland hon vill gärna bli matad o att man håller vattenflaskan o smoothies osv.
  • pco
    malle88 skrev 2016-02-04 21:09:52 följande:
    Såhär äter vi. Tycker hon äter ofta men hon kanske inte äter så mycket

05.45 ammar

08.00 en portion gröt

~10.15 Mellanmål. Oftast en frukt, ett kokt ägg; en smörgås eller ibland en klämmis. Ofta i plockform.

12.30 1/2 burk barnmat eller hemlagad mat.

15.00 Mellanmål, samma som ovan

17.00 1/2 burk eller lagad mat

19.00 en portion gröt

19.15-30 ammar

22.30 ammar

01.30 ammar

04.00 ammar

Om någon har tips på roliga mellanmål så mottas de gärna :) ett par gånger har hon fått yoghurt men vet ju att de egentligen inte ska ha mjölkprodukter så mycket :)
    Till mellis hos oss äter lillan oxå yoghurt men det är tex persika yoghurt som är till för de små.
    Annars får hon bär, macka, ägg, kräm, frukt,omelett.., ja, lite av varje :) beror på vart vi är o vad vi har hemma just då.
Svar på tråden Majbebisar 2015