• pco

Majbebisar 2015

malle88 skrev 2015-12-15 22:38:40 följande:

Hur sover era på dagen nu? Ny sover hon efter frukost och på eftermiddagen ca en timme. brukqr försöka lägga henne vid tretiden, hon vill helst sova vid fem istället men då är hon vaken jättesent. Nu somnar hon vid 20-21 och det känns ju ok :)

Just det, kanske ska tillägga att powernapen blir i bilen, det hår inte o åka bil på eftermiddag här. Bäst är o vara kvar där man är tills hon fått sova på ef. Dock så måste man ju hem o laga mat och greja så försöker alltid vara hemma till kl 14 annars får det lagas något snabbt så får hon äta från frysen (har alltid matlådor till henne där)
  • pco

Vad äter era nu? Min lilla äter i princip allt vi äter nu. Försöker att äta mkt grytor elr något såsigt lixom så hon kan äta. Men jag kokar all hennes mat o lägger i en klick av allt som vi får i våran (förutom salt o starka kryddor då som tup cayennepeppar)
    O äter vi något hon inte kan äta så får hon matlåda från frysen då jag alltid ser till att det finns. I värsta fall får hon en burk, men då äter hon inte alls bra.
    Undrar, när kan man ge typ jordgubbskräm?

Ni som gett era ers. Äter era det fortfarande elr bytt till välling? Vi försökte med välling men gick inte så bra så här får hon ers. På kvällen då hon aldrig skulle orka äta mat till kvällsmat.
    Såhär äter min lilla:
    Ca 08- gröt, ev. Macka och ägg
    Ca 11.00 lunch (mat)
    Ca 14-14.30 mellanmål yoghurt, 1frukt elr smoothie o ev. Macka, rån, skorpa elr ägg(beror på om vi är ute, hemma elr vad hon ätit till frukost)
    Ca 17.00 middag (mat)
    Mellan 19-19.30 ersättning 220ml

• pco

Glömde även fråga till er med ers. När ska man tabort den helt från dagen? Som sagt min lilla äter det bara på kvällen men någongång har det blivit att när hon ska äta lunch elr mellanmål så kanske det inte hinns i tid som tex på torsdag så har hon tid hos sjukgymnasten kl 10.30-11.00 o hon äter lunch kl 11 och finns ingenstans o värma maten o jag hinner tyvärr inte hem. Hade ni gett en yoghurt så länge o sen mat hemma elr gett ers. När hon är klar? O kanske nåt litet hemma sen? Hon äter lite mindre än 100ml av ers. På dagen så jag vill helst inte ge det utan planerar in så hon hinner äta lunch innan man åker någonstans elr att vara där jag vet finns micro runt den tiden.

• pco

Jo det skulle jag absolut kunna göra då det blir så. Det är nog mest jag för jag kan själv inte äta samma mat efter varandra, knappt dagen efter ens hehe.
    Men hur gör du om ni är ute? Mina vänner har barn även på förskola och de lämnas ju på morgonen så då försöker vi ta promenad o vara ute, men oftast får jag komma sen elr gå in när hon ska äta o gå ut sen igen, hur löser ni sånna saker? För sen ska de hämta på förskola igen o jag måste hem o laga mat o hon ska äta mellanmål osv (vilken går bra ute då hon kan äta yoghurt sånt) men det är bara min lilla som äter vid 11 deras äter vid 12-12.30 så de hinner ju vara ute där innan.

• pco
    Tjej78 skrev 2015-12-17 10:08:25 följande:

Min lilla sover nog alldeles för mycket dagtid, kan man göra det vid 7 månader? Somnar när vi lämnar storasyster och kan lätt sova ca 2 timmar (9-11) sen vaken tills vi hämtar och sover då allt mellan 1 1/2 till 2 1/2 timme (14-16.30). De dagar vi har aktiviteter eller ska iväg blir det bara 30-45 min på morgonen men sen kan hon sova 2- 2 1/2 timmar vid lunch och sen en 30 minuters vila igen på eftermiddagen (vid 16). Oavsett så sover hon dåligt på natten samt är svår att lägga vid 20. Jag kan inte komma ihåg hur vi gjorde med storasyster ang detta, jag har för mig att vi börja styra hennes sömn först vid 1 års ålder.
    Mat funkar fortfarande inte här :( är så trött på att försöka dag in och dag ut. Jag är helt övertygad om att hon kommer sova bättre och längre om hon bara åt lite mat, gröt, välling ja vad som förutom ersättning. Ska till BVC nu för att kolla att hon håller sin kurva och prata lite tips och trix ang mat.

Jag säger som blicka. Styr lite mer på dagen och försök med en halvtimme om dagen att dra ner.
    Min sov som din förut men det går inte o lägga henne då. Säg att hon sover så på fm och sen på eftermiddagen väcker du henne så kanske bara hon får sova 1h den tiden.

Nu i två dagar har min lilla vart svår på kvällen oxå. Så tänker så att hon får sova på fm om vi är hemma 1h-1,5h Max o sen vid 14 efter mellis 1h bara. Alt. Att dra ut på morgonen när vi ska iväg o sen sova efter lunch o då sova kanske 2h elr lite drygt men inte mer för att sova bättre i natt.,

Tråkigt att det går så med maten. Men vad är det som inte går? Maten i sig? Vad äter din lilla? Kanske kan få en sked o leka med elr ge små plock så hen kan få pilli lite med samtidigt som du stoppar in maten lite här och där?
  • pco

Va kul blicka med krypning :) ..stackarn med feber, ursch inte kul!

Här ligger lillan mest o bubblar med sitt spott på golvet o smakar även lite haha, sprattlar gör hon och drar upp vänster ben men kommer ingen vart. Hon ger tyvärr upp för lätt. Hon fick bla. En boll som snurrar och spelar musik igår som hon älskar, men blir mest förbannad när hon inte får tag på den hehe.

Någon här tips om att lägga mat i varmt vatten från termos för att få mat ute, blev kanon :)
    Bara det att hon äter inte direkt burkmat, får hon det äter hon inte så mkt, men när man är utomhus så får det ju bli så med kanske frukt elr yoghurt som kompletterar då.

O sen har vi ju pratat om dessa sovtider. Förut sov lillan på fm och ef. Men det går inte länge då hon är uppe sent då. Så har börjat lägga henne efter lunch men ser att timmen innan lunch tycker hon är jobbig o vill få (nu i två dagar) knappt äta lunch för att hon är trött. (Idag åt hon men kanske inte allt som hon brukar) o sen somna direkt.
    Men det som jag tycker mest aär jobbigt för hennes skull är att somnar hon då vid 11.30 o vaknar mellan 13-13,30 sen så är hon jääääätte trött efter middagen som är vid 17 och att hålla henne vaken sista två timmarna är svårt vissa dagar och tycker så synd om henne att behöva vara så trött lixom. Men kan heller inte lägga henne så mkt tidigare då hon vaknar vid 05 isf.
    Och ska vi iväg försöker jag åka efter frukost så hon kan sova sen efter lunch på stället vi är. Men är vi i typ stan så sover hon inte så länge då det är musik o aa höga ljud o är verkligen sååååå trött på ef att jag då måste lägga henne o sen är det kört till kvällen.
    Hur gör ni andra nu?
    Förlåt att det blev så långt detta.

• pco

Tack tjejer för tips.
    Problemet är att sover hon på fm, vilket alltid är 1h isf och väcker jag henne tidigare så blir det gråt och det känns inte så bra.hade hon däremot sovt längre så hade jag väckt henne för då är hon inte blivit lika ledsen.
    Hon vill alltid isf sova efter ca 2h hon vaknat vilket blir isf någonstans mellan 9.30-10.00 innan lunch och sover då till ca 10.30-11.00 och hon kan absolut inte komma till ro förrens efter mellis vilket hon äter kl 14, så hur gör man då? Så säg då att hon lägger sig vid 14.30 o somnar ett tag därefter o då blir det knas för kvällen.
    Men ska vi oxå ha gäster elr ska iväg på ef/kvällen någongång så får hon sova både fm o sen senare på ef för att orka. Gjorde så hör om dagen då vi skulle 'fira lite jul' med pappa eftersom vi nu idag är påväg till Norrtälje över jul. O då somna hon kl 22. Vilket är okej då, men hon kan ju inte somna så varje kväll.
    Ibland lägger jag henne strax innan halv 3 på ef för att få chansen att sova men har hon få inte somnat till kl 15 så kan hon inte sova sen . Ååh så jobbigt detta. Vill ju bara hennes bästa. Vissa säger att kör på nu ett tag som jag gör nu alltså 1 vila efter lunch (vilket idag faktiskt blev 2h) och hon åt lunch bra. Men andra dagar går det inte lika bra.
    O andra säger att det är bättreed två vilostunder, vilket jag med tycker egentligen men då känns det som om hon senast får sova mellan halv 3 och 3 vilket inte går för det går inte tillräckligt många timmar emellan sen fm vilan. On vill gärna sova vid 16, 17 tiden. :/

• pco
    Blicka skrev 2015-12-21 21:51:13 följande:
    Det är ju svårt detta men gör som du tycker känns bäst för er. Vi som ger råd vet ju hur våra bebisar fungerar o du vet din bäst! Glöm inte det. Om du vill ha två sovstunder kanske ni får börja dagen tidigare?
    Jo jag vet. Tack :) känns iaf bra med goda råd när man själv ibland fastnar :)
  • pco

Oj va kul :) grattis serah!

Min lilla har också kräkts mkt men trott elr ej så blir det nog bättre när han börjar äta mer. Min lilla kan fortfarande någongång ibland kräkas upp lite trots att hon nästan bara äter mat förutom på kvällen när hon får en flaska.
    Så kan tyvärr inte ge något tips, bara muntra upp o säga att det blir bättre.
    Om han inte är mjölkallergiker elr gluten? Om det är så att det är mkt?

Svar på tråden Majbebisar 2015