• hurtänktedunu

Någon som sätter igång i maj 2016?

Nu är jag kanske ute långt i förväg men jag känner att jag måste hitta fler. Jag gör min man galen. Jag är precis lika jobbig nu som jag var inför första barnet.

så nu undrar jag, är det någon mer som kommer sätta igång och försöka nästa år?
    Vi har ett barn nu som är 1 år så vårt första barn kommer vara 2 när vi sätter igång.

• Svar på tråden Någon som sätter igång i maj 2016?
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-04-21 23:56:19 följande:

Tänkte och diskuterade lite ikväll med min man och tänk om man får en sådan som skriker dygnet runt nu?
    Vi har ju haft sån jävla tur med vår första. sov hela nätter, aldrig gnäll, aldrig skrik, lugn och trygg och snäll, inget krångel över huvudtaget. Alltid gått att ha med henne överallt och ingenstans liksom. Hon har anpassat sig till det mesta.

Hon är ju snart 2 och har aldrig trotsat.

Vi kan kolla på film på kvällarna, mysa och ha vuxenmys utan några större krångligheter. Vi är så sjuuuukt bortskämda. Men tänk om nästa blir ett monster? jag börjar nästan bli lite orolig.

Hon har dessutom kunnat sova hos farmor och farfar och vart sjukt trygg med dom. Vi har kunnat ha dejter och kvalitetstid med varandra. Jag är nästan lite rädd att ge upp det där. Är jag helt knäpp om jag tänker så här?

Jo det är klart man tänker så, så tänker jag med.. Det är ju ganska bekvämt med bara ett barn, och desto större de blir desto lättare blir det känns det som. Eller i alla fall mer självständiga.

Kan inte säga att vi har haft ett lätt barn, det var tufft första året, och därför är det klart att vi känner lite motstånd med att köra ett slit-år till ;) Hon har aldrig varit ett jobbigt barn eller så, men ganska "high need" och haft stort behov av att vara nära osv. Som ett plåster på mig typ hela första året ;) Ville inte sova själv osv, bara på mig.
    Å andra sidan är hon ett lugnt barn och har aldrig röjt runt som vissa barn gör. Kunde kommunicera väldigt tidigt och uttrycka sig och då upplevde jag att hon blev  mer nöjd. Precis som att hon inte trivdes med att vara bebis och inte kunna göra nåt själv.

Jag känner nu att vi är så mycket mer rustade för ett andra barn. Om det är som första kommer vi liskom veta att det går över och hur vi ska hantera det på ett helt annat sätt än vi visste när vi fick första barnet.
    Tussilago6 skrev 2016-04-22 05:39:14 följande:
    Jag förstår att barn kan ha kolik eller andra bekymmer som gör dom väldigt griniga, och att alla barn är individer. Men bortsett från det så tror jag mycket på att lugna avslappnande föräldrar ger lugna avslappnande barn, på det stora hela. Har ni lyckats skapa en sådan trygghet hos ert första barn så lär ni lyckas bra igen!
    hurtänktedunu skrev 2016-04-22 09:51:40 följande:
    Haha ja jag tror egentligen också det men säger man det högt och någon med sådana barn hör får man en rejäl utskällning.

Ja kolik är ju inget man kan rå för man i övrigt så vet jag innerst inne att du har rätt
    Hehe jo det är ju alltid lätt att säga när man själv har haft ett enkelt barn ;) :)
  • Aprildimma
    marengen90 skrev 2016-04-22 10:12:07 följande:
    Vi hade en skrik och kräkbebis med kolik haha. Första 4 månaderna var en dimma men vi njöt dom lugna stunderna och skulle helst såklart vilja ha en lugn bebis men vi vet att vi klarar en skrikbebis också :) Just då kändes 4 månader jättelångt men nu i efterhand var det ju en kort tid.

Han hade allvarlig mjölkallergi och mycket problem med eksem, magont och klåda innan det blev konstaterat och vi fick hjälp. Sen lugna allt ner sig. Och idag är han en vild 2 åring som är glad och skrattar jämt. Inga barn är monster utan det finns oftast en förklaring till allt :)
    Vilken tuff start :/ Stackars liten. Hoppas han mår bättre idag:) Kommer han aldrig kunna äta mjölkordukter? Har för mig att sådant kan växa bort hos bebisar?
  • Aprildimma
    MissJL skrev 2016-04-22 21:48:05 följande:

Min bm frågade varför jag ville ta ur spiralen då jag har ett år kvar på den, om det var så att jag inte var nöjd? -Jo jag är jättenöjd men jag vill ha en bebis istället! ;)

Tänk att det finns en chans att plussa redan nästa månad!

Haha ja då funkar det ju inte så bra med spiral :P

Är det förresten hormonell eller koppar du haft? Vi har kört kondom länge nu, sen innan dottern föddes, och funderar på att kanske skaffa något annat sen.
  • marengen90
    Aprildimma skrev 2016-04-22 22:14:55 följande:

Vilken tuff start :/ Stackars liten. Hoppas han mår bättre idag:) Kommer han aldrig kunna äta mjölkordukter? Har för mig att sådant kan växa bort hos bebisar?

Idag mår han bra på en mjölkfri-kost. Ja vi får inga försäkringspengar osv förrän han är 18 år och fortfarande har kvar det, det växer oftast bort innan dess :) Han får nässelutslag, feber och lite jobbigt med andningen när han får i sig mjölk :/ Nu har det inte hänt på ett år, tackolov. Vi ska snart till läkaren och göra nya tester. Hoppas nästa barn slipper detta.
  • MissJL
    Aprildimma skrev 2016-04-22 22:21:45 följande:

Haha ja då funkar det ju inte så bra med spiral :P

Är det förresten hormonell eller koppar du haft? Vi har kört kondom länge nu, sen innan dottern föddes, och funderar på att kanske skaffa något annat sen.

Jag har haft hormonspiral o den har varit klockren! Från riklig mens o mensvärk till nada! Nån enstaka blödning på flera år.. När vi bestämde oss att bli gravida första gången blev jag gravid två veckor efter urplock av spiralen :)
  • hurtänktedunu
    Aprildimma skrev 2016-04-22 22:08:11 följande:
    Jo det är klart man tänker så, så tänker jag med.. Det är ju ganska bekvämt med bara ett barn, och desto större de blir desto lättare blir det känns det som. Eller i alla fall mer självständiga.

Kan inte säga att vi har haft ett lätt barn, det var tufft första året, och därför är det klart att vi känner lite motstånd med att köra ett slit-år till ;) Hon har aldrig varit ett jobbigt barn eller så, men ganska "high need" och haft stort behov av att vara nära osv. Som ett plåster på mig typ hela första året ;) Ville inte sova själv osv, bara på mig.
    Å andra sidan är hon ett lugnt barn och har aldrig röjt runt som vissa barn gör. Kunde kommunicera väldigt tidigt och uttrycka sig och då upplevde jag att hon blev  mer nöjd. Precis som att hon inte trivdes med att vara bebis och inte kunna göra nåt själv.

Jag känner nu att vi är så mycket mer rustade för ett andra barn. Om det är som första kommer vi liskom veta att det går över och hur vi ska hantera det på ett helt annat sätt än vi visste när vi fick första barnet.
    Tussilago6 skrev 2016-04-22 05:39:14 följande:
    Jag förstår att barn kan ha kolik eller andra bekymmer som gör dom väldigt griniga, och att alla barn är individer. Men bortsett från det så tror jag mycket på att lugna avslappnande föräldrar ger lugna avslappnande barn, på det stora hela. Har ni lyckats skapa en sådan trygghet hos ert första barn så lär ni lyckas bra igen!
    Hehe jo det är ju alltid lätt att säga när man själv har haft ett enkelt barn ;) :)
    ja det är väl så helt enkelt. har man gjort det en gång vet man att man kommer levande ur det en gång till. även om det kanske är jobbigt ett tag.
    Nej min har inte heller röjt runt och är ganska cool så set. men verkar som att många barn blir lugnare när dom kan kommunicera på en helt annan nivå. måste vara frustrerande att inte kunna få fram ord.
    Min har också vart tidig med språket även om jag inte trodde det då hon är 3-språkig.
    Men jodå. det kom helt plötsligt. Så det är väl som dom säger, plötsligt händer det.

Jo det är väl så det brukar bli när man säger något sådant. Dom som haft lite jobigare barn tycker man är dum i huvudet typ när man säger något sådant. Och som sagt vissa saker kan man ju inte rå för som typ allergier och sånt. Men jag tror faktiskt att hur man är som person och i sin roll som förälder speglar sig väldigt mycket på hur barnen blir och sen självklart är det avgörande för hur man själv upplever situationen.
    vissa upplever vissa saker jobbigare än andra. Men visst kan jag ha fel. Men kolla i min omgivning också och man märker vilka personer som har lugna och lätta barn och vilka som inte har det.
    Därmed inte sagt att det verkligen är så.
  • Tussilago6
    Aprildimma skrev 2016-04-22 22:08:11 följande:

Jag känner nu att vi är så mycket mer rustade för ett andra barn. Om det är som första kommer vi liskom veta att det går över och hur vi ska hantera det på ett helt annat sätt än vi visste när vi fick första barnet.Hehe jo det är ju alltid lätt att säga när man själv har haft ett enkelt barn ;) :)

Fast jag har inte bara haft "enkla" barn, min andra dotter var lite som din, hon ville vara nära och bli buren osv och var sur i typ tre år. Men för varje barn jag har fått så har jag blivit en mer och mer avslappnad förälder och konstigt nog har jag fått lugnare och lugnare barn. När jag fick tvillingarna så bestämde jag mig för att inte bära dom i onödan och att dom skulle få somna själva i sina sängar för att vi skulle ha ett hanterbart liv. Och det gick! Femte barnet har liksom bara hängt med, otroligt harmoniskt. MEN som sagt, det finns massor med faktorer som man inte rår över. Och jag förstår att jag har haft tur. Men jag tror även att man kan påverka barnet mer än man tror.
  • FlikkanM

Mensen håller i sig så detta kallt jag nu som min riktigt mens efter att spiralen åkte ut i tisdags, som planerat minus en dag. Så om 5 dagar ska jag börja ÄL testa mest för skoj och se om kroppen har visat ÄL tidigare om jag trott. Har så kort cykel men det är så spännande att veta att jag faktiskt kan bli gravid snart igen ????

• marengen90

Blä vi har blivit jätteförkylda här hemma så kommer nog inte bli något denna månad. Äl nästa vecka och vi är helt utslagna.. så himla dålig timming!!

• Tussilago6
    marengen90 skrev 2016-04-23 22:00:44 följande:

Blä vi har blivit jätteförkylda här hemma så kommer nog inte bli något denna månad. Äl nästa vecka och vi är helt utslagna.. så himla dålig timming!!

Blä vad trist, hoppas att ni repar er så att ni kanske hinner få till nåt iaf! Annars, bättre lycka nästa månad!
Svar på tråden Någon som sätter igång i maj 2016?