hurtänktedunu skrev 2016-04-21 23:56:19 följande:
Tänkte och diskuterade lite ikväll med min man och tänk om man får en sådan som skriker dygnet runt nu?
Vi har ju haft sån jävla tur med vår första. sov hela nätter, aldrig gnäll, aldrig skrik, lugn och trygg och snäll, inget krångel över huvudtaget. Alltid gått att ha med henne överallt och ingenstans liksom. Hon har anpassat sig till det mesta.
Hon är ju snart 2 och har aldrig trotsat.
Vi kan kolla på film på kvällarna, mysa och ha vuxenmys utan några större krångligheter. Vi är så sjuuuukt bortskämda. Men tänk om nästa blir ett monster? jag börjar nästan bli lite orolig.
Hon har dessutom kunnat sova hos farmor och farfar och vart sjukt trygg med dom. Vi har kunnat ha dejter och kvalitetstid med varandra. Jag är nästan lite rädd att ge upp det där. Är jag helt knäpp om jag tänker så här?
Jo det är klart man tänker så, så tänker jag med.. Det är ju ganska bekvämt med bara ett barn, och desto större de blir desto lättare blir det känns det som. Eller i alla fall mer självständiga.
Kan inte säga att vi har haft ett lätt barn, det var tufft första året, och därför är det klart att vi känner lite motstånd med att köra ett slit-år till ;) Hon har aldrig varit ett jobbigt barn eller så, men ganska "high need" och haft stort behov av att vara nära osv. Som ett plåster på mig typ hela första året ;) Ville inte sova själv osv, bara på mig.
Å andra sidan är hon ett lugnt barn och har aldrig röjt runt som vissa barn gör. Kunde kommunicera väldigt tidigt och uttrycka sig och då upplevde jag att hon blev mer nöjd. Precis som att hon inte trivdes med att vara bebis och inte kunna göra nåt själv.
Jag känner nu att vi är så mycket mer rustade för ett andra barn. Om det är som första kommer vi liskom veta att det går över och hur vi ska hantera det på ett helt annat sätt än vi visste när vi fick första barnet.
Tussilago6 skrev 2016-04-22 05:39:14 följande:
Jag förstår att barn kan ha kolik eller andra bekymmer som gör dom väldigt griniga, och att alla barn är individer. Men bortsett från det så tror jag mycket på att lugna avslappnande föräldrar ger lugna avslappnande barn, på det stora hela. Har ni lyckats skapa en sådan trygghet hos ert första barn så lär ni lyckas bra igen!
hurtänktedunu skrev 2016-04-22 09:51:40 följande:
Haha ja jag tror egentligen också det men säger man det högt och någon med sådana barn hör får man en rejäl utskällning.
Ja kolik är ju inget man kan rå för man i övrigt så vet jag innerst inne att du har rätt
Hehe jo det är ju alltid lätt att säga när man själv har haft ett enkelt barn ;) :)